Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bjornn
sko66 skrev:Jag håller fullständigt med dig, pettson, i dina förklaringar hur klimatsystemet fungerar, men jag vill ändå ifrågasätta en sak...
Som du mycket riktigt beskriver så kyls luften genom förångaren och då bildas det dagg på den. Den daggen rinner sedan ut genom dräneringen och syns som en våt fläck på marken om bilen står still en varm sommardag med AC:n igång. Problemet uppstår ju då man fått mikrobtillväxt på förångaren bla pga fukten som bildas där. Mikroberna kan bli så många och så täta att det bildas ett skikt av dem på förångaren, och då rinner ju inte vattnet av den och ut genom dräneringen utan det hänger kvar där, uppsugna i "tvättsvampen" bestående av mikrober, tills fläkten blåser fukten vidare in i värmepaketet där det sedan förångas och sprids som fukt inne i kupén igen med imma på rutorna som följd.
Vad tror du om det på ståendet? :D
Men för övrigt håller jag med dig om söt doft, REC-spjäll och skitiga rutor m.m.
Det där med mattan var en sak som jag funderat på och som jag ville dryfta lite på forumet eftersom imman på mina rutor kan sitta kvar i över 10 mil trots att jag kör fullt blås på vindrutan. Efter 10 mil har jag fått vindruta och främre sidorutorna rena, men övriga rutor är fortfarande totalt immiga...
Är det inte meningen att ut luften ska passera ut genom gallren bakom bakre ryggstödet och sedan ner ut genom bakersta gallren?
Intressant detta, har havt problem med imma med alla mina bilar av denna modell så fort det regnar, trots att jag rengjort och kontrollerat alla avrinningar.

Är man 4 personer i bilen då det regnar så blir iallafall min bil totalt igenimmad på alla rutor utom vidrutan trots att fläkten går på max.

Vet att det finns ett VOLVO orginaltillbehör som består av ett hjälpfläktpaket som monteras i väggen i bakluckan på V modellerna och styrs av det ordinära värmepaketet för att hjälpa ut luften att passera.

Hur blir man av med microberna och hur upptäcker man dem?
av Bjornn
HGT skrev:Hej!

Har diverse problem med både AC&ECC. Vi börjar med AC:n

För ca 1½ år sedan lämnade jag in bilen till ett ac företag som gjorde en felsökning och kom fram till att torkfiltret var sönderrostat. Fick ett kostnadsförslag som inte var speciellt aktuellt just då. Lämnade in bilen till en gammal mekaniker som bytte torkfiltret och fyllde på med gas. Han bytte även alla O ringar. När han bytte O ringen till kompressorn märkte han att den oringen som satt på var inte till för AC system, så torkfiltret byttes egentligen i onödan. Hur som helst så fungerade Ac ett ljuvligt tag, men det var kortlivat. Ackompressorn slår inte till längre och O ringen vid kompressorn verkar inte vara tät.

Kan det vara ett övertryck i systemet som gör att oringen inte kan hålla tätt? tryckvakt som ballat ur?
Gärna tips och förslag!

Okey, Ecc delen då.
Nu vid vintertider har jag enorma problem med att få bort imman på vindrutan( värmepaketet är bytt)

Jag har även flera felkoder på Ecc systemet :
ECC 414 (tempsensor)
Ecc 211
Ecc 312
Ecc 124

Ecc 124 fick jag idag när jag höll på att försöka göra rent tempsensorn, vet inte om tempsensor gick sönder när jag höll på, koppartrådarna på sensor skall dom sitta ihop?

Alltså, dåligt tryck, svårborttagen imma. Känns inte riktigt som att det blir varm i bilen.

Tips/förslag uppskattas enormt.
Mvh

Det finns ett litet svart relä i huvudsäkringsdosan till AC kompressorn, kolla så det är helt, du kan prova att sluta relät en kort stund för att se om kompressorn fungerar till att börja med.

Koppartråden ska sitta ihop.

Vilka felkoder återkommer om man raderar dem?
Vad betydde övriga koder?
av HGT
Har kikat på relät innan och då fungerade det, skall sno min gode fars imorgon och se om kompressorn hoppar till:)
Tittade på rec spjälet och det verkar fungera, däremot när det går "bakåt" så hoppar det bakåt, skall det vara så?

Okey då är tempsensorn åt skogen, kan man löda ihop dom?
Skall kika i vadis imorgon exakt vad dom andra felkoderna betyder, kommer dessvärre inte ihåg.
av Bjornn
HGT skrev:Har kikat på relät innan och då fungerade det, skall sno min gode fars imorgon och se om kompressorn hoppar till:)
Tittade på rec spjälet och det verkar fungera, däremot när det går "bakåt" så hoppar det bakåt, skall det vara så?

Okey då är tempsensorn åt skogen, kan man löda ihop dom?
Skall kika i vadis imorgon exakt vad dom andra felkoderna betyder, kommer dessvärre inte ihåg.
Jo det kanske går att löda om det inte blir för varmt.
Hade samma problem med min bil, men då var det bara en tryckvakt som var sönder, och den kan man ju byta utan att tömma/fylla systemet.
av sko66
Fläktpaketet som finns som originaltillbehör monteras inte i bakluckan utan framför de normala utblåsen nere under bagagerumsgolvet, åtminstone på V-modellerna. Utblåsen sitter på skärmarna bakom stötfångaren och har en sorts gummiflärpar så att luften egentligen bara ska kunna gå ut och inte in. Jag fick rådet en gång för länge sedan att kolla så att de flärparna inte kladdat fast i varandra och därför inte släpper ut luft. Kan vara värt att kolla och är mycket enkelt, bara att vika upp golvbitarna längst ut mot bakskärmarna och känna/titta eller kika in bakom stötfångaren. Volvo rekommenderar dessa fläktar speciellt till dem som ofta kör med fuktig last eller har hund.

Mikrober på förångaren kanske inte är så lätt att se, men en flaska desificering för ac-system kostar inte mycket. MEN det finns två typer; en som luktar väldigt mycket sprit och gör nytta och en sort som dofter gott och inte gör lika mycket nytta. Jag fick rådet att köpa en flaska att desificera med (bl.a. Würth har) som har en lång slang. Det sprejar man in i princip direkt mot förångaren genom att plocka bort kupéfiltret först och spreja in den vägen samt följa instruktionerna. Efter en halvtimme eller så skulle jag sedan ta den andra sorten och spreja in via kupéinsuget under handskfacket, då med rec-spjället stängt, för att få en lite trevligare doft i kupén.
av Bjornn
Undrar om detta problem med imma kan bero på otäta dörrlister?
om alla dörrlister är fullständigt täta så borde det väl bildas ett minimalt övertryck i kupén som tvingar luften ut genom de bakre utblåsen??

Bara en teori.
av HGT
Bjornn skrev:Undrar om detta problem med imma kan bero på otäta dörrlister?
om alla dörrlister är fullständigt täta så borde det väl bildas ett minimalt övertryck i kupén som tvingar luften ut genom de bakre utblåsen??

Bara en teori.

Så kan det säkert vara, jag har ju dessutom hundar, så när dom är blöta och lite trötta är situatinen ohållbar. Och åka omkring med nervevade rutor med ett spädbarn precis bredvid, hmm Nej tack.

Mäter man upp tryckvakterna eller hur tar man reda på om dom fungerar? Ska försöka mäta upp glappet på kompressorn också.
av Bjornn
HGT skrev:
Bjornn skrev:Undrar om detta problem med imma kan bero på otäta dörrlister?

Bara en teori.

Så kan det säkert vara, jag har ju dessutom hundar, så när dom är blöta och lite trötta är situatinen ohållbar. Och åka omkring med nervevade rutor med ett spädbarn precis bredvid, hmm Nej tack.

Mäter man upp tryckvakterna eller hur tar man reda på om dom fungerar? Ska försöka mäta upp glappet på kompressorn också.
Fick du igång kompressorn?
Vet ej säkert om man bara kan lura systemet genom att bygla tryckvakten?
Va de 2 el 3 kablar till den?
Du borde ha en felkod på att systemet är tomt el liknande då tryckvakten ej fungerar, sitter 2 st, en nere bakom hö strålkastare och en uppe hö framför torpedplåten.
Användarvisningsbild
av taxi
Men så länge det är minusgrader ute så ska ju kompressorn inte gå, det är ju det som är nackdelen med hela klimatanläggningen vintertid? För det skulle ju onekligen behövas när man släpar in snö och kör iväg..
av HGT
Har ingen felkod på det, den enda som felkoden som fortfarande finns kvar är efter att jag förstörde kupetempsensorn.
Glömde skriva det, jag mätte tempen på min bil inne i kupén med defrostern på fullt ös, jag kom upp i 46 grader och på min fars bil kom tempen upp i 56 grader, bägge var varmkörda.
10 graders skillnad kan ju göra en del när det handlar om att få bort imma?
Min fars bil är en v70 97:a med fungerande ac.

Skall kika på tryckvakterna imorgon och mäta upp, hittade en bra tråd till detta.

Kolen i generatorn kan vara slut. Inte säkert[…]

Råd vid punktering

Verkstäderna är skyldiga att ta av d&a[…]

Fick underkänt på fästet för […]

EX60

Jag har byggt flera stycken. Det stör mig at[…]