Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Baikal
gnestakalle skrev:Den där tempsensorn du bytte, vilken färg hade kontaktstycket på den nya du satte dit?

Mvh GK
Hej GK,

Kontaktstycket är svart. (samma som det jag bytte ut)

Ytterligare en ledtråd är att jag hade en långkörning i dag ca 41 mil mestadels motorväg. Bensinförbrukningen var så låg som 0.83l/milen.

Mvh Baikal
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Svart kontaktstycke är riktigtä

Ta och gör rent spjällhuset ordentligt och glöm inte att rensa vakuumkanalerna.
Jag vet ju inte om meken gjorde detta test men om han inte gjorde det så går det till på detta vis.Sätt testdosans väljarkabel i hål 2 och tryck 3 gånger på knappen, nån sekund för varje tryckning, du skall nu bl.a. höra ventilerna samt kallstartsventilen öppna och stänga. Du kommer även att höra tomgångsmotorn arbeta om allt fungerar.

Mvh GK
av Baikal
gnestakalle skrev:Svart kontaktstycke är riktigtä

Ta och gör rent spjällhuset ordentligt och glöm inte att rensa vakuumkanalerna.
Jag vet ju inte om meken gjorde detta test men om han inte gjorde det så går det till på detta vis.Sätt testdosans väljarkabel i hål 2 och tryck 3 gånger på knappen, nån sekund för varje tryckning, du skall nu bl.a. höra ventilerna samt kallstartsventilen öppna och stänga. Du kommer även att höra tomgångsmotorn arbeta om allt fungerar.

Mvh GK

Hej GK,
Jag har aldrig haft isär spjällhuset tidigare, behöver man byta packningarna efteråt eller brukar de överleva en demontering?

Testen du beskrev gjorde jag ganska tidigt i felsökningen. Allt klicka och låter sunt. När det gäller tomgångsmotorn så kunde jag bara notera att den klickar till också, jag kände på den och man kände någon form av rörelse i den. Att sedan säga om den funkar eller ligger utanför min erfarenhet.
Jag tror att jag även monterar av tomgångsmotorn och rengör den när jag ändå rotar i området.

Tror att jag hugger in i detta till helgen. Jag har tyvärr inte förmånen att mecka i garage utan jag får stå på uppfarten i -4graders kyla. (man börjar bli bekväm)

Mvh Baikal
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Du får byta ut packningen mellan spjållhus och insug.

Det är hårt att meka ute i kylan, men å andra sidan blir du inte svettig. :)

Mvh GK
av Baikal
:D
Så sant, med positiv inställning kommer man långt.
Jag avvaktar dock till Lördag då jag kan dra nytta av den ljusa delen av dagen.

Mvh Baikal
av Baikal
Ok,

Kan bara konstatera att det brukar straffa sig att skjuta upp saker.
Eftersom jag var för bekväm för att meka i 4 graders kyla tidigare i veckan så fick jag istället göra i 10 graders kyla nu i helgen.

Nu har jag plockat bort Spjällhuset och tomgångsmotorn samt alla vakumslangar som jag har kommit åt.

Insidan av spjället har en sot-hinna samt är den lite fuktad av olja. Vacumkanalerna är helt öppna.
Tittar jag in i insugningsröret så flyter det lite klar olja i botten blandat med svart gegga.
Inget alarmerande i mina ögon men jag skall förstås rengöra och snygga till så gott det går.

Vad som däremot såg lite konstigt ut var tomgångsmotorn. Som jag tidigare har skrivit så Klickar den till när man kör testfunktionen.
MEN, nu när jag tittar in i "hålet på sidan" så är den inte riktigt stängd. Det är öppen ett par millimeter. Skall det vara så? Jag kan utan ansträngning "andas igenom den".

Den enda uppenbara defekten som har funnit är att en av vakumslangarna (Den lilla rackaren som kommer vid den första förgreningen om man utgår från oljefällan i vevhusventilationen) har en spricka vid infästningen.

Jag rengör, tätar och återmonterar. (Känner mig inte så där super-hoppfull att jag lär märka någon förändring)

Mvh Baikal
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Tomgångsmotorn kan med fördel rengöras med bromsrengöring liksom även spjällhuset. Oljan i spjällhuset kan tyda på att vevhusventilationen behöver rengöras.

Mvh GK
av Baikal
gnestakalle skrev:Tomgångsmotorn kan med fördel rengöras med bromsrengöring liksom även spjällhuset. Oljan i spjällhuset kan tyda på att vevhusventilationen behöver rengöras.

Mvh GK

Hej

Eftersom jag är ute på okänd mark, vad innebär det att det att vevhusventilationen rengörs? ( mer precist, vad behöver jag riva och rengöra )

Mvh Baikal
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Du måste ta bort insuget för att komma åt. När du fått bort insuget så ser du en relativt stor plastburk som är oljefällan som skall demonteras och rengöras. från denna burk går en slang upp till flamfällan som bör bytas (billig). Byt öven plasthuset till flamfällan. Om slangarna är dåliga bör dom givetvis bytas. Detta är nog inget kul jobb i kyla så du får bedöma själv om du vill avvakta tills det blir varmare temperaturer och vår.

Mvh GK
av Baikal
gnestakalle skrev:Du måste ta bort insuget för att komma åt. När du fått bort insuget så ser du en relativt stor plastburk som är oljefällan som skall demonteras och rengöras. från denna burk går en slang upp till flamfällan som bör bytas (billig). Byt öven plasthuset till flamfällan. Om slangarna är dåliga bör dom givetvis bytas. Detta är nog inget kul jobb i kyla så du får bedöma själv om du vill avvakta tills det blir varmare temperaturer och vår.

Mvh GK
Hej

Jag trotsade kylan samt pådriven av att en hel del komponenter allaredan var utrivna. Så, nu är den operationen utförd!
Någon flamfälla, typ skrynklad plåt kunde jag inte hitta. Endast en plast-sil som utan större ansträngning kunde rengöras.
Rörande oljefällan så kunde jag bara skicka in rejäla mängder bromsrengöring och skaka bäst jag kunde.

Efter att ha haft ihop allt igen åkte jag en provtur. Som så många gånger tidigare är bilen på gott humör efter att man har pysslat med den.
Under turen så svarade den på gasen precis som man kan förvänta sig MEN de där hickningarna finns fortfarande där om än i mindre utsträckning.

Jag har nu provat nypa till slangarna till tomgångsventilen för att se om beteendet blir annorlunda (Ett skott ut i natten så att säga). Bilen gick väldigt krystat på tomgång kunde jag direkt konstatera men jag vill prova och se om hickningarna påverkas.
Vi får se hur skönheten beter sig i morgon när jag kör till jobbet.

Mvh Baikal
B200ft svårstartad

Temp.givaren (1) till temp.mätaren har runda […]

230fk går snålt

Har läst lite om hur en kass spjällä[…]

Slang ifrån luftfilterburk

Ska inte anslutas till något, är fö[…]

Vilken packbox ?

Tack så mycket för svaret. Glömde […]