Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av linnet
Hej hej,

för två veckor sedan var jag och kikade på en V40 hos en bilhandlare i en stad ca 12 mil bort. Bilen var fin och gick bra men drog ganska rejält åt vänster.. Jag påpekade detta och bilhandlaren sa att det skulle de fixa, att det förmodligen var en hjulinställning som krävdes. De skulle även byta kamrem och lite annat småfix, så jag skulle få hämta bilen helgen efter. Så förra lördagen åkte jag dit och hämtade hem bilen, som till en början gick bra, jag tyckte att den inte längre drog till vänster. När jag några dagar senare åkte för att kolla lufttrycket i däcken upptäckte jag att det var MYCKET högre tryck i höger framdäck än i vänster. Efter att ha ordnat till trycket började bilen dra ännu mer åt vänster... Så fort man släpper ratten början den vibrera och bilen drar kraftigt åt vänster. Detta är dock inte mitt enda problem, för ett par dagar sedan började det låta från hjulhuset på höger sida bak (dämpare eller något som gnisslar) och idag hördes det missljud från framvagnen. Jag köpte bilen för 25.000, och fick med en varudeklaration där allt bedömdes vara i "normalskick".

Nu till min fråga, vilken rätt har jag att kräva att de åtgärdar felen, alternativt häva köpet? I kontraktet står det att de ska ha genomfört en hjulinställning (vilket de förmodligen gjort, det blev bara inte bra..).
Du borde testa bilen på en Mverkstad eller bilprovningens diagnostik. Låter som det finns mkt slitdelar som är slut både fram o bak. Däcktrycket borde göra att bilen drar mer till höger om du fyllde vänster. Låter som för mkt som kan vara fel för att hobbysvensson ska hitta dessa.
av linnet
Ja jag har inte tänkt lägga en krona på bilen, ska prata med bilfirman imorgon. Tänkte bara höra mig för lite innan så jag har lite bättre koll på vad jag kan kräva av dom.

Idag uppstod det nya problem med denna förbannade bil.. På väg hem från jobbet slocknade all belysning, invändigt och utvändigt, inklusive radion. Sedan började allt lysa och bilen gick knappt att styra. Startade om och då var allt som vanligt igen.. Just nu känns det som att det bästa vore om jag fick häva köpet, känns som att det dyker upp nya problem hela tiden.
av VovlovT4
linnet skrev:Ja jag har inte tänkt lägga en krona på bilen, ska prata med bilfirman imorgon. Tänkte bara höra mig för lite innan så jag har lite bättre koll på vad jag kan kräva av dom.

Idag uppstod det nya problem med denna förbannade bil.. På väg hem från jobbet slocknade all belysning, invändigt och utvändigt, inklusive radion. Sedan började allt lysa och bilen gick knappt att styra. Startade om och då var allt som vanligt igen.. Just nu känns det som att det bästa vore om jag fick häva köpet, känns som att det dyker upp nya problem hela tiden.
Du får endast häva ett köp utav en begagnad bil efter det att 3 reparationsförsök har gjorts utav bilfirman om jag inte missminner mig. Om du vill ha lite "kött på benen" kolla på http://www.arn.se och sök på "bil".

Det finns en såkallad sexmånadersregel där det är upp till säljaren att bevisa (förutsatt att bilen är köpt inom sex månader) att felet inte fanns innan köpet. Du kan också ta kontakt med konsumentombudsmannen i din stad där du kan få råd om hur du skall gå till väga om säljaren vägrar.

Detta är en förjävlig process som jag gått igenom, och det är inte roligt om säljaren vägrar ta på sig ansvaret. Jag har dessvärre upplevt det själv och det är inte roligt.

Hoppas allt går bra!

EDIT:
Kika på denna. Ett exempel på 6 månadersregel då kunden fått rätt.

http://arn.se/Vanliga-fall/Bank/Fel3/Fe ... dad-mobil/
av linnet
Tack för svaren. Har pratat med bilfirman nu och bilen ska in dit imorgon, nu är det bara till att hålla tummarna för att dom fixar alla fel och inte bara det mest påtagliga (att bilen drar så mkt till vänster att det snart bara går att göra vänstersvängar...).
linnet skrev: för två veckor sedan var jag och kikade på en V40 hos en bilhandlare i en stad ca 12 mil bort. Bilen var fin och gick bra men drog ganska rejält åt vänster.. Jag påpekade detta och bilhandlaren sa att det skulle de fixa, att det förmodligen var en hjulinställning som krävdes. [...] När jag några dagar senare åkte för att kolla lufttrycket i däcken upptäckte jag att det var MYCKET högre tryck i höger framdäck än i vänster. Efter att ha ordnat till trycket började bilen dra ännu mer åt vänster... [...]
Ett riktigt ful-jobb att "korrigera" detta genom att mixtra med däcktryck. Riktigt oseriös handlare / verkstad.

Nu vill man ha det som i Italien och Frankrike. V[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]

Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]