Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mojja
poseidon skrev:Hmm, åker turisterna för att kolla på gruvor eller för att shoppa i gamla stan?

http://stuabloggen.wordpress.com/2011/0 ... tintakter/

Citat:

"Under 2010 var turismens exportvärde drygt 50 procent högre än järn- och stålexporten och mer än dubbelt så hög som värdet av den svenska personbilsexporten."
Och som alla andra Sthlmare tror du att Sverige slutar utanför tullarna!! Dessa siffror gäller för hela Sverige. Vad mycket folk tror du bara våra fjäll drar vintertid för att inte tala om västkusten,Öland,gotland o.s.v sommartid
av mojja
MartinS skrev:Underskatta inte tjänstesektorn, det finns mycket pengar att hämta där.

Menar du att finansinspektionen bara finns för de som bor i stockholm, och man hade klarat sig utan finansinspektionen om inte stockholm fanns?

En annan sak, det är STOR skillnad på stadskassan och statskassan, jag gissar att du menade statskassan? För stadskassan får många fina intäkter från anställda inom staten.

/Martin
Hur finansieras finansinspektionen? Vart kommer pengarna till löner för dess anställda?
Och 100000 kr frågan vart kommer alla "färska" pengar ifrån? En liten hint ska du få tillverkningsindustrin och exporten.
av Herkulez
MartinS skrev:Jag lämnade Stockholm för fyra år sedan, efter att ha fötts och växt upp där mina första 35 år i livet. Det är för och nackdelar med både att bo på landet och att bo i storstaden!

Fördelen de "inflyttade" har är att de vet hur båda levnadsätten är. Jag själv hade väl rätt dålig koll på hur det var att vara "lantis" innan jag flyttade ut i skogen 50 mil västerut. Nu vet jag dock, och jag vill aldrig flytta tillbaka :)

Vad det gäller ekonomi är det ganska likvärdigt vill jag trots allt påstå... Visst är det dyrt att bo i Stockholm men det är j-vluigt billigt att ta sig till/från jobbet. Nu pendlar jag 12 mil varje dag för att kunna bo i skogen och ändå ha ett bra jobb, det kostar ett par spänn kan jag lova. Men boendet är å andra sidan inte så dyrt. Marknadsekekonomi gör att det mesta jämnar ut sig på något sätt kan jag tycka.

/Martin
Håller med! I det långa loppet i alla fall :-)-)
Användarvisningsbild
av MartinS
Finansinpektionen finansieras till största delen av staten, hur stort anslag de har finns att läsa i årets regleringsbrev.

Självklart kan man välja att ta bort statligt finansierade funktioner som finansinspektion, polis etc. Men det är inget samhälle jag skulle vilja leva i, oavsett om jag bode i stockholm eller i skogen.

Enligt handelskammaren ser det ut såhär:

De svenska näringslivssektorernas BNP-andelar fördelar sig enligt följande:
Jord- och skogsbrukets andel av BNP är 2 %
Industrins och anläggningsbranschens andel är cirka 30 %
Tjänstesektorns andel cirka 60 %

Näringslivet är INTE offentliga förvaltningar, så du behöver inte blanda in det du kallar "friska pengar" i resonemanget.

Jag tror tråden har tapat lite fokus...

/Martin
Användarvisningsbild
av MartinS
moffe skrev:Hmm...kanske denna diskussion borde fortsättas någon annanstans :roll:

hehe, troligen. Vill minnas det finns ett ekonomiforum här på jagrullar.. :)

/Martin
av Herkulez
Har sagt det förr. Förbrukningen är en del av av den totala ekonomin, och dessutom en ganska stor del. För min egen del står dieseln för ca 25% av den totala månadskostnaden. Och att säga att någon deciliter hit å dit inte spelar någon roll "för det har man ju råd med om man har ny bil" är ju till viss del sant, men en helt annan femma.
av Steff 99
MartinS skrev:Nu är du nog ute och cyklar lite Steff. Att stockholm kommunalpolitiker skulle få pengar från andra kommuner är nog högst osannolikt.

/Martin
:) nu var det inte det jag skrev , jag tycket att jag (jag är inte politiker) kunde få ett bidrag från de som bor på landet så att även jag som storstadsbo kunde njuta av det billiga livet som man lever på landsbygden. :-)-)

Många (flertalet) som klagar över att storstaden bara har fördelar och att alla tjänar så mycket mer skulle ta och testa under några år , snitt priset på ett hus i Stockholm och Göteborg ligger på 4-5 miljoner en bra tomt kan ligga på 4 milj , tax värdet på min tomt är 8000kr kvm då skall det vara 75% av värdet.
så snacka går ju att vi lever så bra med hög lön....nä straffbeskatta landsbyggden som lever så billigt så att vi har lite glädje för den skattesubvention som alla på landsbygen har tack vara att vi tjänar så mycket och betalar så mycket i skatt ...även på dieseln..."mojja" ;-// :mrgreen:
av Herkulez
Generellt så brukar komunalskatten vara ganska hög ute på "landsbygden" 33-34% är inte orimligt. Samtidigt kan komunalskatten i flertalet komuner i tex Stockholmsområdet vara nere någonstans 27-28%. Diff 7% ger nätta 28k netto/år. Fast det är klart ;-// när man tjänar så bra i storstads regionerna betalar man ju mer statlig skatt, värnskatt och allt vad det nu är. Det där med att landsbygden skulle vara skattesub. ?:-/
Användarvisningsbild
av ÄRRet
matzen10 skrev:Och hur ska ni knyta ihop de senaste inläggen med upplevelsen av XC60..??
Måste vara jagrullars mest urspårade tråd! Wow... Moddarna?
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]

Smart energifördelning hybrid

Dom har inte riktigt lyckats med den funktionen ha[…]