Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av limpan_ore
Tjena!

Jag ska skaffa tjänstebil och jag var hos Volvo i veckan och tittade på V70 AFV. Enligt säljaren var det en sk "Nettobil" så han kunde inte ge mycket till rabatt på den. Jag skulle få 4.4% på bilen fast ingenting på gaskonverteringen i övrigt skulle jag få 10% på automat och bagagerumsmatta men inte få någonting på paketen. Jag plockade ihop en V70 AFV + automat + momentum + Herrgårdspaket 2 + bagarumsmatta och priset hamnade på 330.000:- (innan rabatt 342.093:-).

Jag hade bråttom och hade ungarna med mig så jag orkade inte härja med försäljaren men visst borde de kunna ge bra mycket bättre rabatt än det jag fick? En polare fick 10% på bilen och 15% på tillbehör när han plockade ut en V70 D3 vilket känns mer som det ska :).

Hur är det med gaskonverteringen kan de inte göra något på den?
av Lövet
Första steget vid nybilsköp är alltid att vända sig till mer än en återförsäljare. Ring till 3-4st till i din närhet och hör efter.

12.000kr rabatt låter som ett skämt. Det finns aldrig något som heter "nettobil" heller, det finns alltid marginaler att ta av.
av Enzo
Fast är inte AFV subventionerad som det är från början, det kan ju mkt väl vara så att den är mer nettoprissatt, precis som man svårligen får 10% på en naken T4F idag. Jag har för mig jag sett nånstans att konverteringen går på 30-40 och att den är rabatterad med det.
av Malmstroem
Gaskonverteringen görs av en annan firma. De har ett fast avtal med Volvo och jag kan inte tänka mig att de för en enskild bil ger mer rabatt till en speciell köpare. Det gör att du har sämre möjlighet att diskutera priset på en AFV.

Firman jag jobbar på köper också in en del produkter som sedan säljs vidare. Rabattmöjligheterna på dessa är mycket små jämfört med våra egna produkter. Om vi skulle ge samma rabatt som vi ibland ger på våra egna produkter skulle vi faktiskt gå back på att sälja dessa tredjepartsprodukter.

Därmed inte sagt att du inte kan få bättre rabatt än vad som erbjuds -- men jag är hyfsat säker på att du får mer rabatt på en V70 D3.
Användarvisningsbild
av hhedstrom2369
Jag "drabbades" av samma problematik...
Jag fick välja vilken bil jag ville så länge det var en svart Volvo :wink:
Anledningen är att alla på jobbet kör Volvo och vi har goda erfarenheter och bra rabatter.
Tyvärr gällde rabatterna endast extrautrustning :(
Min bil (2011) kostade 240000:- i grundutförande + 60000:- i konvertering = 300000:- i basutförande.
Detta pris var ej förhandlingsbart utan rabatter gavs endast på allt utöver 300000:-

Detta var nu för ca 1 år sedan men jag gissar att det inte är så mycket bättre nu...

Oavsett så är jag nöjd med min bil trots att jag vill en haft en Passat :oops:
Jag är dock nervös inför skidsemestern med 3 ungar och alla pryttlar...

Kanske får inte allt plats och frun får stanna hemma :mrgreen:

Lycka till
av limpan_ore
Tack för alla svar. Jag ska ringa runt lite och kolla med andra återförsäljare i regionen.

Angående påslag på 3:e partsprodukter har jag arbetat på ett ställe där de la på 400% på samtliga 3:e partsgrejer, så det kan nog vara hursomhelst på Volvo.
Användarvisningsbild
av Guligan
Går tyvärr inte att få några rabatter alls på AFV tyvärr. Jag provade i somras och säljaren lämnade några tusenlappar i rabatt på bilen, noll rabatt på konverteringen samt normal rabatt, ca 10% på options. Paketen skall också vara nettoprissatta, brukar kanske gå att kräma ur någon procent där.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Lite prutmån ska det nog ändå vara tog en offert på en afv 7% på bilen och 10% på tillbehören utan att diskutera, dock så tog jag offerten som privatperson. :)
Användarvisningsbild
av Guligan
OK, då var min säljare inte speciellt intresserad av att sälja AFV då antar jag... Kollade offerten lite mer noggrant nu. Han lämnade 8000 kr i rabatt på bilen (knappt 3%) och 0 på konverteringen. Tyvärr blev den bilen alltför dyr mtp allt lullull jag vill ha till. Men detta var som sagt för några månader sedan, kanske intresset för att sälja dessa bilar har ökat.
Användarvisningsbild
av hansandreasson
jag köpte en AFV i november som efter rabatt kostade 425 000:- och det var 10% rabatt rakt igenom. En del artiklar högre och på en del ingen alls. Men som sagt - snitt på 10 %.
Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]