Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av freddy_82
har fått lite problem med min 440GLT från 89 det sitter en b18F motor i och den har börjat dricka en massa vatten typ 3 liter på 8 mil. har letat efter läcka men det finns ingen. då börjar man ju misstänka topplocks packningen. men jag tycker att bilen går för bra för det den verken ryker eller har några andra konstigheter för sig. någon som har några förslag. oljan ser oxå bra ut inga konstigheter där heller.

MVH
Freddy berg
Användarvisningsbild
av vetten
Har du kollat under bilen när den stått parkerad ett tag det kan ju synas var det läcker isåfall, kolla om det är en grå beläggning under påfyllningslocket för motorolja, du kan också försiktigt lyfta på locket till kylvattenbehållaren och sen gasa lite samtidigt som du kollar så att det inte är extremt högt tryck där, vattnet brukar också ofta bli oljigt då, en annan sak som kan läcka vatten och som man kanske inte tänker på dirrekt är ju värmepaketet inne i bilen så lyft på golvmattorna och kolla så att det inte är blött där :shock: det kan ju också vara så att vattenpumpen läcker och det kan vara svårt att upptäcka på 400-serien då den sitte lite avigt till men det brukar märkas om man varvar upp motorn lite och samtidigt kollar runt pumpen, lite felsökningstips att börja med iallafall :???:

vetten
av freddy_82
HEj
Läcker inget vatten på marken. bubblar lite i vatten behållaren när den står på tomgång. ingen olja i vattnet och inget vatten i oljan ingen beläggning på oljelocket heller! har haft uppe bilen på en lyft och kollat med motorn i gång hittar inegn läcka ja förutom olja då !=)
men nu har jag beställt en sotningssats. så det blir att ställa sig i garaget i kväll eller i mon o riva toppen o lämna in den på planing och sen montera det och även montera nu kamrem å hoppas jag på att den blir som den skall.
MVH
Freddy Berg

Stämmer.

V60 sliter däck bak

Vilken bussning är det du menar? Och vart fin[…]

Husbilar igen, eller ja förare och sjä[…]