Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av rosenlorden
HerrDödén skrev:
dst02 skrev:Är inte de samma motorer?
Inte ens nästan, D3 AWD har en nedtrimmad D5-spis så där finns det verkligen pulver att hämta.
Nedtrimmad!? Det är ju helt olika delar inuti och blocket är på 2L istället för 2.4, med helt annan vevaxel (såklart) och andra kolvar med helt annan utformning.. Men vill man intala sig själv att tro att D3 & D5 e samma sak så får man väl göra det :roll:
av HerrDödén
Ledsen att behöva meddela detta, men du är helt ute och snedcyklar i terrängen. D3 AWD och D5 AWD delar motor (PO)

Bara för din skull bifogar jag en bild:

Bild

Var det något annat du intalat dig som vi ska reda ut med en gång, nu när du ändå är på krigsstigen? :lol:
Användarvisningsbild
av rosenlorden
Oj, jag ber om ursäkt! Jag cyklade visst ordentligt i vassen där hehe.. Hade helt fått för mig att Volvos alla D3-or var med 2-liters blocket, men där ser man :D
av Lövet
D3 FWD = 2 lit
D3 AWD = 2.4 lit
Användarvisningsbild
av Variosboy
Som förtydligande kan vi väl en ännu en gång påtala att D3, D5, T3, T4 osv osv osv inte är specifika motorer, utan anger numera bara att motorerna håller sig inom ett visst effektspann!
av Enzo
Variosboy skrev:Som förtydligande kan vi väl en ännu en gång påtala att D3, D5, T3, T4 osv osv osv inte är specifika motorer, utan anger numera bara att motorerna håller sig inom ett visst effektspann!
Ska man vara riktigt korrekt så är det väl de enskilda bilarna som heter D3, D5 etc och som ligger inom ett visst effektområde, motorerna har ju faktiskt egna beteckningar: D5244T15 osv ...

När vi nu ändå var inne på petimetrar ;)
av Nimbus19
Vilka bilar har D3 AWD som valmöjlighet?
Inte V70 och inte V60
XC70 har det, men då blir utgångspriset för högt när jag väljer tjänstebil.
av Lövet
XC70 och XC60

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]