Sunschreem: Det blir raka motsatsen till ditt påstående om E85. Om du köper t.ex K-i eller andra "rengöringsmedel", inklusive vanlig K-sprit, det finns många olika, och läser på förpackningen så kommer du upptäcka att det huvudsakligen innehåller etanol. En sådan flaska (½-liter) kostar väl omkring 40 ~ 50 kr. En liter E85 kostar max 10,50 kr. En Volvo 850 kan du blanda uppåt 30% etanol utan någon annan åtgärd på motorn.
Om du sedan kör på etanol (E85) så går din bil så gott som sotfritt. Vad det gäller gummidelar så är det så att allt som tål bensin, tål också etanol. (Ett undantag på en plastsort, men den förekommer knappast i bilar)
Det är nog inte dumt att ge bromsarna en ordentlig översyn och underhåll innan du kör iväg, speciellt om bilen stått ute, då bör alla bromsskivor va totalt sönderrostade och behöver bytas ut.
Bjornn: Bilen har stått i varmgarage hela tiden. Bromsarna måste ha en översyn, har den med på listan.
Rådlös: Hur menar du att bilen går sotfritt på etanol? Har etanolen någon positiv effekt på en bil som stått länge?
Var tar sotet vägen?
Umekille: Byte av alla vätskor/oljor kommer att ske. Varför E85? Tror jag tankar fullt efter dräneringen av tanken med vanlig 98:a.
Det kan en turbobil behöva.
E85 rensar systemet likt dem injectioncleaners som e mycket dyrare i inköp.
Jag pytsar i 30L E85 i min 945/93 nån gång/halvår.
Förresten du kan spara den gamla bensinen och sen pytsa i den
i omgångar o köra upp den(kolla bara så den inte är grumlig o måste silas)
Samtidigt som etanol löser upp gammalt sot, javisst det tar lite tid, så tillför det knappast något nytt sot.
Vi tar ett annat exempel. Har du varit hos en tandläkare någon gång? Då har du kanske sett att han steriliserar bl.a tandläkarspegeln. Han håller spegeln någon sekund i en låga med T-sprit i brännaren. Och det står där och brinner hela arbetsdagen. Hur skulle det se ut om en sådan låga skulle börja sota? Vi tar ett annat mycket extremt exempel, men motorrelaterat. Monsterrace har du säkert sett och hört talas om. Dom kör ofta inomhus. Nu kör dom inte på etanol, men väl en annan alkohol, Metanol. Lite slarvigt och generaliserat skulle man kunna säga att etanol och metanol är "släkt" med varandra. Dom är alkoholer båda två. Det vore hur som helst omöjligt att köra på bensin inomhus så som dom gör.
Motorstyrka i en monsterracebil, för den som inte visste det förut: Ca 1 500 hkr.
Dessutom har du en turbomotor. Då är det ju bara att tacka och ta emot att det finns tillgång till ett sådant bränsle som E85. Du kan ju kolla det här: http://www.hilmersson-racing.com/start.asp?show=e15 Det står här i texten att han har gått över till E85. Och jag råkar veta varför. Motorn hade en tendens att spika tidigare. (E85 104 oktan)
Funderar: Om det vore en gammal två-taktsmotor skulle jag ge den en puff med konserveringsolja i varje cylinder innan jag gav mig på att försöka starta den men vet inte hur insprutare och katalysator reagerar på det.
Någon som vet?