Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av martin1g
Vid halka/djur snö osv så driver ju bara bilen på ett av hjulen.. Har vissa modeller, kanske t5 eller liknande nån Diffspärr eller liknande så den alltid driver på båda hjulen? Tänker på att prestanda-versioner kanske har detta för att minska hjulspinn annars är det väl inte nån direkt mening med massa hästar i en framhjulsdriven bil? läste en gång om att man kunde bygga om husbilar på man kör fast mindre på tex hala gräsmattor på campingen.. Vore kanske nåt för vanliga bilar för att minska risken för att fastna i snön på parkeringen..
Användarvisningsbild
av P1800
Fel, med vanlig diff driver bilen alltid på båda hjulen, men bara med den kraft som kan överföras av det hjul som har sämst fäste. Om ena hjulet står på blankis så blir det ju inte mycket kraft som för bilen framåt. Om man har diffbroms så håller den mot så att det hjulet som annars skulle slira fritt hindras att snurra fortare än det som har fäste.
Är antispinn en mjukvara som går att peta in i bilen, eller krävs det hårdvara?

Stör mig sjukt mycket på att min inte gör annat än slirar (fattar inte hur en bil från 2000 talet inte kan ha det...). Det skulle ju vara skönt om det åtminstone gick att få båda hjulen att dra jämnt i alla fall. Vet att på en del 850 T5 finns den funktionen att bromsen styr upp så båda hjulen spinner lika....
Användarvisningsbild
av P1800
På min -02 V70 finns det någon form av anti spinn och antisladd DSTC eller nå't står det på knappen. Spinner gör det inte, istället stannar bilen genom att den drar ner motors dragkraft. Helt värdelös funktion! Om man vill ta sig fram så får man komma ihåg att stänga av den. Antisladd är dock bra att ha!
bensinskalle skrev:Är antispinn en mjukvara som går att peta in i bilen, eller krävs det hårdvara?

Stör mig sjukt mycket på att min inte gör annat än slirar (fattar inte hur en bil från 2000 talet inte kan ha det...). Det skulle ju vara skönt om det åtminstone gick att få båda hjulen att dra jämnt i alla fall. Vet att på en del 850 T5 finns den funktionen att bromsen styr upp så båda hjulen spinner lika....
Jag håller med dig helt och hållet. Jag postade härom veckan en fråga om varför inte diffbromsen, som uppenbarligen existerar i teorin, gör ett så dåligt jobb men fick dålig respons. (jag tror jag raderade tråden)
P1800 skrev:På min -02 V70 finns det någon form av anti spinn och antisladd DSTC eller nå't står det på knappen. Spinner gör det inte, istället stannar bilen genom att den drar ner motors dragkraft. Helt värdelös funktion! Om man vill ta sig fram så får man komma ihåg att stänga av den. Antisladd är dock bra att ha!
Ja sådan finns ju, det är väl den vanligaste formen när det stryper gasen. Mina päron har det på sin mercedes c220, då stryper den gasen och det fungerar väldigt bra på bakhjulsdrift! Både när det vill sladda och slira. Men den har samtidigt en mer sofistikerad diff så den enhjular inte...

På en framhjulsdriven v70, utan någon som helst kontroll på hur hjulen driver, så måste den funktionen vara värdelös...
av hammerin
Jag har en V70 2.4t från 2003 och den är utrustad med DSTC...d.v.s både antispinn och antisladd. Min bil bromsar det hjulet som spinner så att det driver på båda hjulen. Tycker det funkar klockrent! Jag kan t.ex stå med vänster hjul på ren is och höger hjul på blöt asfalt (provade i våras) och bilen driver på det hjulet som har bäst fäste. Det funkar inte på polarens V70 som har STC.
av llesrof
P1800 skrev:På min -02 V70 finns det någon form av anti spinn och antisladd DSTC eller nå't står det på knappen. Spinner gör det inte, istället stannar bilen genom att den drar ner motors dragkraft. Helt värdelös funktion! Om man vill ta sig fram så får man komma ihåg att stänga av den. Antisladd är dock bra att ha!
Det beror lite på underlaget. I snö och andra lösa underlag är det en fördel att motoreffekten inte stryps och att man hela tiden har drivning framåt även om det slirar lite. Då stänger man av DSTC. På is däremot så vill man bromsa det hjul som slirar och få över drivningen till det hjul som har grepp.
STC (antispinn) funkar så att ABS-systemet griper in och bromsar det hjul som har sämst fäste så att diffen tvingar det andra hjulet att ta över och då spinner det och då så tar det andra över... men flera ggr per sekund så effekten bliratt den driver på båda hjulen så som en klassisk Diffbroms. Detta sker i lägre hastigheter , i högre så drar motorn ner på effekten med samma resultat.

DSTC fungerar på samma sätt men använder alla hjulen för att minska risken för sladd, där bromsas alla hjul individuellt, (inte bara framhjulen) för att stabilisera ekipaget (sensorer som känner av sidokrafter) sköter om jobbet.

Filtret byttes av förra ägaren är f[…]

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Det låter som ett klassiskt problem med minn[…]

Jämfört olika försäkringsbola[…]