- tor 26 jan 2012, 18:39
Hej.
Jag har stora problem med min 850 med B5234t5-motor. Det började för någon månad sedan med att bilen blev lite tjurig att starta när den var kall, det blev värre och värre. Till slut fick jag nästan köra slut på batteriet innan den startade. Det var värst när motorn var kall, så jag bytte temperaturgivaren, vilket inte hjälpte ett dugg.
Någon sa att det kunde bero på startspärren, immobilizern, så jag kopplade bort den, därefter startar motorn inte alls. Jag kopplade in immobilzern igen, det hjälpte inte heller. Nu går den inte igång, över huvud taget.
Kollade bränsletryck, som finns. Pumpen går några sekunder när man slår på tändningen, och fortsätter sedan när man kör på startmotorn.
Kollade gnistan, finns bara sporadiskt. Om man kör på startmotorn så kommer det ett par gnistor, sedan inget, sedan inget, sedan några gnistor, sedan inget, osv.
Har mätt upp så att jag har 12 volt på röda kabeln vid tändspolen, finns.
Bytte kamaxelgivare, hjälpte inte.
Bytte svänghjulsgivare, hjälpte inte.
Bytte fördelarlock och rotor, hjälpte inte.
Bytte tändspole med tändmodul, hjälpte inte.
Bytte styrbox, hjälpte inte.
Har mätt kablarna från kamaxelgivare till styrbox, är hela.
Har mätt kablarna från svänghjulsgivaren till styrbox, är hela.
Har mätt kablarna från styrboxen till tändmodulen, är hela.
Har mätt så att jordningen mellan batteri och motorblock är ok, ca 0,0 ohm. Spänning mellan motorblock och batteriets minuspol är ca 0.12 volt när man kör på startmotorn. Spänningen till tändspolen sjunker till ca 11 volt. Spänningen till styrboxen ligger också runt 11 volt när man kör på startmotorn.
Felkoder i A2 är bara 3.2.5 vilket betyder "minnesförlust" vilket ju är naturligt eftersom den har varit bortkopplad längre tider.
Är det någon som har tips på flera saker som jag bör byta eller kolla.
Jag är innerligt tacksam för alla idéer eftersom jag har slut på mina egna.
Ha det bra
Anders I Urskogen
Jag har stora problem med min 850 med B5234t5-motor. Det började för någon månad sedan med att bilen blev lite tjurig att starta när den var kall, det blev värre och värre. Till slut fick jag nästan köra slut på batteriet innan den startade. Det var värst när motorn var kall, så jag bytte temperaturgivaren, vilket inte hjälpte ett dugg.
Någon sa att det kunde bero på startspärren, immobilizern, så jag kopplade bort den, därefter startar motorn inte alls. Jag kopplade in immobilzern igen, det hjälpte inte heller. Nu går den inte igång, över huvud taget.
Kollade bränsletryck, som finns. Pumpen går några sekunder när man slår på tändningen, och fortsätter sedan när man kör på startmotorn.
Kollade gnistan, finns bara sporadiskt. Om man kör på startmotorn så kommer det ett par gnistor, sedan inget, sedan inget, sedan några gnistor, sedan inget, osv.
Har mätt upp så att jag har 12 volt på röda kabeln vid tändspolen, finns.
Bytte kamaxelgivare, hjälpte inte.
Bytte svänghjulsgivare, hjälpte inte.
Bytte fördelarlock och rotor, hjälpte inte.
Bytte tändspole med tändmodul, hjälpte inte.
Bytte styrbox, hjälpte inte.
Har mätt kablarna från kamaxelgivare till styrbox, är hela.
Har mätt kablarna från svänghjulsgivaren till styrbox, är hela.
Har mätt kablarna från styrboxen till tändmodulen, är hela.
Har mätt så att jordningen mellan batteri och motorblock är ok, ca 0,0 ohm. Spänning mellan motorblock och batteriets minuspol är ca 0.12 volt när man kör på startmotorn. Spänningen till tändspolen sjunker till ca 11 volt. Spänningen till styrboxen ligger också runt 11 volt när man kör på startmotorn.
Felkoder i A2 är bara 3.2.5 vilket betyder "minnesförlust" vilket ju är naturligt eftersom den har varit bortkopplad längre tider.
Är det någon som har tips på flera saker som jag bör byta eller kolla.
Jag är innerligt tacksam för alla idéer eftersom jag har slut på mina egna.
Ha det bra
Anders I Urskogen