Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Davvew
Tjenare på er alla ni bilkunniga!
Jag har stött på ett problem med min volvo V70 2,5T - 1997, och kan inte förstå vad jag ska ta mig till riktigt så tänkte jag kunde vända mig hit och se vad jag fick för feedback!

Den gnisslar från något i motorutrymmet, kvittrar, gnisslar, tjuter, som F*N!.. Vad jag gjorde var att jag köpte Remklister och sprayade på remen utan att tänka mig för, resultatet blev att den blev tyst vid tomgång men sen när jag körde och den började komma upp i varv (när jag gasade) så kom det tillbaka och var ÄNNU VÄRRE!..

Läst runt lite och testade det där tricket med "Stearinljuset mot remmen" och då blev det hela väldigt mycket tystare men ännu inte helt tyst. Vad ska jag göra härnäst tycker ni? fick ett tips om att det kunde vara generatorremen som behövde spännas, kan detta vara ett bra ställe att börja på möjligen?

Remmen jag sprayade samt vidrörde med stearinljus satt precis vänster om generatorn, Alltså långt till vänster om du står framför bilen och kollar under huven.. Jag vet att denna information inte riktigt är alltför hjälpsam men försöker beskriva så gott jag kan då jag inte lyckades bifoga en bild!

Vore väldigt tacksam för tips eller info om hur jag skall gå till väga.
MVH David.
Användarvisningsbild
av RaptorX
Spraya Mos2 olja el liknande på remmen när du har motorn igång, har hjälpt mig på 3 bilar.
av Davvew
SubMarine skrev:Hur är spänningen på remmen? Känns det som att den sitter löst när du trycker på den med motorn avstängd?

Jag var ute nu och kände på remen, så mitt i mellan två "rullar" jag kunde komma med handen för att få "rätt" värde eller vad man ska säga...
och det sviktade väl ca 6-9mm i mina ögon.

Tack för svar!
av Davvew
RaptorX skrev:Spraya Mos2 olja el liknande på remmen när du har motorn igång, har hjälpt mig på 3 bilar.
Tack det ska jag testa! Finns att köpa överallt gissar jag på?
Skulle rekommendera att du slutar med dessa recept och tar tag i problemet annars kan risken vara att du blir stående med ett större motorhaveri. Ta loss remmen och kontrollera bryt och spännrullar för är dessa eller någon av dem dåliga kan remmen gå av eller hoppa av och sno in sig vid vevaxelskivan vilket kan orsaka att kamremmen går av och du har en ventilsallad att ta hand om. Hur länge sen är det som kamremmen byttes? Där sitter också bryt och spännrulle som kan kvittra. Kanske dags för en förebyggande service med kamremsbyte innefattande byte av rullar samt byte av aggregatrem med tillhörande rullar.

Mvh GK
av Davvew
gnestakalle skrev:Skulle rekommendera att du slutar med dessa recept och tar tag i problemet annars kan risken vara att du blir stående med ett större motorhaveri. Ta loss remmen och kontrollera bryt och spännrullar för är dessa eller någon av dem dåliga kan remmen gå av eller hoppa av och sno in sig vid vevaxelskivan vilket kan orsaka att kamremmen går av och du har en ventilsallad att ta hand om. Hur länge sen är det som kamremmen byttes? Där sitter också bryt och spännrulle som kan kvittra. Kanske dags för en förebyggande service med kamremsbyte innefattande byte av rullar samt byte av aggregatrem med tillhörande rullar.

Mvh GK
Kamremmen byttes i sommras! Har bytt nästan allt utom generator och servopump på denna bil på grund utav att motor skar efter att jag haft bilen 1 vecka.. det visade sig vara hål i blocket. Men som sagt kamremmen kan inte ha rullat många bil då den byttes i sommras.

Kanske borde lämna in den, då jag inte riktigt har kunskap för att göra dom sakerna du påpekade, men tack för tipsen!

Mvh David
av Davvew
Haha! ingen aning om hur en sådan låter! men kan ju erkänna att jag skämdes när jag åkte omkring i bilen, och det förklarar ju lite hur illa det var!

Köpte idag Mos2 Olja på statoil och sprayade på generator remen, till min stora förvåning så har den blivit tyst vid tomgång och varvade lite lugnt stillaståendes till 1,5-2000 varv och då tjöt den inte heller, vilket är positivt! vet dock inte hur det kommer låta när jag kör sen men det återstår att se nästa gång jag ska ut med bilen!

Tack för alla svar! så återkommer jag till tråden med resultat om hur det låter när jag kör!
MVH David.

Fick underkänt på fästet för […]

Hej! Jag har ett märkligt problem med min V[…]

Råd vid punktering

Pumpa och kolla trycket efter en halvtimme innan d[…]

EX60

Jag har byggt flera stycken. Det stör mig at[…]