Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#606061
Hej Camel, och tack för otroligt intressant och väl presenterad fakta!

Jag tänkte hör med dig om det är möjligt för dig att göra/presentera en liknande jämförelse mellan V70II 2,5FT(231) aut fwd, V70II 3,2(238) aut fwd, och V70II T5(240) aut fwd.

Det vore väldigt intressant då motorerna har liknande toppeffekt, men troligen ganska olika effektkurvor. Jag hoppas det verkar intressant!

MVH Elias
#606103
eijo skrev:Fantastikst Jobb du gör Camel :)

T4/T4F har ju något som kallas "Overboost" som Volvo säger tillfälligt ökar max vridmoment till 270Nm från 240Nm. Har du på något sätt räknat med det i diagrammen? Är diagrammen baserade på 240Nm?

Vet du något om hur Powerboost fungerar? Hur länge får man 270Nm? 1 sekund? 1 minut?
Jag har försökt provocera min lite för att "känna" om den finns, men jag kan inte påstå att jag märkt av den... Möjligen tycker jag att den upplevelsemässigt är piggare än den borde vara jämfört med min gamla 2,5FT.
Tack! :D

Diagrammen är för 240 Nm utan overboost.

Overboost är en funktion som under en begränsad tid tillåter högre laddningstryck under vissa förutsättningar. Detta resulterar i högre effekt vid de varvtal där overboost äger rum. Jag hittar inte så mycket uppgifter om detta från Volvo. Men Ford skriver om sin "EcoBoost" motor (samma motor som Volvos T4) följande:

Vridmoment: 240 Nm (270 Nm under kortvarig overboost i max. 15 sekunder) vid 1600-5000 rpm (1900-4000 rpm vid overboost)

Om man räknar om detta till hk blir det så här:
240 Nm@1900-4000 rpm = 65 - 136 hk
270 Nm@1900-4000 rpm = 73 - 153 hk
Alltså drygt 12 % mer effekt vid samma varvtal med overboost. Men funktionen är inte tillgänglig i hela varvtalsområdet, endast mellan 1900-4000 rpm. Inget sägs om hur lång paustiden måste vara för att en ny overboost ska kunna påbörjas efter att 15 sek löpt ut eller man avbrutit en pågående overboost.

Upplevelsen av T4 är livligare än 2,5FT då gasresponsen är kvickare. Men T4 har sämre prestanda än 2,5FT förutom bränsleförbrukningen som är bättre. En 2,5FT har 340 Nm @ 1700-4800 rpm. Om man räknar om detta till hk i samma varvtalsområde som overboost på T4 blir det så här:
340 Nm@1900-4000 rpm = 92 - 193 hk
Alltså 26% mer effekt på 2,5FT än T4 med overboost. Tjänstevikten för 2,5FT är ca 5% tyngre än för T4 så resultatet blir att 2,5FT har bättre potentiella prestanda än T4.

Om man jämför T4 manuell och T4 PS bör de inbördes skillnaderna bestå även om man skulle ta hänsyn till overboost.
#606104
aka06iah skrev:Hej Camel, och tack för otroligt intressant och väl presenterad fakta!

Jag tänkte hör med dig om det är möjligt för dig att göra/presentera en liknande jämförelse mellan V70II 2,5FT(231) aut fwd, V70II 3,2(238) aut fwd, och V70II T5(240) aut fwd.

Det vore väldigt intressant då motorerna har liknande toppeffekt, men troligen ganska olika effektkurvor. Jag hoppas det verkar intressant!

MVH Elias
Tack! :D

Ja det kan vara intressant. Har inget framme men ska fundera på det.
#606144
Intressant jämförelse T4/2,5FT. Hur mycket roll spelar den segare gasresponsen för verkliga prestanda? Tar det 0,2 sek extra? Utväxlingen är ju högre på 2,5FT också så det bidrar till att den känns lite segare fast den egentligen är klart snabbare. Hade 2,5TMY08 med 300Nm/200 hk och den hade lägre utväxling (43,4 har jag för mig) men lägre effekt och den var just bara marginellt snabbare än T4 upplevelsemässigt. Men faktiskt bredare register (1000-7000 istf 1300-6300 ca)/PH
#606253
Camel skrev: Overboost är en funktion som under en begränsad tid tillåter högre laddningstryck under vissa förutsättningar. Detta resulterar i högre effekt vid de varvtal där overboost äger rum. Jag hittar inte så mycket uppgifter om detta från Volvo. Men Ford skriver om sin "EcoBoost" motor (samma motor som Volvos T4) följande:

Vridmoment: 240 Nm (270 Nm under kortvarig overboost i max. 15 sekunder) vid 1600-5000 rpm (1900-4000 rpm vid overboost)
Jag upplever att extra vrid kommer kring 2000 rpm. Kör jag t.ex. på 3:an och börjar kring 1500 rpm, kommer en kick kring 2000 rpm. Det verkar inte vara kopplat mot gaspådraget utan kommer även vid lätt gaspådrag. Tycker att det är smått irriterande för det är inte alltid jag vill accelerera så mycket. Får stiga av gasen ganska mycket för att inte accelerera mer än tänkt. Behöver förvisso inte vara overboost jag märker av, men det stämmer bra med datat ovan.
#606511
perhall skrev:Intressant jämförelse T4/2,5FT. Hur mycket roll spelar den segare gasresponsen för verkliga prestanda? Tar det 0,2 sek extra? Utväxlingen är ju högre på 2,5FT också så det bidrar till att den känns lite segare fast den egentligen är klart snabbare./.../
Kraftutvecklingen är närmast linjär utan någon tydlig peak och det maskerar effektivt känslan av häftig kraftutveckling. Till detta måste läggas att laddningstrycket tar lite tid att bygga upp vid låga varv på 2,5FT. Men inget av detta innebär att prestanda är dåliga, det bara kan kännas så. Turbofördröjningen blir ju märkbar om man startar en jämförelse vid en viss hastighet och börjar öka därifrån. Men om man passerar jämförelseintervallet "flygande" blir inverkan av turbofördröjningen noll. Utväxlingen på de olika växlarna på 2,5FT och T4 skiljer sig åt och påverkar prestanda i hastighetsintervallen:

Utväxling manuell [km/h@1000rpm]:
Växel / 2,5FT (MY11) / T4
1:an / 9,3 / 8,2
2:an / 16,6 / 14,6
3:an / 26,5 / 22,1
4:an / 37,8 / 30,5
5:an / 48,5 / 38,3
6:an / 58,6 / 45,8

EDIT 2012-01-29: hastigheter för T4 + kommentar
Senast redigerad av 2 Camel, redigerad totalt 0 gång.
#612418
Camel skrev:
perhall skrev:Intressant jämförelse T4/2,5FT. Hur mycket roll spelar den segare gasresponsen för verkliga prestanda? Tar det 0,2 sek extra? Utväxlingen är ju högre på 2,5FT också så det bidrar till att den känns lite segare fast den egentligen är klart snabbare./.../
Kraftutvecklingen är närmast linjär utan någon tydlig peak och det maskerar effektivt känslan av häftig kraftutveckling. Till detta måste läggas att laddningstrycket tar lite tid att bygga upp vid låga varv på 2,5FT. Men inget av detta innebär att prestanda är dåliga, det bara kan kännas så. Turbofördröjningen blir ju märkbar om man startar en jämförelse vid en viss hastighet och börjar öka därifrån. Men om man passerar jämförelseintervallet "flygande" blir inverkan av turbofördröjningen noll. Utväxlingen på de olika växlarna på 2,5FT och T4 är mycket olika och påverkar prestanda på olika sätt i olika hastighetsintervall:

Utväxling manuell [km/h@1000rpm]:
Växel / 2,5FT (MY11) / T4
1:an / 9,3 / 11,3
2:an / 16,6 / 20,1
3:an / 26,5 / 30,4
4:an / 37,8 / 38,3
5:an / 48,5 / 42,0
6:an / 58,6 / 45,8
Du har räknat fel på T4's utväxling. Glöm inte att den har variabel slutväxel :)
#612492
viktore skrev:Du har räknat fel på T4's utväxling.
Inte vad jag kan se. Jag har använt Volvos uppgifter på omsättningsförhållanden. Men man blir lätt blind för egna fel så tala gärna om vad du anser är fel. :wink:

viktore skrev:Glöm inte att den har variabel slutväxel :)
Utveckla gärna mer vad du avser med variabel slutväxel.
#612506
Camel skrev:
viktore skrev:Du har räknat fel på T4's utväxling.
Inte vad jag kan se. Jag har använt Volvos uppgifter på omsättningsförhållanden. Men man blir lätt blind för egna fel så tala gärna om vad du anser är fel. :wink:

viktore skrev:Glöm inte att den har variabel slutväxel :)
Utveckla gärna mer vad du avser med variabel slutväxel.
Både manuell/aut till T3-5 har olika slutvxl för växlar 1-4 resp. 5-6.
Någonstans har det blivit fel, enligt de siffrorna skulle T4 manuell göra kring 130km/h vid varvstopp i 2an och 200km/h i 3an.. :lol:
Misständningar Volvo S60 T5 2008

Spridare som legat länge, speciellt om man k&[…]

Den främre lambdasonen känner av syrehal[…]

En liten uppdatering. Slangen bytt och larmet bort[…]

Du har rätt den är inte till choken. Den[…]