Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Gamal mek innebär ju inte att han är mek numer. Är säkert 20 år sedan han jobbade i en verkstad senast, så någon verkstadsutrustning har vi inte tillgång till. Där av gissandet och frågandet..

Det lutar dock att Bjornn har rätt. Upptäckte världens pöl under bilen idag som inte kunde vara smältvatten (-10 ute). Smakade på det och bortsett från jord så smakade det även glykol. Så till helgen blir det till att riva lite runt hjulhuset och försöka lokalisera felet...

Självklart så har jag ju koll på att en kall och fuktig bil ryker en del, men den röken jag beskrev har jag aldrig tidigare upplevt från bilen. Och den har heller inte kommit efter det. Så förhoppningsvis är det bara någon slang, eller i värsta fall vattenpumen, som tackat för sig och inte något inne i motorn.

Tack för input i alla fall!
av *pettson*
Jag förstår att alla inte har verkstadsutrustning hemma. Det är få förunnat att sitta på mycket verktyg och plats osv.
Däremot förändrar det inte det faktum att enda säkra sättet att veta, är detsamma idag som när din far jobbade då för 20år sedan. Ett läckagetest där man provtryckt kylvattnet och ett kompressionstest för att se om och vart man förlorar tryck och vatten.
Det finns liksom ingen gissning eller nåt frågesvar om den här typen av problem, man kan få som är säkrare än testning vart man än vänder sej.
av Jikå
Jag har fått ungefär samma problem med min v70XC -00 nu. Försvinner vatten och beige sörja på undersidan av påfyllningslocket till oljan. Misstänker toppackningen.
Vet att det inte är någon billig historia, men vad kan den kosta att byta på en "vanlig" verkstad (alltså ingen volvoverkstad)? Förlåt för trådkapningen, men tyckte det var onödigt att starta en ny tråd när problemet redan var beskrivet här ;)
jockeofsweden skrev:Gamal mek innebär ju inte att han är mek numer. Är säkert 20 år sedan han jobbade i en verkstad senast, så någon verkstadsutrustning har vi inte tillgång till. Där av gissandet och frågandet..

Det lutar dock att Bjornn har rätt. Upptäckte världens pöl under bilen idag som inte kunde vara smältvatten (-10 ute). Smakade på det och bortsett från jord så smakade det även glykol. Så till helgen blir det till att riva lite runt hjulhuset och försöka lokalisera felet...

Självklart så har jag ju koll på att en kall och fuktig bil ryker en del, men den röken jag beskrev har jag aldrig tidigare upplevt från bilen. Och den har heller inte kommit efter det. Så förhoppningsvis är det bara någon slang, eller i värsta fall vattenpumen, som tackat för sig och inte något inne i motorn.

Tack för input i alla fall!
jag har bytt blockpackning i kylan utomhus, går aldeles utmärkt hade ingen jätte verksta lite verktyg så gick det bra så du kan säkert göra det hemma eller på pappas uppfart
Hej
Har du luftpump på bilen som kör ut luft i avgaserna, så kan denna orsaka vit /fuktig rök. Om pumpen eller reläet (eventuellt backventilen på avgasröret) så kan den fyllas med vatten (kondens) som körs ut i samband med att man startar motorn...

\\amme

Tack för svaret. Det hade inte jag noterat. V[…]

Råd vid punktering

@OlofEmanuel , Prova att använda bilens komp[…]

Sen kan du ju prova att bygla bränslepumprel&[…]

Du har ingen cirkulation där med dieselvä[…]