Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dartanjang
Jag har kört min nya D3:a sedan oktober och tycker att den går för kallt. Via OBD-läsning ser jag att den ligger på 65-70 grader. Nu mätte jag aldrig på min förra D5:a jag hade men tycker ändå att det ter sig väl lågt. På den förra motorn så märkte jag att bränsleförbrukningen ökade markant vid låg motortemp.

Vad noterar ni andra för temp? Vad ser ni för möjliga negativa effekter av låg temp?

Jag börjar luta åt att lämna in och få termostaten bytt.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Använder du dieselvärmaren? Står den på Auto?

Hur långt har du kört när du mätt?
av d98josu
V70 2.5t 2006. Pendlar mellan 87-90 grader om jag mäter med Torque appen för android via OBD. Dvs när termostaten öppnar så sjunker temp till 87 för att sen gå till 90 igen
av Hakan975
apersson850 skrev:Min XC70 D5 ligger på 88-89°C när den kommit upp i stabil temperatur.
Samma här, XC70 D3
av Dartanjang
Som jag misstänkte. Det är helt uppåt väggarna. Det blir verkstad på det här. Undrar om termostaten stänger över huvud taget, det är ju 20 grader fel.

Och ja, värmaren står på auto. Mätning har skett vid olika körning, kortast 4 mil men med förvärmning och annars runt 10-15 mil. Och då också vid mycket varmare väderlek än idag(-11).
Användarvisningsbild
av 1Burken
Läste din tråd och pratade med en kollega på lunchen. Han åker diesel caddy. Han meddelade att han hade samma problem med den. Hans dieselvärmare gick in då det vart kallt.
Undrar om det är med då man anger förbrukning/100km...
Användarvisningsbild
av Variosboy
Dartanjang skrev:Som jag misstänkte. Det är helt uppåt väggarna. Det blir verkstad på det här. Undrar om termostaten stänger över huvud taget, det är ju 20 grader fel.

Och ja, värmaren står på auto. Mätning har skett vid olika körning, kortast 4 mil men med förvärmning och annars runt 10-15 mil. Och då också vid mycket varmare väderlek än idag(-11).

När du kört en mil eller två och stannar, vad händer med temperaturen då? Hur känns övre kylarslangen? Går fläkten??
av Dartanjang
När jag sänker motorbelastningen eller stannar så går tempen ner och lägger sig runt 61-62 grader. Jag har inte lyft huven än, tänkte kolla här först för att få bekräftelse på att tempen är för låg. Lyfter luckan i helgen, när jag får en stund över.

Jag funderade på om Torque visar fel men det verkar osannolikt. Insugstempen matchar omgivningstempen med lagom stor differens och övriga värden såsom hastighet, motorlast etc stämmer. Det är helt enkelt den temperatur som bilen mäter upp.

Verkstad är bokad nästa vecka.

Den "vanliga" facelift-grillen har kro[…]

ABS ring/sensorring

Har en XC60 -14 4wd med krånglande felkod p&[…]

Har nu kollat flatstiftkontakterna som är oke[…]

Felkod B5

Försökte gå in på lä[…]