Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av rd350
#613083
Den delade bakaxeln gör en skillnad som natt och dag förutsatt att alla bussningar är friska! Det är en hel del bussningar som brukar vara dåliga på den tidiga typen av delad axel, blev mycket bättre på 960-95. Det lär vara en trött 850 glt om 760n ska hinna med....
#613084
rd350 skrev:Den delade bakaxeln gör en skillnad som natt och dag förutsatt att alla bussningar är friska! Det är en hel del bussningar som brukar vara dåliga på den tidiga typen av delad axel, blev mycket bättre på 960-95. Det lär vara en trött 850 glt om 760n ska hinna med....

Vad är skillnaden?
av rd350
#613086
Förmodar du menar bakaxeln, helt annan konstruktion där den senare har en bladfjäder i kompositmaterial och den äldre har vanliga fjädrar. Den första delade kom 88b.
#613444
rd350 skrev:Förmodar du menar bakaxeln, helt annan konstruktion där den senare har en bladfjäder i kompositmaterial och den äldre har vanliga fjädrar. Den första delade kom 88b.

Menar även skillnaden i bland annat väghållning och komfort.
#613527
En delad bakaxel ger bättre vägegenskaper då bägge hjulen stannar på vägbanan vid hårdare girar, på en bil med stel bakaxel lättar innerhjulet.

Mvh GK
av Bjornn
#613770
DieselDoffe skrev:Vad är det för skillnad mellan en vanlig bakaxel jämfört med multilink? Påverkar det väghållning och komfort?

Ganska konstigt att den är piggare än en 850 glt, en sådan har ju trots allt 170hk med bara en cylinder färre.


Mvh
Multilink är delad bakaxel, dvs höger och vänster bakhjul fjädrar helt opåverkade av varandra, jo det påverkar både väghållning och komfort.
Du får bättre komfort med multilink, och bättre väghållning.

Jepp 850 GLT har 170 hk, men 760 har högre vridmoment, dvs den är råstark och orkar dra snabbare.
av rd350
#614944
När det gäller 760 så är det så, men då är man hänvisad till den äldre modellen. Motorn ska man vara lite speciell för att tycka den är rolig att hålla på med.....(har inget emot det själv) men ska ju inte jämföras med en vanlig 230 för den som inte är bilmek.
av Bjornn
#615139
DieselDoffe skrev:Okej, det låter ju bra. Men alltså så är en stel bakaxel bättre om man vill slippa krångel och dyra utgifter?
Precis, stel bakaxel är billigare, en ny 760 kostade ju inte mer är dubbelt så mycket som en ny 740 utan anledning :wink:
Senast redigerad av 1 Bjornn, redigerad totalt 0 gånger.
av Bjornn
#615142
rd350 skrev:När det gäller 760 så är det så, men då är man hänvisad till den äldre modellen. Motorn ska man vara lite speciell för att tycka den är rolig att hålla på med.....(har inget emot det själv) men ska ju inte jämföras med en vanlig 230 för den som inte är bilmek.
Nix inte samma motorkonstruktion över huvud taget, V6an är betydligt mer invecklad och avancerad, inte något för lekmän att ge sig på.
Sj tycker jag de är roliga för att de är så ovanliga, och fler försvinner och så det är ju trevligt att försöka bevara någon iallafall.

Väcker denna tråden för jag har […]

Sten mellan skiva och bromssköld, eller s&ari[…]

Hej Är det någon som lyckats montera s/[…]

Hjälp att hitta delnummer

Pröva först att få lös rö[…]