Johnny83 skrev:Den gula knappen på fjärrkontrollen slår på Positionsbelysning, innerbelysning och evt backspegel belysning. man kan inte kontrollera larmet med den.
Det finns en röd diod i mitten på instrumentbrädan, nära vindrutan. Är larmet aktiverat så blinkar den dioden.
För att kontrollera om sirénen fungerar kan du sänka ned förarsidan fönsterhiss. stänga alla dörrar och sedan aktivera larmet. Låt det gå 2-3 min och sedan böjer du dig in och öppnar motorhuven, då skall larmet ljuda. Gör det inte det är Sirénen toligen trasig.
På lite nyare nycklar så finns det en röd triangelknapp, den knappen är till för att slå på överfallslarm, fungerar utmärkt för att kolla om sirénen fungerar, men den nyckeln har inte 99:or som standard.
När man köper en begagnad bil från en firma så har dem skyldighet att åtgärda fel som har att göra med trafiksäkerheten, tveksam om dem måste ordna belysningen i klimatpanelen. Positionslampan är mer en trafiksäkerhets problem, men det e inte svårt att byta en positionslampa på en s80 :)
Lycka till med bilen
mvh Johnny
Att den styr positionsbelysningen och inget annat kom jag också fram till.
Jodå, dioden blinkar, men felkoden visade som sagt att det var något i styrboxen till larmet som inte funkade. Jag ska göra det där testet som du nämner när jag hämtar bilen på firman idag.
Det som är med larmet är att det
inte fanns med på utrustningslistan för bilen. Försäljaren hade dock pratat om larmet under sitt "salestalk" på ett sådant sätt så att både jag och min svåger (som och var med) fick uppfattningen om att bilen hade ett fungerade larm. Så egentligen så behöver dom faktiskt inte ersätta den skadade delen. Vi ansåg dock att försäljaren hade givit oss uppgifter om bilen som inte stämde och vi kom då överrens om att jag skulle stå för delen och dom för arbetskostnaden och att vi på det viset kunde mötas på halva vägen. Kostar mig bara 1300,-..
vad gäller belysningen på panelen så är det väl egentligen förbrukningsmtrl. Kan inte vara så svårt att fixa själv. Ska köpa mig en sån verkstadshandbok och se vad det står i den. Positionslampan är en barnlek.
Martin Popovac .
"Nos Nihil Efficere Non Possumus"