Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av x020377
Den V60 D3 automat jag fick 30/12 -11 har i alla fall Start/Stopp, till viss förvåning, då jag läst just den ovan citerade texten ur instruktionsboken. Detta borde med all rimlighet innebära att även Drive har detta.

Om man stannar och håller foten på bromsen (vilket man ju i princip måste på en automat), så stannar motorn, för att starta när man släpper bromsen. Som vädret är nu, så händer det inte jämt, tror gränsen gå nånstans mellan 0 och -1 grad visad temperatur.

Start/stopp-funktionen fungerar bra, det är bara vid stoppplikt när det är rent i korsningen och man gör ett väldigt kort stopp, som det känns onödigt att motorn stannar.
Användarvisningsbild
av Blixnabb
Funktionen borde finnas eftersom att den fanns på en USA importerad 760 med automat redan på 80talet...(kan man tycka)
Men kan det vara skillnad mellan Drive och D3?
av Kinetic
Jag har aldrig förstått denna funktion. Det måste vara ett enormt slitage på motor när den skall startas om och om igen.
En motor skall vara i driftstemperatur och vara igång längre period för att fungera optimalt samt för att förlänga serviceintervallerna. En motor som går korta sträckor drar på sig kondens i motor och vevhusventilation när det är kallt ute, vilket kan frysa till is i värsta fall. Nyare dieslar har stora problem att komma i rätt driftstempratur även när den är igång, så dieselvärmaren går igång med jämna mellanrum för att hålla rätt temperatur detta måste bli ännu värre när motorn slås av hela tiden. :?:
av pergrein
Start/stopp fungerar inte när det är för kallt ute (under 0 grader), motorn för kall, dåligt batteri, för kallt i kupen, kört för kort sträcka från senaste stopp m.m. Här uppe i Norr så fungerar S/S max halva tiden av året pga kylan ute.
Startmotorn är ju också en annan modell som tål alla starter bättre. Personligen så klarar jag mig utan S/S...

Mvh
Per
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag sklle vlja säga at s/s enda uppgift är att få ner förbrukningen i de förutbestämda cyklerna. I verkliga livet tror jag inte det har någon positiv inverkan.

/Martin
Användarvisningsbild
av apersson850
Jo, om man med någon slags frekvens kör den slags bilkörning som till hälften av tiden går ut på att stå och idissla i köer.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av MartinS
apersson850 skrev:Jo, om man men någon slags frekvens kör den slags bilkörning som till hälften av tiden går ut på att stå och idissla i köer.
Problemet är ju att du väldigt sällan har de optimala yttre faktorerna på din sida, antingen är det för kallt, eller så är det för varmt, eller så är batteriet för dåligt laddat, eller så är det något annat. Så även om du nu kör enligt cykeln så lär du inte dra några större fördelar av start/stopp tekniken. Det enda det lär ge oss förare/köpare är höga verkstadsfakturor när det går sönder.. Ja, plus kanske lite lägre skatt förståss.

/Martin
Användarvisningsbild
av apersson850
Är det så litet fönster med förhållanden som det fungerar i? Bara vår och höst (inte för kallt, inte för varmt) och bara när man kört en bit först, så batteriet är laddat och motorn varm, eller?

En suv till som är värdelös inget k[…]

D4 VEA dricker olja

Okej, så jag kör på vanlig olja d[…]

Sportkatt, motorlampa lyser?

Använd rätt sorts katalysator.

Kroken bryggar över deformationszonen. Det &a[…]