Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kamilenski
Undrar om ni vet nåt om dessa filter. Dom skulle vara självregenerande? Eller?

Hur går regeneringen till? Vad triggar den?
av oldtimersmc
Det sköts av systemet men kräver att du kör lite längre tid understundom, dvs du får ex ett medelande att "fan filtret börjar bli fullt" ja då är det bara att dra i väg på en längre tur typ 40 min.
av oldtimersmc
Fan kolla i instruktionsboken så får du reda på hur det går till för säkerhets skull
av oldtimersmc
Den adderar till extra bränsle som bränner ur filtret om jag mins rätt och det triggas av ditt körsätt + antalet mil... mvh/Per
Användarvisningsbild
av kvantskum
oldtimersmc skrev:om jag mins rätt och det triggas av ditt körsätt + antalet mil... mvh/Per
Yes, regenerering triggas enligt uppgift av signal från mottryckssensor, körsätt, antal körda kilometer och även tid.
Mig veterligen är det ingen annan tillverkare som låter så många olika parametrar styra en PF-regenerering.
av kamilenski
1. kan man framtvinga regenering via höaga varvtal el dyl?
2. går det att märka om regenering pågår?
Användarvisningsbild
av Vojje
kamilenski skrev:1. kan man framtvinga regenering via höaga varvtal el dyl?
2. går det att märka om regenering pågår?
Du märker det genom att förbrukningen ökar.
av TomasL
Du kan inte framtvinga regenereringen, den sker automatiskt med intervall på 30—90 mil beroende på hur du kör och bara när bilen nått full arbetstemp.
Regenereringen tar ca 10-20 minuter. Under den tiden kan du kanske märka att bränsleförbrukningen öka lite.
Kör du mycket korta sträckor och kanske även i kall temp. så bilen kanske aldrig kommer upp i full temp. så kommer du såsmoningom få en lysande gul trangel
och en text som talar om för dig att ditt sotfilter är fullt. Tror det är ca 80% fullt när den varnar. Då är det bara att ge sig ut och köra landsväg till meddelandet slocknar
villket det gör automatiskt när regenereringen är klar.
av kamilenski
Jag har haft bilen ett tag. Men ingen triangel tändes. Och märker inget med förbrukningen. Dock gör jag en sak ibland. Kör ca 15 min med ca 3000-3300 varv.
Sen tycker jag att 400:- lägre skAtt är lite för lite som skiljer från bilar utan DPF.
6350 mot 5950 circa.
Användarvisningsbild
av Vojje
kamilenski skrev:Jag har haft bilen ett tag. Men ingen triangel tändes. Och märker inget med förbrukningen. Dock gör jag en sak ibland. Kör ca 15 min med ca 3000-3300 varv.
Sen tycker jag att 400:- lägre skAtt är lite för lite som skiljer från bilar utan DPF.
6350 mot 5950 circa.
Då regenererar den utan att du märker av det. Grattis :D .

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]