Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#611164
*pettson* skrev:Har aldrig varit problem med att ställa 850s och 70s markeringar rätt. Problemet är att dreven är justerbara.
Det betyder att när dreven står prick rätt behöver inte kamaxlarna göra det och tro mej, dom gör SÄLLAN det, det ser man då man använder tolk.
Börjar man i andra ändan istället med kamaxeltolk så står kamaxlarna exakt rätt och så hamnar dreven där dom hamnar.

Då det är kamaxlarna som sköter ventilerna och inte dreven så inser man ganska snart vad som är viktigaste inställningen.
Idealet vore om bägge stod exakt men det går väldigt sällan att få.

Pettson Jag har stor respekt för ditt kunnande, ser du några fel i mitt råd? så var vänlig och utveckla det i all ödmjukhet.
( har ej använt mig av rådet för egen del) så min fråga är genuin.
//Pelle
av *pettson*
#611188
oldtimersmc skrev:
*pettson* skrev:Har aldrig varit problem med att ställa 850s och 70s markeringar rätt. Problemet är att dreven är justerbara.
Det betyder att när dreven står prick rätt behöver inte kamaxlarna göra det och tro mej, dom gör SÄLLAN det, det ser man då man använder tolk.
Börjar man i andra ändan istället med kamaxeltolk så står kamaxlarna exakt rätt och så hamnar dreven där dom hamnar.

Då det är kamaxlarna som sköter ventilerna och inte dreven så inser man ganska snart vad som är viktigaste inställningen.
Idealet vore om bägge stod exakt men det går väldigt sällan att få.

Pettson Jag har stor respekt för ditt kunnande, ser du några fel i mitt råd? så var vänlig och utveckla det i all ödmjukhet.
( har ej använt mig av rådet för egen del) så min fråga är genuin.
//Pelle
Rådet är rätt i all allmänhet, men till bilar utan ställbara kamdrev. Har man fasta kamdrev så är det ett ypperligt råd, där förändras aldrig förhållandet mellan kamaxel/lar och drev.
Men som sagt problemet är när dreven är justerbara som på 850s och 70 series så blir det en annan femma. Volvo bör egentligen använda tolkar men använder dom endast när toppen varit avplockad. Inte när dom byter kamrem, vilket är väldigt synd. Enligt orginalanvisningar så behövs inte tolkarna vid ett kamremsbyte, vilket visar att det är viktigare enligt volvo att få dit remmen där den satt, än att den faktiskt står på rätt ställe.
För när man trycker in tolken i kamaxlarna så brukar ytterst sällan kamdreven stå på rätt plats längre, antingen står en eller bägge kamaxlarna felaktigt, det handlar inte om massor med grader men tillräckligt för att inte kunna få i tolken utan att lossa dreven vanligtvis.
Också tillräckligt för att få en väldig skillnad på motorgången samt med detta bränsleförbrukning med mera.
För min del tycker jag alltså istället att kamaxlarnas position är av yttersta vikt. Mer vikt än drevens position.
Det man gör är att man låser kamaxlarna med tolken i bakkant. Låser upp vevaxeln, gärna även det med tolk. Lossar dreven lite grand, lägger på kamremmen så att eventuellt slack hamnar på vattenpumpssidan som det ska. Lossar kamdreven lite till, lossar spärren på spännaren. Låter spännaren gå ut och spänna upp slacket. Nu är motorn fysiskt låst medans slacket tas upp av spännaren. Det lilla slack som ibland finns innan och även ibland mellan dreven tas upp när dreven flyttar lite på sej. När spännaren tagit upp slacket så remmen är spänd runtom så är det dags att låsa kamdreven igen. Nu lär man finna att dom flyttat sej några millimeter och ofta stämmer inte markeringarna exakt längre.
Det kan skilja upp till ett halvt hack på kamdreven, ibland mera.
Men med tolkmetoden står alltid motorn exakt på noll när det gäller vexaxel och kamaxlar. Då kan det bara bli exakt rätt.
Det är nåt man inte vet eller får tyvärr genom att bara markera befintlig position när man inte vet exaktheten innan.
#611195
Då inflikar jag att min bild på kamdreven efter bytet kanske inte säger så mycket, jag ställde kammarna, sen kan ju faktiskt dreven stå ungefär som innan medans axlarna står annorlunda än innan.
av *pettson*
#612727
Är nyfiken på vad du menar med 100 rätt?
Menar du kamaxlarna?
Eller menar du dreven?
Dom står nämligen sällan rätt bägge två.
Så hur vet du att kamaxlarna står rätt för att sätter tillbaka remmen där den satt?



Helgen som var bytte jag kamrem på en V70-99 åt en bekant. En med densosystemet på.
Variabel insugskamaxel alltså.
Den har fått ett byte i sitt liv tidigare, på en omtyckt fristående verkstad.
Sen har den rullat 8200 mil och nu på grund av oljeläckage i en packbox på avgaskammen (kamremssidan) så blev det ny rem i förtid.

Efter att ha petat in tolkarna, som jag envisas med att göra först av allt, så har jag nu sett att den mekanikern inte fått mycket rätt.

Vi börjar med att man missat ett hack på vevaxeln. Vilket naturligtvis fått konsekvenser för kamaxlarna, vars drev flyttats i ändläge istället. Vilket kanske kunde kompenserat om just kamaxlarna stod rätt. Vilket dom inte gjorde då justeringen inte räckte till. Så istället för 1 hack på vevaxeln så blev det så plus ett antal grader på kamaxarna, det blir ca ½ hack på kamaxlarna. Där ser man hur fint styrdonen kompenserar iallafall. Notera att bilen gått i dom här åren. Den har inte gått under litern förvisso men varit godkänd i sbp och den har inte låtit sådär så att iallafall jag reagerat mer än att jag tyckt den varit lite slö för att vara en S2.
Efter nollning med tolk på vevaxeln och tolk på kamaxlarna så blev det helt annorlunda. Nu står inte dreven i ändläge längre och kamaxlarna står exakt i plan som tänkt. Nu finns där en glad ägare som tycker att han fått en helt ny bil, den går sidenlent på tomgång och är mycket piggare. Plus att hans nya bränslesnitt är 0,88 istället för 1.09 (han pendlar 12 mil per dag just nu så det är taget på en arbetsvecka).

Kanske har jag bara otur? Kanske står alla andra utom dom som hamnar hos mej rätt?
#612758
Jag köper ditt resonemang till 100% och ifrågasätter inte din metod på något vis men vän av ordning måste ändå ställa frågan.

- Efter att ha läst om alla dina kemremsbyten där praktiskt taget alla motorer står mer eller mindre fel, skulle samtliga dessa motorer stått fel från fabriken? För inte har väl drevens läge "vandrat" på kamaxlarna under resans gång?
av *pettson*
#612842
js1 skrev:Jag köper ditt resonemang till 100% och ifrågasätter inte din metod på något vis men vän av ordning måste ändå ställa frågan.

- Efter att ha läst om alla dina kemremsbyten där praktiskt taget alla motorer står mer eller mindre fel, skulle samtliga dessa motorer stått fel från fabriken? För inte har väl drevens läge "vandrat" på kamaxlarna under resans gång?
En bra fråga.
Dom flesta bilar har upplevt ett byte idag, antingen av ålder, miltal, eller för att en packbox läckt och bytena görs utan tolkar precis överallt, då det inte ingår enligt volvos beskrivningar. Det har faktiskt hänt att det bytts på bilar där det är första gången och med tolk i vevaxeln och tolk i kamaxlarna så stämmer det iallafall inte utan måste vridas några grader, inte mycket, men det har inte gått rakt i utan justering. Jag har ingen förklaring på det, det gäller ju inte alla så det lär inte vara nåt massfabrikationsfel iallafall. Problematiken är väl att veta om man har en sån bil eller inte om man inte använder tolkar i förebyggande.

När det händer från första rembytet och framåt, är det inte sällsynt med att just avgaskammen hamnar ett hack fel. Remmen läggs ju ifrån insugskamaxeln bakåt mot insugskamaxeln. Ofta spänns den mot insugskammen ett hack fel då det *verkar* för slakt mellan kamaxlarna vid monteringen, man drar då tillbaka drevet ett hack så det spänner upp slacket.
När man sen dragit runt motorn två varv på veven så ställer man markeringarna likadant, så att dom tar upp 50% av felaktigheterna var och vips ser det ut att stämma för kamaxlarnas del, om man inte kikar noga nedåt på vevaxeln det vill säga. Ser kamaxlarna ut att stå rätt med ett hack fel så står alltså vevaxeln lite fel.
Här uppstår problematiken antagligen för att det är svårt att syfta in vevaxelmarkeringen uppifrån och många tar inte bort remskivan för att se dem ifrån sidan som man bör göra om man ska jobba utan tolk.
Man tar istället bort skyddet under vevaxeldrevet och trär in remmen bara och kikar just uppifrån.

Ibland uppstår problemen för att folk tänker lite för kortsiktigt vid reparationer. Därmed inte sagt att dom är dumma.
Det är så att du har en specifik längd på din rem som är anpassad till en felfri topp.
Markerar av allt och ställer remmen på noll, plockar bort toppen för planing av någon anledning, tar 3 tiondelar på den och hänger tillbaka allt.
Stämmer verkligen allt då trots att allt stämde innan du planade?
Nej.. remmen är plötsligt för lång egentligen, trots att den är påhängd på exakt samma sätt.
Släpper man bara på spännaren då så vrider kamaxlarna sej mot torpedväggen för att täcka upp slacket och vips är bägge kamaxlarna vridna fel.
Korrekta åtgärden är då egentligen att just peta in en tolk mot vevaxeln. Peta in tolk mot kamaxlarna. Släppa på kamdreven, släppa på spännaren så slacket får vrida dreven istället för att vrida kamaxlarna. Sen låsa dreven igen i nya positionen och komma ihåg att DET är nya noll läget på kamaxlarna. Det är också så, volvo anger att det ska göras. Men många får inte med den biten. När det är gjort så gäller inte dom gamla inställningsmärkena längre.
När så en sån bil hamnar på kamremsbyte igen av någon anledning, så är det som upplagt för att vrida halvt/helt hack fel på kamaxlarna för att få det visuellt att stämma med markeringarna mellan drev och kåpa som det såg ut ifrån fabrik.

Med tolkar i så är det inget problem oavsett hur bilens historia ser ut.
av *pettson*
#612957
T-rex skrev:Någon som vet om volvo eller dom större verkstäderna använder tolken?
Det är det som är grejen.
Det är ytterst få som använder den då volvos anvisningar inte säger att tolkar ska användas.
Den stora massan använder bara visuell inställning.
#713405
Nu har jag nog läst alla inlägg som är kopplade till Kamremsbyte på men inte sett en enda bild på de här tolkarna som beskrivs i alla inlägg. Hur ser dem ut och vart sätter man in dem?

*pettson*, du är väldigt bra på att förklara, allt är tydligt och lätt att förstå.

Det borde vara en självklarhet att verkstäderna (och alla andra som gör detta) använder tolk mot axeln isf att ha samma ( ev. skit-) inställningar som sist. Jag kan tänka mig att det beror på kompetensbrist eller "det är ändå inte min bil-mentalitet" som gör att man skiter i tolkarna. Dålig yrkesmoral!

Det är precis som du skriver, hur ska man kunna veta om dreven har varit loss (har använt tolkar vid förra bytet) eller som remmen bara är ditsatt med tidigare inställningar efter markeringen. Så fort någon tidigare mekaniker har justerat med tolk och släppt på dreven är man ju körd på markeringarna, for ever. Hur kan man då inte använda tolkar när man gör detta :???: .

Men som sagt, finns det några bra bilder på de här tolkarna och gärna en tydlig guide för hur man byter remmen. Jag har inte boken för den här bilen och har aldrig bytt rem tidigare.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Kamremsbyte V70N

Jag är ingen expert, så ta inte detta f[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Ja där har de sockersugna norrm&[…]

Inga problem att blanda om man nu är lagd &ar[…]

Tack så mycket för kritiken, förl&[…]