Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mkxc
Har bytt bromsbackarna på parkeringsbromsen (till ATE ) eftersom expandrarna kärvade coh bromsen låg på
hela tiden, både H/V sida . Själva bytet gick bra utan större bekymmer. :)
Sedan justeringen av vajer vilket gick också gick bra, hittade PDF verkstadsinstruktion på nätet.

Justering utförd enligt instruktionen, spände upp vajern och provbromsade men fick ingen bromseffekt på hjulen.
Försökte då igen med att göra om justeringen och förspänna pedalen två "knäpp" istället för ett (som instruktionen säger)
innan jag pressade isär justeringen igen. Provbromsade, men återigen ingen bromseffekt.

Jag blev då misstänksam mot att något var fel inne i bromstrummorna, upp med bilen och öppnade upp
bromsarna igen. Där ser allt OK ut. Expandrar, fjädrar och backar på plats, trummorna ger förväntat motstånd
då man demonterar dem. Jag vet att det är känsligt med att få rätt radie mellan backar och trumma.

När jag däremot kollar om vajrarna rör sig när jag spännt upp justeringen och trampar bromspedalen i botten så händer
ingenting med vajrarna ute vid hjulen, rör sig ingenting. Har vajern "hoppat ur" någonstans på vägen?

Jag vet inte hur vajerinstallationen ser ut efter justeringen fram till att de går ut genom golvet?
Det måste finnas en förgrening från en vajer till två. Vet någon hur detta ser ut och hur mycket
inredning man måste riva ut för att komma in till tunneln och kunna kolla förgreningen och vajern/vajrarna?

Det är en 7-sitsare jag har.
av TomasL
Kolla på denna bild.
Går pedalen väldigt lätt?
Nr11 är förgreningen. Angagligen har det hoppat isär där:
Bild
Senast redigerad av 1 TomasL, redigerad totalt 0 gånger.
av mkxc
Tack för bilden, ser ut ungefär som jag trodde.
Jag har inte kollat under bilen än men jag vill minnas att H/V vajer går
igenom golvet på var sin sida om kardantunneln och då sitter förgreningen inne
i bilen. Jag återkommer om så är fallet.

Mvh/Mikael
av TomasL
Det är nog så att du måste ta bort mittkonsollen inne i bilen för att hitta denna förgrening.
Men är du säker på att du har gjort korrekt vid justeringen?
För du har väl automatisk spännare på den och har allt blivit rätt där.
av mkxc
Manuell justering på denna (på alla nyare XC90 tror jag till och med).
Justering kollad (och gjord) tre gånger och jag har kollat att justeringsprocedur
och motstånd i pedal är OK.

Mer uppspänning på justering = större motstånd i pedal men ingen reaktion i vajern ute vid hjulen.
Kvar alltså att kolla om något har hoppat ur i förgreningen. Jag drog i vajrarna ute vid hjulen under bytet
så det kan ha hoppat ur läge??

Blir förmodligen till att plocka ur säten och matta :cry:

/MK
av Omek
Handbromsen är rätt kass orginal och nybytt..

Diffar det minsta lilla (vilket det kan göra om det inte är orginal) går det helt enkelt INTE..

MEN, LYCKA TILL!!
av mkxc
Nu bromsar det som aldrig förr igen :D !!!

Plockade bort mittkonsolen (lyfte bara försiktigt på den efter att ha tagit bort det löstagbara armstödet)
och där var pos 11 "ankaret" i bilden ovan enkelt åtkomligt. Den låg längre fram än jag trodde.
Inga problem att komma åt när jag lyft konsolen.
Både V/H vajer var "avhakade" från ankaret som den främre vajern är fäst i.
Inte så konstigt att bromseffekten uteblev. Förmodligen har jag lyckats haka av vajrarna när jag dragit
lite oförsiktigt i den främre vajern vid vajerjusteringen.
Hakade på vajrarna på ankaret igen och sedan gjorde jag om justeringen.
Bromspedalen nertryckt ett knäpp och sedan pressade jag ut justerhylsan på vajern så mycket jag tordes ta
i utan att det kändes som något höll på att gå sönder, det blev tre knäpp i justerhylsan, ska vara 2-5 enligt
justerinstruktionen. Jag har den som PDF om någon är intresserad.
Använder modifierad (uppfilad till ca 9 mm) Biltema bromswiretång 19-1312.

Ny provbromsning och nu tog det rejält stumt på bägge sidor direkt, släpper även som det ska när pedalen
frigörs. Man bör vara noga med att få backarna på rätt ställe med fjädrarna och att man gjort rent expandern
som vajern är fäst i. Tryck med en mejsel på vajeränden och kolla att backarna rör sig lätt och återvänder
till ursprungsläget innan trumman (skivan) monteras.
Jag har satt ditt ATE-backar, det eller Volvo är nog att rekommendera (Volvo kanske är ATE med Volvo nr?)

Värt att komma ihåg att ta det försiktigt när man lyfter på mittkonsolen. Den sitter med två torx-skruv i bakkanten
och två fram i överkant. Lägg växelspaken i N-läge om det är en automat så är det lättare att lyfta och vrida locket
kring spaken (lyft och vrid ca 30 grader för att komma åt skruvarna).

Tack för hjälpen och lycka till.

Mvh/Mikael

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]

@mimeck , På stereon eller vattenfallet d&a[…]