Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av martin1g
Så då blir det som jag ville ha, att det åtminstonde driver där det är bäst fäste? Sen blir ju det kanske problem när båda hjulen har dåligt fäste? Då bromsar den på båda hjulen så man står stilla? Men det låter ju konstigt..
hammerin skrev:Jag har en V70 2.4t från 2003 och den är utrustad med DSTC...d.v.s både antispinn och antisladd. Min bil bromsar det hjulet som spinner så att det driver på båda hjulen. Tycker det funkar klockrent! Jag kan t.ex stå med vänster hjul på ren is och höger hjul på blöt asfalt (provade i våras) och bilen driver på det hjulet som har bäst fäste. Det funkar inte på polarens V70 som har STC.
av martin1g
Har jag fattat detta rätt nu att ingen modell har funktionen att det faktiskt driver på båda hjule utan det är bromsning av vissa hjul som gäller för att då tvinga över kraft? Hur blir det med beläggen då - ojämnt slitage?
av hammerin
oldtimersmc skrev:STC (antispinn) funkar så att ABS-systemet griper in och bromsar det hjul som har sämst fäste så att diffen tvingar det andra hjulet att ta över och då spinner det och då så tar det andra över... men flera ggr per sekund så effekten bliratt den driver på båda hjulen så som en klassisk Diffbroms. Detta sker i lägre hastigheter , i högre så drar motorn ner på effekten med samma resultat.

DSTC fungerar på samma sätt men använder alla hjulen för att minska risken för sladd, där bromsas alla hjul individuellt, (inte bara framhjulen) för att stabilisera ekipaget (sensorer som känner av sidokrafter) sköter om jobbet.
Jasså fungerar STC på samma sätt som DSTC? d.v.s att den bromsar på det hjulet som har sämst fäste? (jag pratar antispinn) Det gör det inte på polarens V70 som har STC...kanske är fel på hans?
av hammerin
martin1g skrev:Så då blir det som jag ville ha, att det åtminstonde driver där det är bäst fäste? Sen blir ju det kanske problem när båda hjulen har dåligt fäste? Då bromsar den på båda hjulen så man står stilla? Men det låter ju konstigt..
Mjaa...alltså den använder ABS:en för att fördela kraften mellan hjulen samtidigt som motorns effekt reduceras för att undvika att hjulen spinner.

Diffbromsfunktionen fungerar även när man stänger av antispinn å det är ju bra :D
hammerin skrev:
martin1g skrev:Så då blir det som jag ville ha, att det åtminstonde driver där det är bäst fäste? Sen blir ju det kanske problem när båda hjulen har dåligt fäste? Då bromsar den på båda hjulen så man står stilla? Men det låter ju konstigt..
Mjaa...alltså den använder ABS:en för att fördela kraften mellan hjulen samtidigt som motorns effekt reduceras för att undvika att hjulen spinner.

Diffbromsfunktionen fungerar även när man stänger av antispinn å det är ju bra :D
Går de att programmera in då eller krävs det hårdvara? För somsagt, jag skulle verkligen behöva en sån funktion :roll:
av hammerin
bensinskalle skrev:
hammerin skrev:

Går de att programmera in då eller krävs det hårdvara? För somsagt, jag skulle verkligen behöva en sån funktion :roll:
För att få DSTC så krävs det säkert hårdvara i form av givare lite här å där samt en helt annan ABS enhet. Tror att DSTC var tillval fram till 2005 då det blev standard.
Användarvisningsbild
av johnnype
Om din bil utrustades med ABS/STC eller DSTSC sägs stå i bilens CarConfig och är inte något som varken du eller Volvo (ÅF) kan ändra på! Det finns ett fåtal människor som har möjligheten att ändra på detta (utan Volvos kännedom) men dom jobbar på kända firmor som sysslar mer med annat än hjälpa privatpersoner få antispinn.

Det tråkiga svaret är: byt bil!
av martin1g
Min bil har varken STC eller DSTC (S80 -00) och det är OK men jag saknar lite att den driver på båda hjulen, varför inte göra så den driver mest där fästet är bäst istället för där fästet är sämst, eller har jag fortfarande inte fattat detta? Om jag har båda hjulen på is så driver den bara på ett hjul, inte båda - vilket ju hade förbättrat om än kanske inte löst chanserna att komma iväg.
Betendet att bara ett hjul slirar är helt normalt för en bil med diffential. Alla bilar idag har differential, det är den som tillåter hjulen att snurra olika fort i kurvor. Om den inte fanns skulle det vara svårt att svänga, och kraftöverföringen skulle utsätas för STORA påfrestningar. Nackdelen är som sagt var att all kraft kan försvinna genom ett slirande hjul.

För att komma tillrätta med det problemet behövs diffbroms eller diffspärr -- antingen elektronisk eller mekanisk.

Din bil har inte någon diffbroms/diffspärr. Det är bara under senaste åren som det börjat bli vanligt med elektronisk diffbroms som fungerar genom att bromsa det spinnande hjulet. Mekanisk diffbroms/diffspärr är fortfarande ovanligt -- men kan finnas på t.ex. en del terrängbilar.

Om inte diffbroms/diffspärr redan finns brukar det vara orealiskt dyrt att installera på de flesta bilar. Undantag finns, t.ex. är det relativt enkelt att få diffspärr installerat på en 740/940 där du kan byta delar i bakaxeln utan alltför hög kostnad. Det finns även de som svetsar ihop diffen på gamla bakhjulsdrivna Volvo -- men det är inte direkt att rekomendera.
hammerin skrev:Jag har en V70 2.4t från 2003 och den är utrustad med DSTC...d.v.s både antispinn och antisladd. Min bil bromsar det hjulet som spinner så att det driver på båda hjulen. Tycker det funkar klockrent! Jag kan t.ex stå med vänster hjul på ren is och höger hjul på blöt asfalt (provade i våras) och bilen driver på det hjulet som har bäst fäste. Det funkar inte på polarens V70 som har STC.

Den allternerar mellan drivhjulen så ett hjul driver alltid.

Hoppas att någon vet exakt var den sitter oc[…]

Transmissionsolja till M66

ok, tack! Bara att köpa på sig tre lite[…]

Jämfört olika försäkringsbo[…]

Filtret byttes av förra ägaren är f[…]