Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mifran
Tänkte på det jag skrev med ang givare, om lamdasonden är sönder, startar inte motorn då heller? Detsamma om luftmängsmätare är sönder? Vad kan få bilen att dö på tomgång och sedan dö helt, där den några veckor sedan hade ett konstigt fel där varvräknaren rörde sig hel olikt motorvarvet under kortare tid, hände bara en gång.
Motorn har också varit orolig vid kallstart, den dog gärna några gånger, spec om man körde på delvis etanol, då dog den ofta två gången innan det gick att köra...
Användarvisningsbild
av mifran
Har fått igång bilen nu verkar som det var tändmodulen som var sönder.
Men innan jag satte dig den nya tändmodulen testade jag med en ny rotor och fördelare för jag trodde felet låg i givaren.
problemet är nu att motorn går men den går mycket dåligt, låter som den inte går på alla cylindrar eller att tändningen är fel.
Men på B230F kan man inte justera tändningen? Är det vikigt att rotorn sitter rätt i motorn, verkar som man kan justera den lite genom att vrida på den, men jag har försökt sätta den på samma sätt som den gamla.
Vore tacksam för hjälp med tips på vad det är som gör att motorn nu går men där den inte längre går så bra utan låter som en fiskebåt nästen, inte riktigt men går dåligt, det går köra men den är tveksam på gas.
Användarvisningsbild
av Dobermann
Sitter tändkablarna rätt?
Användarvisningsbild
av mifran
Kablarna sitter som innan, men ska dubbelkollla, men efter att läst lite nu så verkar det som man kan justera tändningen på min B230F genom att vrida fördelaren lite, kan man göra det med motorn igång utan att åka på någon stöt från tändsystemet?
Användarvisningsbild
av Dobermann
Vrid med motorn igång du, behöver kanske inte doppa händerna i en hink vatten först bara :)

Jag vet ju inte hur dåligt den går, men om den går så dåligt att den typ inte går alls på 1 eller 2 burkar..så kolla gärna om nått stift totalt har gett upp, har varit med om det ibland när man har haft bilar med trasigt tändsystem att 1 eller flera stift har gått sönder samtidigt..kan vara värt å kolla iallafall.
Senast redigerad av 1 Dobermann, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av mifran
Försökte att justera in enligt märkena efter bultarna som låser fast fördelaren, försökte även i lite ytterlighetslägen, men motorn går ändå dåligt, skakar i bilen och den går inte jämt även om det går att köra utan några större problem. Svårt med att höra riktigt för ljuddämaren har precis gått sönder.
Kan det vara även denna tändmodulen som är dålig och delvis fungera.
Jag köpte en hel fördelare, kablar och tändmodul, kanske något fel på den nya fördelaren som orsakar detta. Ska prova att sätta tillbaka den som jag hade från början.
Borde vara tändmodulen som var trasig eller dåligt jordad (?), för när jag satte i den så startade ju motorn utan problem. Har provat med olika tändkablar.
Sedan har man ju varit och rotat bland kablar och slangar för att se om det är något som är fel så kanske har jag fått följdfel ...
Den gick i fyra år som en klocka men nu bråkar allt :)
Bilen känns lite som när jag hade för mkt etanol i, när man gasar så tvekar motorn och hackar, men när man är lätt på gasen går det ok.
Användarvisningsbild
av mifran
Nu fungerar bilen igen som en klocka, nästan iallafall. Bytte rotor, fördelare och tändmodul men det var tändmodulen som det var något fel på.
Att den gick ojämt efter byte orsakades av att en kontakt till insprutaren inte var på riktigt så det gick bara bensin till tre cylindrar.
Tackar för all hjälp.
Användarvisningsbild
av Dobermann
Fint att det blev bra till sist, nästa gång det jävlas glöm inte bort detta forum!
Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]

Hej. Jag har haft ett problem med att min b230f in[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det