Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av martin1g
Läste ett test på den nyaste V70 modellen i teknikens värld och de tyckte att AWD modellen hade märkbart sämre vägegenskaper, högre markfrigång p.g.a större tyngd, högre tyngdpunkt och allt vad det var, de var märkbart negativa till det i alla fall. Trodde inte det skulle märkas såpass..Hur är det på V70N mellan typ 04-07? Är AWD systemet i vägen så pass att man bör undvika det om man inte specifikt behöver funktionen? Och drar den 1dl mer?
Användarvisningsbild
av niborZ
Är man inte i behov av AWD, så är det bara dumt att köpa en.
Det blir något dyrare bränsle förbrukning, service/reparationer, däck mm.
Min AWD -03 är något högre än vanlig V70. Sen att "vägegenskaperna" blir sämre tycker jag inte man märker om man kör normalt, detta är trots allt ingen sportbil.
av Lövet
Alla volvos AWDer är högre. Framförallt syns det på all luft i hjulhusen. Min S40 AWD såg ut som den stod på styltor. Det behövs som jag förstår det för att kardanen inte ska hamna farligt nära marken (bilarna är inte specifikt anpassade för awd).
av martin1g
nej jag tror inte heller vanliga människor märker av ändrade vägegenskaper men man ser det i tester och funderar på hur det är i verkligheten. Behöver AWD gör jag väl inte egentligen men det har ju förekommit tillfällen då det hade varit skönt plus att man kan våga köra in på en och annan skogsväg på ex vintern om man hade det som man annars inte vågar.
Användarvisningsbild
av niborZ
Du får ta dessa tillfällen då du hade haft hjälp av AWD:n mot alla gånger du inte behöver den. Om det sen är värt den extra kostnaden för en AWD så kör på.

Jag köpte min AWD för att klara vintern bättre, då jag bor i dom mörka hälsingeskogarna. Nu har den här vintern inte varit som dom två senaste vintrarna men jag vet att om det kommer mycket snö och det inte plogats på vägen, kan jag ta mig fram. Då hjälper även den något högre markfrigången.

(Min förra bil, BMW 330 med sport chassi fick stå still väldigt mycket dom senaste vintrarna.)
av martin1g
Från teknikens världs test av V70N med D5 motor Aug. 2006:
(Vad tycker ni som har en?)

"Jag kan inte minnas att den framhjulsdrivna V70 D5 Teknikens Värld
testat tidigare kändes så ”drögig” och tung som AWD-modellen.
Styrningen är eländigt tung, fjädringen stötig och mjuk på samma
gång, och karossen kränger våldsamt i kurvor. Dieselförbrukningen är
också i högsta laget. Nej, välj den framhjulsdrivna varianten i stället så
får du bättre bil som drar mindre. "

och:

"Men ska sanningen fram
borde vi valt en framhjulsdriven D5:a
– efter drygt 500 mils testande är det
egentligen ingen egenskap som blir
bättre tack vare fyrhjulsdriften. Däremot
blir förbrukningen ungefär decilitern
högre. Motorn i D5 är stark, effektiv och
pigg så det räcker. Kombinerat med bra
komfort ifrån en av bilvärldens bättre
stolar, fina utrymmen och en synnerligen
god användarvänlighet blir Volvo V70 en
vinnare. Men, som sagt, AWD-versionen
är inte att föredra. Chassit står lite högre,
kränger lite mer och ger lite sämre
styregenskaper jämfört med den framhjulsdrivna
versionen – som dessutom
är ännu lite piggare. En sådan får det
bli i stället!"
av Lövet
StefanN skrev:
andreas_lofgren skrev:Alla volvos AWDer är högre.
Min V70II har normal höjd. Man ser i alla fall ingen skillnad mot en icke AWD.
Kollade på Volvocars och det verkar som V70II (äntligen) slipper styltorna. S40 awd var höjd, V50 awd var höjd, var V70N awd var höjd, S60 var höjd.

För att sammanfatta vilka saker som nämn[…]

Motorvärmare

Tjena! Kabelgenomföringen från motorrum[…]

Bytte bromsslangar bak på vår V70 -04 […]

Är bussningarna i bak bytta? Klassiker annars[…]