Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bytte till nytt batteri i förrgår. Efter det vägrar dieselvärmaren att starta. Har hängt av batterikabeln 15 minuter utan resultat. Har detta något med batteribytet att göra eller ren slump. Bilen är en V70 2,4D -08 Classic 13000mil
Vad göra? Tänkte kolla felkod? Några tänkbara standardfel? En bränslevärmare är knappast något tekniskt under...
Kollade felkoder

5F50 Överhettning termostat intermittent
5F36 Flamvakt för låg signal. Permanent
5F39 Flamvakt för hög signal. Permanent
5F4F Startförsök För många misslyckade. Permanent

Nollade dessa och startade värmaren manuellt. Fläkten går, pumpen går och det börjar ryka och lukta. Sen upphör det försöker igen, ryker ganska mycket men upphör.
Nu har den gått in i blockerat läge igen och går ej att starta. Vad kan va fel? Tänder inte glödstiftet som det ska? Någon givare som är skitig eller kass?
Flamvakt låter som nån typ av fotodiod? Var sitter den? Krångligt att byta? Dyr?
Jag har plockar bort hela fronten/stötfångarplasten och värmaren sitter nu rakt in lätt åtkomlig till höger.
Kan någon lite enkelt redogöra för hur och i vilken ordning jag plockar ner, rengör och byter glödstift samt flamvakt samt om det är något särskilt jag bör beakta. Jag antar att det inte går att nolla felkoderna på annat sätt än via OBDkontakten Har testat att hänga av batteriet, men utan resultat
Har bytt flamvakt och kontrollerat glödstifter. Nollat felkoder och försökt starta igen utan resultat. Håller man handen vid utblåset under startförsöken känner man att luften är varm vilket borde tyda på att glödstiftet brinner?
Ingen rök dock. Jag får nästan kännslan av den inte får bränsle. Min volvomek föreslår byte av styrenhet, men jag vet inte? Alla funktioner verkar ju fungera. Fläkt, b-pump, glödstiftet, vattenpump.... Och det blir bara felkod på misslyckade startförsök

Bytte bromsslangar bak på vår V70 -04 […]

Är bussningarna i bak bytta? Klassiker annars[…]

Motorvärmare

Har en V90 T6 Recharge tillverkad dec 2021. Sä[…]

Hoppas att någon vet exakt var den sitter oc[…]