Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jansson402
Tänkte koppla in en Nokia Bilmonteringssats i bilen. Vill ha den så att den går på tändningen helst.
Men varifrån kan man ta sröm? Man törs ju inte klippa och kapa hur som helst.
Någon som vet?
Psyko skrev:Koppla på dig bakom cigg uttaget ,där har du tändningsström
Ska man bara "tjyva" på sig där med såna där kabeltjyvar? Törs man det så det inte blir någe konstigheter?
av Psyko
Jansson402 skrev:
Ska man bara "tjyva" på sig där med såna där kabeltjyvar? Törs man det så det inte blir någe konstigheter?
Så kan man ju göra men jag föredrar skarvhylsor. Jag brukar klippa av kabeln och skarva på så att det blir 2 kablar i ena änden och en i andra, en Y koppling helt enkelt
Psyko skrev:
Jansson402 skrev:
Så kan man ju göra men jag föredrar skarvhylsor. Jag brukar klippa av kabeln och skarva på så att det blir 2 kablar i ena änden och en i andra, en Y koppling helt enkelt
Okej, då är jag med! Ja, det verkar ju i alla fall vara lättast att ta ström däirfån. Kan väl inte vara nån fara med säkringen, tänkte ifall man laddar en tellefon i cigguttaget sen? Får la bli en större säkring sen men det visar sig:P
av Psyko
[/quote]

Så kan man ju göra men jag föredrar skarvhylsor. Jag brukar klippa av kabeln och skarva på så att det blir 2 kablar i ena änden och en i andra, en Y koppling helt enkelt[/quote]

Okej, då är jag med! Ja, det verkar ju i alla fall vara lättast att ta ström däirfån. Kan väl inte vara nån fara med säkringen, tänkte ifall man laddar en tellefon i cigguttaget sen? Får la bli en större säkring sen men det visar sig:P[/quote]

Säkringen till cigguttaget brukar vara på 15A så det är nog ingen fara. Skulle den gå sönder är det ju bra höja lite som du säger
Med nokias satser brukar det var så att du ska ha ständigström(30+) och tändström (15+) ock såklart jord .
detta finns i kablaget som är anslutet i grön kontakt i din hu (radion) .

Om du nu ändå ska ha handsfre så rekommenderar jag dej att använda en "advanced mute" , mao en enhet som bryter bilradion vid samtal och lägger ut telefonens ljud i bilhögtalarna !, då slipper du manövern med att sänka radion samt att du får mycket bättre telefonljud jämfört med den lilla högtalaren som finn med i nokias sats !.

"MTU" är en firma som har en färdig kabelsats/mute som bara är att plugga in i radions kontaktstycke, samt passar i nokias anslutningar, bara "plug and play " :) , det enda du behöver göra förutom att peta i kontaktstyckena är att dra upp mic:en vid innerbelysningen! (sätt inte mic:en vid A-stolpen!, du får garanterat brus-ljud i mic då !!)

Bytte bromsslangar bak på vår V70 -04 […]

Är bussningarna i bak bytta? Klassiker annars[…]

Motorvärmare

Har en V90 T6 Recharge tillverkad dec 2021. Sä[…]

Hoppas att någon vet exakt var den sitter oc[…]