Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Vaxholmaren
Hej!

Ny på detta forum.. Jag har en V70 02:a med 2,4 l motorn med manuell låda. Har gått snart 15,000 mil.

-Jag hör ett konstigt ljud vid exakt 25 km/h oavsett om jag kör på 1:an eller 2:an.
Det låter som en plåtbit(?) som ligger i spänn och släpper plötsligt, ungefär som: SPROOING!

Jag lämnade in den till en verkstad som jag har anlitat många gånger förr och de sa
att handbromsen och bromsarna bak var helt slut och att de antagligen var det som lät när jag körde iväg.

Sagt och gjort, de bytte bromsbackar, belägg på båda sidor och bakre, högra skivan. Vänster var i bra skick.

Men ljudet kvarstår ändå! Fruktansvärt pinsamt när folk tittar på en och tror att man inte kan köra bil.

Jag kan tillägga att ljudet uppkommer bara om bilen har stått i typ minst 2 minuter eller varit parkerad en vecka, det låter alltså inget
om jag tex stannat för ett rödlyse ett kort tag och sen kör iväg. Jag har provat att parkera utan handbromsen i
men ljudet uppstår ändå.. Ibland hör man det mer och i bland mindre.. Spelar ingen roll om bilen är kall eller varm.

Någon som har en aning om vad som kan orsaka detta?

Just ja. Verkstaden hittade även att jag behövde byta spindellederna och länkarmsbussningarna fram.
Kan det ha med saken att göra? Tyvärr måste jag vänta en månad med det pga ekonomin.

Jag hoppas att det inte är växellådan men jag tycker att den växlar bra och kopplingen tar som den ska.
Dock kan den vara lite ryckig i motorn när den är kall..
av SubMarine
Det kan inte vara ABSens självtest du hör? Vet inte om/hur det låter på de nyare bilarna, men på bilarna mellan 97-00 så görs självtestet iaf runt 25km/h och det kunde låta lite (ett kort, skrapande ljud är vanligt), dock inte så högt vad jag vet. På min -99 hör jag det inte alls (ja ABS fungerar :) ).

Låter det även om du stått still med motorn igång i mer än 2 min och sen kör iväg? Då lär det i så fall inte vara någon självtest du hör.
av Vaxholmaren
Hej! :D

Nej, jag tror inte det. Har testat att starta bilen och låta den stå typ 10 min men inget ljud då.. Har även provat att köra en sväng efter att ljudet har uppkommit, stannat och låtit bilen stå med motorn igång ( både med o utan handbroms i ) står jag längre än typ minuter och kör iväg så låter det igen..

-När ljudet hörs så är det ibland så högt att jag känner det i form av en kort vibration inne i bilen, både i ratt och i sätet. Det konstiga är att ljudet ändrar karaktär, ibland hörs det mkt och ibland lite.

Har försökt lyssna mig till om det kommer från fram -eller bakvagn och jag tror att det kommer från mittpartiet (?) på bilen..

Ursäkta om jag förklarar dåligt men jag är inte jätteduktig på bilar.
av Vaxholmaren
Rydéns Bil och Motor. Jättebra verkstad anser jag!

-Vet inte vad det kostar att byta bussningarna och spindellederna.
Bromsköret gick på 4,300:- och då felsökte de motorvärmaren och ljusproblem också. Det visade sig att själva vredet till ljus"vaddetnuheter" var trasigt ( där man vrider för att välja parkeringsljus etc ) så det ska också bytas.

Valde att skjuta upp bytet av bussningarna och spindellederna pga ekonomin till nästa månad..
Användarvisningsbild
av Vojje
SubMarine skrev:Det kan inte vara ABSens självtest du hör? Vet inte om/hur det låter på de nyare bilarna, men på bilarna mellan 97-00 så görs självtestet iaf runt 25km/h och det kunde låta lite (ett kort, skrapande ljud är vanligt), dock inte så högt vad jag vet. På min -99 hör jag det inte alls (ja ABS fungerar :) ).
Den enda gången jag hört detta självtest var när ABS-lampan lös, och släcktes vid självtestet.

Jag har en känsla av att självtest görs bara om ABS-lampan lyser.
av TomasL
Vojje Read the fucking manual :lol:

Denna text hämtad ur instruktionsboken:
Bild
Men jag kan ju uppriktigt säga att jag aldrig hört eller känt detta på min bil.
Användarvisningsbild
av Vojje
TomasL skrev:Vojje Read the fucking manual :lol:
Japp, det stämmer. Sidan 19 i min bok. Det blir till att lägga Haynes åt sidan i helgen :o .
av Vaxholmaren
Nu har jag lämnat in bilen på verkstaden igen. Det började skrapa som tusan vänster fram..
De bytte spindellederna o länkarmsbussningarna + nått mer och hittade även stenar i nån trumma(?) som legat emot. Kostnad 5,400:-
Jag bad dem kolla bromsarna fram och bromsok, belägg och skivor såg bra ut.

Skrapandet försvann men lik förb*nnat så är "sproing" ljudet kvar.. Fortfarande så ändrar ljudet karaktär, ibland låter det som
sagt "sproing" ibland "tjuck" ( haha..blir nästan lite komiskt när man ska beskriva ljud ) Dock så låter det alltid runt 20-25 km/h oavsett växel.

-Tror inte det är självtestet för abs:en som låter då ljudet uppstår om jag stannar med motorn igång
och står still i några minuter och sedan kör iväg så låter det ändå.

Abs:ens självtest körs väl bara
när man startat motorn och kör iväg eller är jag helt ute och cyklar??

Är det nån som har några andra idéer/förslag på vad det kan vara? Drivknutar? Växellåda? Något annat?
Blir tokig på det där ljudet snart..
av SubMarine
Ja, eventuell ABS-självtest görs bara första gången du kommer upp i ~20km/h efter det att motorn startats.

Om du har möjlighet att spela in ljudet och lägga upp på youtube eller liknande så kanske det blir lättare att gissa :)

Filtret byttes av förra ägaren är f[…]

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Det låter som ett klassiskt problem med minn[…]

Jämfört olika försäkringsbola[…]