Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej.
Har sökt fram och tillbaka men hittar ingen tråd som liknar mitt fel så jag startar en ny.
Bilen har gått kalas under ca 1 års tid jag haft den men nu har den börjat dumma sig.
Först har tomgången kunnat bli hög (1500 varv) när jag precis startat den och kört ut den ur garaget.
Sen har den startat till, dött. Så vrider man på nyckeln igen så startar den till och dör. Gör man så några gånger så går den sen.
Ibland kan man få nöta väldigt länge på starten innan den startar.
Samt att nu har den även dött 2 gånger för mig så jag fått nött väldigt länge innan den startat igen.

Felet är oberoende av hur mycket soppa jag har i tanken.
Spelar ingen roll om den är varm eller kall eller om den stått i varmgarage eller inte.
Har du en 88b borde det väl finnas felkodsläsare i motorutrymmet? I så fall vore det läge att ta ut felkoder.
Bilen är servad med stift,luftfilter,bränslefilter osv? När problemet dyker upp, låter då soppa pumpen? Ska väl sitta en under förarplatsen och en i tanken.
Är tyvärr en tidig 88.
Stift, luftfilter och olja är bytt.
Bränslefiltret vet jag inte när det e bytt.
Soppa pumpen låter varje gång. Brukar även låta den "gå klart" när jag vrider på tändningen som jag läst om utan skillnad.
Skaffa en burk startgas och nästa gång du har dessa svårigheter tar du av en av vakuumslangarna från spjällhuset och sprutar in startgas. Sätt sen tillbaka slangen och gör startförsök. Deta skall du göra för att få en fingervisning om felet är tänd- eller bränslerelaterat.

Mvh GK
Fråga: ska någon pump gå igång när man vrider på tändningen?
Vill minnas att jag hört någon förut men nu hörs ingen.
För det är väl 2st? Och om den "tappar" soppa och ingen pump hjälper till att pumpa fram ny borde det ju bli trassel.
Att den är hög i tomgången ibland borde vara någon givare antar jag.
Byt bränslefilter och kontrollera att pumpen som sitter bredvid filtret fungerar. Byt även bränslereläet.

Mvh GK
Vilket är bränslereläet? Det stora vita?
Det är från 04 och uppkollat så det fungerar som det ska.
Får ta och kika på soppafiltret då.

Finns det någonstans att finna värden på givarna till motorn?
För de flesta om inte alla borde ju gå att kunna mäta.
Faller varvmätaren ner direkt till noll, så är det troligt vis Hallgivaren.

Beträffande din fråga om pumparna, så går de för det mesta när man vrider på tändningen,
men är det fullt tryck så händer inget.
Dax att ta tag i detta igen...

Iaf, har satt en lampa på kabeln från bränslerälet (som är omlött) till pumpen för att se om pumpen frå ström när bilen dör och det får den.
Idag så dog bilen efter 500m och då såg jag att lampan lyste 1 sek, slockna 1 sek och sen lyste igen 1 sek. Så gjorde den ett par gånger till den slockna helt. Försökte då starta bilen igen och den starta till för att dö. Då blev det samma sak med lampan, och ja, man hör även att pumpen går.

Kan det vara pumpen som slutat pumpa som den ska eller är filtret så fullt?
Tycker det är konstigt att man kan köra en längre sträcka ibland utan att den är elak.

Jag har ingen erfarenhet av att använda bilas[…]

Byta den stora är görbart om man inte ha[…]

Ladd problem Volvo 760

Normalt laddningsspänning på tomgå[…]

Motor lampan tänds volvo V70 2006

Hej har problem som jag inte förstår B[…]