Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Jag har ingen V70 2.5 FT, men däremot en V70 2.0 F. I tekniska informationen som man får leta efter på Min Volvo eller Volvo Cars säger dom om den fabriksinstallerade motorvärmaren att den bör användas vid temperaturer under -15°C. Visserligen påpekar dom att det inte är fel för övrigt att använda motorvärmaren "närsomhelst", men -15° är som en undre gräns.
Förra vintern minns vi alla. Då hade jag inte tillgång till eluttag. Jag hade inga som helst startproblem. I år har jag eluttag, men använder det inte regelbundet. Jag har aldrig tankat min bil på annat än E85 (E75 på vintern). Genomsnittsförbrukningen är 1,18 Liter/mil.
Vid "lönsamhetsberäkning" brukar man använda talet 1,3. Man multiplicerar det aktuella E85-priset med 1,3. Så länge man ligger under gällande bensinpris är det lönsamt att köra på E85. 1,3 är den genomsnittliga merförbrukningen på E85 jämfört med bensin.

Sedan kan man naturligtvis ha en minst sagt "aggresiv körstil", och då får man ju andra och högre förbrukningssiffror, men det får man ju även om man kör på samma sätt med bensin. Körning med AC och farthållare ökar förbrukningen. För att inte tala om körning med släpkärra. Men samma sak där, gäller även med bensin.
av Rådlös
Umekille: Har du funderat över att konvertera din 945 till E85? Jag vet exempel där olika bilmodeller är olika toleranta mot E85. Vissa klarar 100% direkt, medan andra bara klarar 30%. Det beror ju på hur ECUn är inställd bl.a.
Om du kollar på http://www.etanol.nu så får du mer förklaring och tips. Även beskrivning på köldstartanordning.
Användarvisningsbild
av poseidon
1Burken skrev:Intressant info...
Undrar hur Webaso värmaren kommer reagera på Etanol...
Någon som har erfarenhet från det?
Det skall inte gå att montera.

Det som sitter från fabrik är en kontaktvärmare som är ganska dålig. Det är nog kupeuttaget som de flesta glädjs åt.
Användarvisningsbild
av Guligan
1Burken skrev:Hej

Jag har hört och läst en del om startproblem med etanol. Gäller det alla modeller eller bara de tidigare, ska jag vara orolig?

Mvh Andreas
Vi är några på forumet som hade startproblem för något år sedan. Det visade sig vara en givare som kände av bränsleblandning bensin/etanol som hade flippat ur. På min bil fastnade givaren på jag tror det var 57% bensin, när jag i själva verket åkte på 75% etanol (E85, vinterblandning dvs E75...) Då gick bilen väldigt dåligt när den var nystartad och kall. Efter ett besök hos Volvohandlaren så fixade man detta och felet återkom aldrig.
Användarvisningsbild
av 1Burken
Kul diskussion!
Re: E85 Eller 95
av poseidon Idag, 12:08

1Burken skrev:
Intressant info...
Undrar hur Webaso värmaren kommer reagera på Etanol...
Någon som har erfarenhet från det?

Det skall inte gå att montera.

Det som sitter från fabrik är en kontaktvärmare som är ganska dålig. Det är nog kupeuttaget som de flesta glädjs åt.
Vart har du fått den informationen från?
Jag har en 2,5FT och har en Webastovärnare installerad. Det är helt underbart :-D
Användarvisningsbild
av 1Burken
Det vet jag faktiskt inte...
Jag skulle inte tro att den är installerad då bilen byggdes. Den styrs inte på samma sätt som diselvärmare men den är nog beställd från Volvo.
av Rådlös
En bränsledriven värmare, avsedd för bensin, går t.o.m bättre på E85. Det brinner tämligen sotfritt så risken att flamvakten skall sota igen är mycket mindre. Likaså "tändstiftet". Där blir ju också risken mindre att det sotar igen.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Kör ett halvår på blyfri 95 och tanka sedan E85 så kommer du tycka att bilen går som en raket. Den får med ork med E85 än blyfri95 och känns mycket piggare.

Jag körde de två kärvaste vintrarna på länge (2009 och 2010) med min 2,5FT MY10 inlusive två fjällrsor utan några som helst startproblem.

Frågar du mig så är E85 ett 100 ggr bättre bränsle än blyfro 95.

Dessutom skall den inte dra 40% mer. Energivärdet är 40% lägre men E85 har högre oktantal och gör att tändningen kan arbeta bättre och i mitt fall hade jag 0,92 l/mil med blyfri 95 och 1,2 l/mil på E85. Mätt exakt vid pump under 6.000 mils körning.
av MattiasD
Kör på E85, både för plånbok, miljön och klimatet! Jag körde en 2.5FT under drygt 3 år. Alltid på E85. Som kallast var det -21 vid start och då hade bilen stått ute hela natten. Bilen startade inte på första försöket men väl på andra. Jag skulle känna mig trygg åtminstånde ner till -25 med en 2.5FT och E85.

40% ökning i volym bränsle är jag tveksam till när det gäller 2.5FT. Jag vet en större studie som visare 14-35% volymökning av bränsle beroende på motor. Men motorjournalister använder gärna 40% men de är inkompetenta nollor när det gäller biobränslen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]