Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av peetan
Har mappat min enbart för e85.
Dricker mer...... ja, ca 1,5lit/mil lagom hård körning.
Startproblem gäller inte skövdemotorer dvs 5:or.
4:orna kunde vara sura.
av MattiasD
lobbysleeper skrev:Funderar på om jag ska betala lite extra och köra 98 till fjällen på sportlovet som närmar sig... Förra gången var det mellan -20 till -30 vissa mornar, då gav gamla D5an upp med svagt batteri o så.

Så vill man vara säker kanske jag ska ha 98 i tanken? (här i stockholm har jag aldrig tankat bensin en enda gång sen jag fick bilen).

I fjällen kommer jag försöka koppla in motorvärmaren, och om jag har värmaren på, då kanske etanol funkar?
Förvisso ska man hem från backen också på eftermiddagen, men det brukar inte vara fullt så kallt då som på morgonen...
Har du tillgång till el för motorvärmaren finns det absolut ingen anledning att tanka Bensin.
Användarvisningsbild
av SvenB
poseidon skrev: Det som sitter från fabrik är en kontaktvärmare som är ganska dålig. Det är nog kupeuttaget som de flesta glädjs åt.
Det var förut, nu är det en insticksvärmare som fungerar utmärkt.
Användarvisningsbild
av 1Burken
Ok ni har övertygat mig!! Nästa gång jag står vid pumpen blir det hembränt för hela slanten!!
Ska upp till sälen V.10 då blir det förhoppningsvis lite vintertestning.
Ska bli intressant och se hur det fungerar.
Användarvisningsbild
av akterspegel
KKR skrev:
poseidon skrev: Det som sitter från fabrik är en kontaktvärmare som är ganska dålig. Det är nog kupeuttaget som de flesta glädjs åt.
Det var förut, nu är det en insticksvärmare som fungerar utmärkt.
När bytte dom till instcksvärmare och varför? har missat den diskussionen.
Har en 10`a
MVH
Användarvisningsbild
av hollan
sitter slangvärmare på v70II nere vid olje kylaren på motorns baksida detta började när denna generationens motor kom i v50 s40 c70 -04 och s80 v70 -08 2,5t/ft
insticksvärmare sitter mej veterligen på volvos röd blockare och s/v40 gdi och alla nyare s40 v50 s80 v70 med 4cyl ford motor
Användarvisningsbild
av poseidon
akterspegel skrev:Vad flådigt! vad värmer den? olja, vatten?
Insticksvärmare och slangvärmare värmer vatten. Blockvärmare kan värma antigen vatten på blocket eller oljan, beror vad som rinner innanför. (blockvärmare kan faktiskt sitta på oljetråget oxå trot eller ej....)

Instickvärmare är att föredara, blockvärmare är det sämsta.
av Rådlös
Detta är en text och bild för V40 och V50, alltså 1,8-motorn. Jag har fått bilden från Volvocars. Själv har jag en V70 2.0F -08, samma motorblock men större cylinderborrning. Och här ser man att det är en insticksvärmare till vänster om avgasgrenrören. (Det sitter en plåt över dom, så man ser inte mycket av det från utsidan). Men i "Fordmotorerna" är det insticksvärmare.
Bild
av peetan
Insticksvärmaren (doppvärmaren) är ett skämt!

Har en själv, totalt värdelös, 540w...SKRÄP!
Att jämföra med en bränsle värmare på 5Kw är också ett skämt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Bilen kvittrar då och då

Kvittrar det bara under körning? Länkarm[…]

Det är synd att man inte kan bygga bilarna […]

Köpråd, årsmodell 2020-2023

Har en xc60 t6 23, startat om den totalt kanske 4-[…]