Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hakank
Hej.
Är novis på området ODBII. Undrar dock om det i min V70II skulle funka att använda denna:
http://dx.com/obdii-bluetooth-car-diagn ... -12v-42825
i stället för denna: https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=38354
och få ut datan i min Garmin?

Skulle ju i så fall spara en massa $

Tack på förhand,

/Håkan
Såvitt jag har förstått så använder Garmin ett eget protokoll från adaptern till GPS:n. Därför fungerar bara deras Bluetoothadapter med deras GPS.
Däremot har jag en sån som du länkar till till min Android-telefon, och där fungerar den bra. Jag har inte skaffat någon BT-adapter till någon av mina Garmin GPS, för tidigare hade jag bil utan OBD II och nu har jag bil med inbyggd GPS.
Användarvisningsbild
av Camel
Garmins ecoRoute HD passar ihop med Garmins GPS. Det ska även gå att använda ecoRoute HD till en Androidtelefon med appen "Garmin Mechanics installerad", har dock ej provat.

Jag har en Garmin GPS och ecoRoute HD i min V70II 2,5FT, här är en bild:
Bild

Fungerar bra men är dyr. Endast ett fåtal parametrar är tillgängliga samt en del felkoder. Bränsledata och loggfunktioner förbättras med ecoRoute HD eftersom GPS:en får data direkt från bilen när man använder detta tillbehör.
apersson850 skrev:Såvitt jag har förstått så använder Garmin ett eget protokoll från adaptern till GPS:n. Därför fungerar bara deras Bluetoothadapter med deras GPS.
Däremot har jag en sån som du länkar till till min Android-telefon, och där fungerar den bra. Jag har inte skaffat någon BT-adapter till någon av mina Garmin GPS, för tidigare hade jag bil utan OBD II och nu har jag bil med inbyggd GPS.
Det där tycker jag verkar vara högintressant.

Vad för data kan du utläsa i Androiden, och vilken app använder du?
Jag har båda två. dvs både Androidappen och Ecorouten till navigatorn. Dock är appens gränssnitt kasst och mätarna blir små och hela lösningen känns hemmasnickrad och inte som en proffsig Garminlösning. Om man ändå skall använda Androidtelefonen så är appen Torque plus den trådlösa OBDII-läsaren ELM327 för 300 kr på Teknikmagasinet 1000 gånger bättre.

jag är dock nöjd med lösningen i navigatorn därför använder jag inte MyMechanic-appen alls.
Användarvisningsbild
av hakank
Tack för svaren! Får väl hoppas man vinner på lotto då.. :)

/Håkan
Racetwin2 skrev:Jag har båda två. dvs både Androidappen och Ecorouten till navigatorn. Dock är appens gränssnitt kasst och mätarna blir små och hela lösningen känns hemmasnickrad och inte som en proffsig Garminlösning. Om man ändå skall använda Androidtelefonen så är appen Torque plus den trådlösa OBDII-läsaren ELM327 för 300 kr på Teknikmagasinet 1000 gånger bättre.

jag är dock nöjd med lösningen i navigatorn därför använder jag inte MyMechanic-appen alls.
Tack för svaren, blir Teknikmagasinet idag :grin:
Felsökning av vattenpump

Kan vara vattenpumpen som låter....... f&o[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Hei, hentet ny bil- for meg i går. Vil gjer[…]

Är fästet helt och sitter som det ska?