Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
apersson850 skrev:Är det så litet fönster med förhållanden som det fungerar i? Bara vår och höst (inte för kallt, inte för varmt) och bara när man kört en bit först, så batteriet är laddat och motorn varm, eller?
Typ så har jag upplevt det under cirka 1000 hyrbilsmil jag avverkat i drive-bilar, men ägare av dylika bilar har ju lite mer erfarenhet av det än jag så de kan säkert fylla på.

/Martin
av Caligul
Jag vet inte om frågan besvarades, men här i af lite info angående Start/Stopp på DRIVe - Automat

Bränsleförbrukningen i Volvo S60 med 1,6D motorn och Powershift är 4,3 l/100 km. Det ger koldioxidutsläpp på 114 g/km. Motsvarande siffror för Volvo V60, V70 och S80 med samma motor och växellåda är 4,5 l/100 km och 119 g/km.

Den låga förbrukningen och de låga utsläppsnivåerna är resultatet av ett antal tekniska förbättringar:

Friktionen mellan växellådans olika komponenter har reducerats.
Motorns och växellådans mjukvara har modifierats.
Start/stopp-systemet stänger av dieselmotorn medan bilen fortfarande rullar (under 5 km/t).
Alla elsystem har optimerats för att få lägre energiförbrukning.
av LJN
Jag har en V60 D3 aut MY2012 och den levererades 2/1 2012 med start/stop. Den är i funktion om det är 0+ eller varmare ute, men det finns andra villkor också. Tex. vid extrem värme och ECC krävs så upphävs funktionen, eller om det är imma/fuktig luft i kupén.

Funktionen är enkel, man bromsar in. Så fort bilen står still några sekunder så stängs motorn av. Så fort man släpper bromsen så startas motorn av växellådan! Vid inbromsning, utrullning så byggs ett oljetryck upp i växellåda och det finns en elektrisk oljepump som bibehåller trycket och motorn startas hydrauliskt via växellådan. Därför har denna modell två batterier, ett extra mindre. På mittkonsol finns en "Drive-E" knapp, med denna kan avaktivera S/S-systemet tills nästa "tändningsstart" Och bilen är klassad 0,57 l/blandad körning och 149 mg i skatteklass = runt 2600.-/år.
av Steffeleffe
Caligul skrev:Jag vet inte om frågan besvarades, men här i af lite info angående Start/Stopp på DRIVe - Automat

Bränsleförbrukningen i Volvo S60 med 1,6D motorn och Powershift är 4,3 l/100 km. Det ger koldioxidutsläpp på 114 g/km. Motsvarande siffror för Volvo V60, V70 och S80 med samma motor och växellåda är 4,5 l/100 km och 119 g/km.

Den låga förbrukningen och de låga utsläppsnivåerna är resultatet av ett antal tekniska förbättringar:

Friktionen mellan växellådans olika komponenter har reducerats.
Motorns och växellådans mjukvara har modifierats.
Start/stopp-systemet stänger av dieselmotorn medan bilen fortfarande rullar (under 5 km/t).
Alla elsystem har optimerats för att få lägre energiförbrukning.
Tack! Kunde inte hitta denna info när jag beställde bilen.

Bilen hoppade upp till sjuan på den sega skalan och det står leverans vecka 11. Hoppas att det kan bli tidigare. Erfarenheter någon? Jag bor i Göteborg det är väl där de tillverkas? Där borde man ju tjäna ett par dagar.

Har en liten fundering till. Den här frihjulseffekten som det talas om. Att bilen rullar utan motorbroms när man släpper gasen och att motorn går på tomgång under tiden. Är det inte så på moderna bilar att bränslet stryps helt när man släpper gasen?
Användarvisningsbild
av apersson850
Jo, men inte om man har någon frihjulseffekt. Då krävs det tvärtom att bilen rörelseenergi används för att hålla motorn snurrande utan att bränsle tillförs. Det ser man lätt när man har färddator, för släpper man gasen så visar den noll i förbrukning.

Men detta har gällt för moderna bilar rätt länge. Volvo 144 GL, med B20E motor med Bosch D-Jetronic insprutning hade detta redan på tidigt 70-tal.
av Pricken
Har en V70 my12 D3 aut med start/stopp. Nån som vet om det finns nåt sätt att hantera körstil, dvs hur man bromsar etc för att undvika alla dessa stopp? Visst, det finns en knapp men den är alltid på per default så det blir ett evigt knappande för att slippa funktionen. Återförsäljaren påstår att det ska gå att undvika motorstopp beroende på hur man hanterar bromspedalen men min bil stänger av motorn hur jag än gör. Otroligt frustrerande.
Användarvisningsbild
av apersson850
Men det är ju det som är hela meningen med funktionen. Varför köpte du annars den? När motorn inte går konsumerar den inget, och släpper inte ut nåt heller.
Vi som beställt nya XC60

Ja, monterades av Volvo innan bilen överl[…]

Rimlig slutsats, du kan ju testa servoverkan om du[…]

Ja da, John. Har hatt problemer med at lyset for […]

En suv till som är värdelös inget k[…]