Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av poseidon
peetan skrev:Insticksvärmaren (doppvärmaren) är ett skämt!

Har en själv, totalt värdelös, 540w...SKRÄP!
Att jämföra med en bränsle värmare på 5Kw är också ett skämt
Det är det väl ingen som gjort.

Sen kan jag nog inte hålla med, klart inte motorn blir varm på 25 minuter med en doppvärmare. Du ser ju själv effektskillnaderna....Men den fyller sin funktion, vem som helst eg kan installera den. Kostar några 1000-lappar å inte 20.000 att eftermontera.

MEn om du ger den 1h eller 2 så är det ju helt ok.
Användarvisningsbild
av RobbanS
Helt plötsligt när det va 10 minus ute för nån månad sedan så åkte jag me bilen (E85) så börja bilen rycka och hacka som satan, ungefär som man skulle få soppatort, åkte hem , ställde bilen ett par timmar, starta bilen, inga problem kom 1 km så börja det igen, åkte in till macken, tanka
95 , och då upphörde ryckningarna , sen dess våga jag inte köra E85 under vintern, är det nån mer som upplevt det ?
Användarvisningsbild
av SvenB
Aldrig. Det är tredje vintern jag har denna bil. De två tidigare var ju betydlugt kallare. Har aldrig tankat BF95
av umekille
Bilen går kallare på E85.
E85 tänder sämre vid kyla
samt tappar av orken.
av Rådlös
"Bilen går kallare på E85.
E85 tänder sämre vid kyla
samt tappar av orken."

Om det är en FFV-bil, som det är i trådskaparens fall, (2,5 FT) så har den luftförvärmning och några sådana problen skall inte uppstå. Om det däremot är en "garagekonverterad" bil så skall man se till att man har en fungerande luftförvärmning.
av MattiasD
RobbanS skrev:Helt plötsligt när det va 10 minus ute för nån månad sedan så åkte jag me bilen (E85) så börja bilen rycka och hacka som satan, ungefär som man skulle få soppatort, åkte hem , ställde bilen ett par timmar, starta bilen, inga problem kom 1 km så börja det igen, åkte in till macken, tanka
95 , och då upphörde ryckningarna , sen dess våga jag inte köra E85 under vintern, är det nån mer som upplevt det ?
Det upplevde jag jag aldrig på min 2.5FT. Minus 21 grader var det som kallast och bilen gick som en klocka. Testa med E85 igen. Kanske inte tanka fullt för säkerhets skull och om felet kvarstår låt Volvo åtgärda felet. Felet ligger hos Volvo och inte i bränslet.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
RobbanS skrev:Helt plötsligt när det va 10 minus ute för nån månad sedan så åkte jag me bilen (E85) så börja bilen rycka och hacka som satan, ungefär som man skulle få soppatort, åkte hem , ställde bilen ett par timmar, starta bilen, inga problem kom 1 km så börja det igen, åkte in till macken, tanka
Kolla så att du fått senaste mjukvaran för etanolhaltsgivaren. Jag hade problem med min givare och att den visade 37% etanol när jag i verkligheten körde på 85. resultatet blev att bilen gick alldeles för magert och tog någon sekund längre att starta. Efter mjukvarufixen så var det inga problem. hade min de två senaste vintrarna och körde bara på E85 hela tiden utan några som helst problem.
Användarvisningsbild
av Mabuse
peetan skrev:Har mappat min enbart för e85.
Dricker mer...... ja, ca 1,5lit/mil lagom hård körning.
Startproblem gäller inte skövdemotorer dvs 5:or.
4:orna kunde vara sura.
Vad har du för bil/motor?
Användarvisningsbild
av 1Burken
Nu går bilen på etanol. Samma dag som det slår om till -18 :-)
Jag ligger i soffan med lite självförvållad huvudvärk och gumman är iväg med ungarna. Hon har inte ringt än och sagt att det strular!! Jag tror det kommer gå fin fint.
Det jag reflekterade över igår var att bilen har legat på 9,97l/100km då jag kör 100% 95oktan. Igår hade jag nästintill exakt 10L kvar i tanken då jag fyllde på med etanol.
Samma sträcka och samma körsätt som innan 11,3l/100km... Det är inte så stor ökning som jag hade trott...
Vi får se hur det blir med 100% etanol.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8
Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Jag skulle testat så stor som möjligt.