Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Jaha, nu har det hunnits med några mil till sedan senast. Förbrukningen låg stadigt på 0,40-0,41, ca: 95% körning på 70-100 vägar. Lägre än så verkar inte gå att komma med snålkörning. Fast färddatorn tycker dock att jag ligger på 0,28 :shock: . Tog upp det i samband med servicen nyligen men det fanns ingen förklaring till missvisning på mer än 30%. De vet att spannet kan vara 10% på de här lite äldre bilarna men hade aldrig hört talas om en 30%-ig missräkning. Så troligtvis är det ett fel som bara den här bilen har. Nåja..är det inte värre så ;-). Fast jag blev lite fundersam om hur/när en färddator mäter förbrukningen. Någon som vet hur de funkar??

Har med det sagt gett upp den olidligt tråkiga ecodrivingen som varat i nästan 4 månader. Dessutom tror jag bränslebesparingen äts upp av spolarvätska...Alla de som i frustration kör om och sedan vräker sig in i högerfilen igen med 1 meters marginal har en förmåga att skita ner rutorna så man inte ser nåt.

Så här ser en ljugande Japan ut:
Bild
Senast redigerad av 1 matzen10, redigerad totalt 0 gånger.
av matzen10
eccy243 skrev:En färddator mäter bränsleförbrukningen eftersom den vet hur mycket soppa som sprutas in av spridaren varje gång. Sen utifrån det räknar den ut hur mycket det går åt per mil, eftersom den vet både varvtal och hastighet. Sen dras ett snitt på detta.
Aha..Tack o bock för klargörandet, eccy!!
av joysam
matzen10 skrev:
eccy243 skrev:En färddator mäter bränsleförbrukningen eftersom den vet hur mycket soppa som sprutas in av spridaren varje gång. Sen utifrån det räknar den ut hur mycket det går åt per mil, eftersom den vet både varvtal och hastighet. Sen dras ett snitt på detta.
Aha..Tack o bock för klargörandet, eccy!!
Och det är väl en av anledningarna till att färddatorer sällan visar särskilt tätt på trimmade bilar.
Ställer man upp bränsletrycket så kommer ju mer bränsle sprutas in per tidsenhet.
Jag tror inte att färddatorn kalibreras om vid chiptrimning men jag har gärna fel.

Så stor felvisning som du har har jag aldrig sett.
Mina bilar brukar visa lite högre förbrukning än den verkliga.
av volvoyamha
Opel omgena B 99 xth20 eller vad motorn heter, (16valv tdi) med färddator, säger 0.55 ungefär lång åk, och vi pumpen brukar det vara ca 0.54xxxxx :)

Tycker nästan du skulle be om en omcalidrering av den!
Användarvisningsbild
av wendtan
Snart får du negativ förbrukning, då börjar bilen producera bränsle och återför till tanken :lol:

v70 2.4 140hk 2005,32000mil Allt ovan är ori[…]

Ja en får gratulera. Blev slutsumman godtagb[…]

Ingen write-up på detta? Vore ju trevligt at[…]

Baklucka låser ej

Det är vanligt fel att kablarna till baklucka[…]