Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bränslet är en så liten del i en bilaffär att jag inte förstår hur så många kan hänga upp sig på det! Några cl eller dl hit eller dit, so what?! Jag har aldrig haft en "snålbil" för att det inte intresserar mig ett dugg. Jag vill hellre att det ska vara lite roligare att köra bil! :wink:
av Herkulez
XC90_Executive skrev:Bränslet är en så liten del i en bilaffär att jag inte förstår hur så många kan hänga upp sig på det! Några cl eller dl hit eller dit, so what?! Jag har aldrig haft en "snålbil" för att det inte intresserar mig ett dugg. Jag vill hellre att det ska vara lite roligare att köra bil! :wink:
Då måste du exempelvis mena att alla som kör drive e modeller är trädkramare hela bunten 8) För man lägger väl inte ut runt 300k för att komma ner ett par centilitrar eller enstaka dl i förbukning.
För att inte tala om alla trädkramare som köpte ny D5 xc70 II när den kom, och grinade över hög förbrukning m.m m.m. :)

Get your point :-)-)
Användarvisningsbild
av MartinS
Om det kostar 40 eller 45 kr/mil att köra bil spelar ju mindre roll egentligen kan jag tycka... Bränslekostnaden är en försvinnande liten del i bilägandet. Det kostar mig max en tusenlapp extra per månad i bränsle att köra en fullmatad T6 AWD automat jämfört med en tvåhjulsdriven XC60 DrivE manuell....

Bensinen uppnår aldrig sitt rätta värde!

/Martin
av Biltoken
Det är helt sant!

Men det konstiga är att försäljningen av dieselbilar, som numera står för ca 65% - 70% (tror jag), inte beror på att de är så mycket trevligare eller roligare att köra (i alla fall inte svenskproducerade dieselmotorer).

Nä, det beror på att de ju drar så lite bränsle (deklarerat) på pappret och därmed är så miljövänliga och därmed så politiskt korrekta - dvs man behöver inte vara rädd för att reta någon utan kan känna sig trygg i vår ankdamm som heter Sverige.

Sen är det ju så skönt och bekvämt med dieselvärmare - men fan om någon i mitt villaområde kör på tomgång längre än 1 minut!
av perhall
Kostnadsmässigt är det ok med högre förbrukning för en roligare bil, helt klart. Men det är retligt att ha en bil som är GANSKA rolig och MYCKET törstig när det finns bilar som är MYCKET roliga och GANSKA törstiga. Det har med ingenjörskonst och finess att göra. Om man kan köra en E500 med 388 hk på 1,1 l/mil vid snabb motorvägskörning och en 2,5T V70 drar 1,3 så är det störigt, eller när en 535i drar lika mycket som en 2,0F V70 (när båda tankas med bensin). Man förväntar sig att en ny bil har hyfsad bränsleekonomi eftersom det är billigare, miljövänligare, man slipper tanka så ofta och det tyder på att bilen är välutvecklad.

Eftersom jag själv bytte från en Merca 500 till en V70 som drog mer men var mycket långsammare så kan jag inte komma till en annan slutsats än att det var en besvikelse, även om det kostnadsmässigt inte spelade någon stor roll.
PH
Något måste man väl få för typ 3-600 000 extra som mercan kostar!? :wink:

Jag körde S80 V8 Executive innan som kostade över 800 ny. Den låg ofta på 2l/mil+. Nuvarande V60 T6 R-Design Polestar kostar 200 000 mindre, är mycket snabbare och MYCKET roligare bil att köra sett till ren körglädje t.ex chassi, styrning osv. Inte nog med det, för den dricker minst 0,5 liter mindre per mil! Win-Win! 8)
Köper man en bil för massa pengar vill man ju ha den mest sofistikerade teknologin man kan få, och till det hör effektiva motorer. Det svider i "känslan" mer än i plånboken.
av Omek
StringerBell skrev:Köper man en bil för massa pengar vill man ju ha den mest sofistikerade teknologin man kan få, och till det hör effektiva motorer. Det svider i "känslan" mer än i plånboken.
Du har gjort ett dåligt beslut.

Det är det som svider.
Omek skrev:
StringerBell skrev:Köper man en bil för massa pengar vill man ju ha den mest sofistikerade teknologin man kan få, och till det hör effektiva motorer. Det svider i "känslan" mer än i plånboken.
Du har gjort ett dåligt beslut.

Det är det som svider.
Nejdå, jag gjorde ett mycket bra köp (våren 2009) efter att bilen fallit som en sten i värde under 15 månader. Fanns inga riktigt snåla dieslar på begagnatmarknaden då.

Poängen är att en aldrig så dyr och sofistikerad bil inte blir riktigt attraktiv för mig om den inte också är i yttersta fronten vad gäller bränsleförbrukning, oavsett hur liten bränslekostnaden spelar roll för den totala kostnaden.
Användarvisningsbild
av poseidon
MartinS skrev:Om det kostar 40 eller 45 kr/mil att köra bil spelar ju mindre roll egentligen kan jag tycka... Bränslekostnaden är en försvinnande liten del i bilägandet. Det kostar mig max en tusenlapp extra per månad i bränsle att köra en fullmatad T6 AWD automat jämfört med en tvåhjulsdriven XC60 DrivE manuell....

Bensinen uppnår aldrig sitt rätta värde!

/Martin
För de allra flesta är 1000kr i månaden ganska mycket pengar.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9
Svårlösta vibrationer

Jag lämnade in bilen igår igen till Bil[…]

Den som löser livslängdsproblemet hos Li[…]

Service Peugeot 107 2007

I går var jag och pressade ur det gamla lagr[…]