Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Hej,

Jag skall byta spindelled vänster fram på min V70-01 i morgon tänkte jag. Efter att ha inspekterat och läst i Haynes verkar det enkelt. Böja ner länkarmen efter att bulten är lossad och sedan skruva loss de två bultarna som håller leden, dra sedan ut leden (eventuellt med glidhammare). Tvärt om vid montering.

När man däremot läser i gamla vadis så verkar det ganska komplicerat med lossning av drivaxel, specialverktyg för att dra ut den gamla leden etc.

Någon som vet hur man enklast går tillväga? Jag fick dessutom med en extra bult i satsen jag köpte på Bilia, vad skall den vara till? Är det till fästet för länkarmen i bakkant/framkant? Blir det enklare om man lossar den så man kan vrida ner hela armen?

Är några bultar exentriska så man ändrar hjulinställningar om något demonteras?

Vore tacksam för hjälp.

/Martin
Användarvisningsbild
av CarMan
du ska lossa drivaxeln & det är väll den bulten du undrar var den går.
lossar du inte drivaxeln, är risken stor att du får byta drivaxel.
du ska desutom montera spindelleden med specialverktyg, för att inte böja leden & därmed skada tätningen & förkorta livslängden.
Användarvisningsbild
av MartinS
Räcker det att man lossar axeln och knackar tillbaka den lite, eller måste den helt ut ur spindeln, så att man kan vika undan den?

Brukar spindelleden sitta hård i spindeln? Alltså, krävs special verktyget oftast eller kan det räcka med att dra ut den mer eller mindre för hand?

/Martin
av Frigge
Du kan INTE lossa den för hand.
Man knackar dit den med ett specialverktyg för att inte skada den nya.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av MartinS
Okej, ja man skall inse sina begränsningar. Fick en tid i morgon hos Bilia. 580:- för jobbet (delen för 638:- har jag redan köpt), det kan man ju leva med för att slippa göra det själv med fel verktyg.

/Martin
av norr
CarMan skrev:du ska lossa drivaxeln & det är väll den bulten du undrar var den går.
du ska desutom montera spindelleden med specialverktyg, för att inte böja leden & därmed skada tätningen & förkorta livslängden.
Skall man ha specialverktyg för att montera ? Är det inte för att demontera man skall ha ett specialverktyg (avdragare) ?
Användarvisningsbild
av MartinS
norr skrev:
CarMan skrev:du ska lossa drivaxeln & det är väll den bulten du undrar var den går.
Skall man ha specialverktyg för att montera ? Är det inte för att demontera man skall ha ett specialverktyg (avdragare) ?
Du använder samma verktyg för demontering och montering. Vid demontering fungerar det som en avdragare och vd montering så använder du verktyget för att pressa in den nya leden så den går rakt i sina spår.

/Martin
av norr
MartinS skrev:
norr skrev:
Du använder samma verktyg för demontering och montering. Vid demontering fungerar det som en avdragare och vd montering så använder du verktyget för att pressa in den nya leden så den går rakt i sina spår.

/Martin
Aha!! Tack för info. :D
Byta tryckgivare turbo

Du får plocka ut luftfilter burken, losa p&a[…]

Du kan vrida lite gran och dra samtidigt, misst&au[…]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=5[…]

Startar ej

Har en Volvo v60 2017 D4,ibland när jag tryck[…]