Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EjS
- 2009 Volvo XC60 D5 Aut.
- Lastad med ca. 400 kg och takbox
- Nokian friktionsdäck 235/65R17, 2.8 bar
- Tur: Svendborg, Danmark - Vemdalen Sverige. Motorväg 120 km/h (30%), landsväg hastighet enligt lagen (20%), vintervägar 70-90 km/h (50%)
- Plus ett par småturer i riktigt kall väder, värmare används altid och är i auto läge

Mätt via färddator och kontrollerat efter tankning.

6.99L/100km

Tycker det är okej.

VH Esben
av mojja
Kommer inte en mil på en liter.
Har en XC60 FWD manuell. I höstas när vi var på väg hem från södern tankade vi sista gången i en ort utanför Hamburg. Vi körde hem till södra Sverige med endast några pauser. Då stor del var på kvällen så höll vi en hastighet med farthållare på c:a 95 km/h.(OBS vi håller sällan en hastighet över 100 km/h) Vi kunde då komma 2,2 mil/liter, alltså en medel-förbruknng på 0,45 l/mil. Detta med Tysk diesel i tanken vilken, jag tror har ett högre energiinnehåll då den ej är uppblandat med rapsolja.
mojja skrev:Kommer inte en mil på en liter.
Samma här, man kan inte ligga som en stoppkloss på vägarna, så runt litern med snittfart på 120-130kmh tycker jag är helt okey.
Men då är bilen fullutrustad med det mesta av options inkl. 20" och Polestar. :mrgreen:
Jag har uppfattat det som att 2010 blev XC60 snålare med bättre automatlåda och modifierad motor euro 4 klassad. Vet inte hur det blev 2011 med euro 5 klassade motorn, kanske lite snålare ändå?

Med 215 hästar under huven blir ju förbrukningen till stor del på hur den körs. Jag kör mycket i förorterna till Stockholm och ligger på runt 0,8. Kör jag långresa och håller mig under 100 km/h går det att komma ned till 0,7. Sätter jag farthållaren på 130 brukar jag hamna på 0,9.

Tycker ändå att det är en rätt snål bil.
av mojja
Steff 99 skrev:
mojja skrev:Kommer inte en mil på en liter.
Samma här, man kan inte ligga som en stoppkloss på vägarna, så runt litern med snittfart på 120-130kmh tycker jag är helt okey.
Men då är bilen fullutrustad med det mesta av options inkl. 20" och Polestar. :mrgreen:

Haha ja ganska väl utrustat här med 20" på sommaren 18" på vintern AWD + Aut 245 hk/520 nm bsr optimerad. Ligger alltid 30 över på landsvägar och motorvägar om övrig trafik tillåter det.

Kommer ca 50 mil på en tank sedan är det dags att tanka igen. Vad rymmer en xc60 i tanken 75l??
av mojja
70 l i tanken alltså jag tankar alltid så fort lampan tänds vad kan tänkas vara kvar då 10 l ca? 50 mil på 60l ger en medelförvrukning på 1,2 l/ milen ungefär. Men med ett nettopris på bilen på ca 470k så är bränsle förbrukningen en piss i Klarälven.

Och har man båtintresse så märker man att alla dagens bilar är löjligt ekonomiska. Jag kör ungefär 1200 distans per sommar med en medelförvrukning på 3,3 l distansen:)

Soppan är fortfarande för billig!!!

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]

Smart energifördelning hybrid

Dom har inte riktigt lyckats med den funktionen ha[…]