Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
peetan skrev:Min garanti gäller också fortfarande.
Om jag får ställa motfråga?

Hur kan drivaxlar och låda hålla för 325hk som polestar lämnar ur en t6:a.
Svar: För att det håller! Dessa saker är dimensionerade för bra mkt mer än vad som sägs i folkmun.

Folk tror att det forfarande sitter "ryckomater" i bilarna och att dom dricker sååå mkt mer än manuella, och dom skär efter 4000mil. Det va längesedan de va så.

Det jag vill ha sagt är att det sitter en likadan låda och likadana drivaxlar som i en t6:a, 2 färre dock.
Det förutsätter att det är samma autlåda och SW i T6 ...
av peetan
Cox.
Du vet inte Vad du pratar om.
Varför skulle färddatorn lägga av för att man mappat motorstyr?

Besiktningen, Varför skulle dom bry sig?
Detta e inte första bilen jag har som e mappad.
Dom har inte den utr för att se om bilen e mappad
Felkoder, kan jag garantera att nästan alla har, sen hur allvarliga dom är e en annan 5a.

Vet man vad felkoden betyder så e det lättare.
Jag har Felkoder I min bil, men inga allvarliga.
av peetan
Cox.
Du vet inte Vad du pratar om.
Varför skulle färddatorn lägga av för att man mappat motorstyr?

Felkoder, kan jag garantera att nästan alla har, sen hur allvarliga dom är e en annan 5a.

av Steff 99
Vid haveri finns det möjlighet att kolla om bilen varit effektoptimerad, skulle det framkomma så kan jag garantera dej att du får stå för HELA kostnaden för att fixa exv. växellådan.
Du blir inte den första som drabbas av detta !

Att vissa effektoptimeringer /motormappningar förändrar data till bl.a färddatorn är väl inget som är okänt, även att det kan ge en mängd olika felmeddelanden, det är lika säkert som "amen" i kyrkan.
Men det är du som förmodligen äger bilen och det är dina eventuella problem.
av AndS
peetan skrev:Cox.
Nu vet jag inte mera än det de gjorde vid besiktningen av av vår V70II -08. diesel.
Enligt den person som besiktade bilen så görs t.ex. inga avgastester längre på vissa nyare bilar, t.ex. den diesel vi har, utan man kopplar in sig på bilens system och kontrollerar felkoder, finns det sådana kan du behöva åtgärda och göra en ombesiktning. Vilka som sedan orsaker en ombesiktning och vad man tolkar vet jag ej. Här kan jag ha fel men tror att det har att göra med EG/ECE-typgodkännade och även någon form av "helbilsgodkännande".
Så kan man läsa ut felkoder som är motorrelaterade så skulle det inte förvåna mig om du får en anmärkning om åtgärd.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
AndS skrev:Så kan man läsa ut felkoder som är motorrelaterade så skulle det inte förvåna mig om du får en anmärkning om åtgärd.
Verkar vara poppis med felkodsraderare från Kina just nu så man enkelt kan radera alla felkoder innan man kör in på besikningen.
av Mccartney
Jag förstår inte överhuvudtaget att man ens kan funderar på att trimma med något annat än polestar.

Beställde en xc70 MY12 tog polestar på köpet. Hämtade bilen med polestar hos ÅF dem besiktade den och alla garantier gäller kan inte bli bättre än så. Bilen har 230Hk räcker mer än tillräckligt för mig.

Om man nu vill ha så många hk varför trimma när man direkt kan gå och beställa en T6a....?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Mccartney skrev:Jag förstår inte överhuvudtaget att man ens kan funderar på att trimma med något annat än polestar.
Polestar säljs ju bara till vissa modeller.
av AndS
VolvoB20 skrev:
AndS skrev:Så kan man läsa ut felkoder som är motorrelaterade så skulle det inte förvåna mig om du får en anmärkning om åtgärd.
Verkar vara poppis med felkodsraderare från Kina just nu så man enkelt kan radera alla felkoder innan man kör in på besikningen.
Jag har aldrig utvecklat programvaror för bilar, men i andra sammanhang och vi brukade lägga in vissa dolda loggar för att kunna se när man gjort återstarter, etc, så att ha en datapost som visar senaste nollställning är inte svårt att skapa.
Om sedan t.ex. bilprovning skulle ha någon nytta av det, inte en aning.

Men om vi sammanfattar det hela så varför krångla till det och hålla på och "mickla" med lite billigare programvara när man kan köpa en som är godkänd.......... Men som "peetan" uttryckte det "Jag gasar tills det rasar. Bara att byta när de går sönder." Att man lägger ut några hundra tusen på en ny/nästan ny bil och sedan stoppar in en icke godkänd programvara för att tjäna några tusenlappar, jomenvisst.
Och har inte Polestar den klar ännu så är bilen säkerligen så ny att man har nybilsgaranti, ännu större orsak att inte plocka in något sådant.
Nä, det var mitt sista inlägg i ämnet.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Jag skulle testat så stor som möjligt.