Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Baikal
Hej På Er,

Jag har fått ett till synes hopplöst fel på halsen med min 245:a 89 års modell (Med B230F)
Jag har spenderat mycket tid på olika forum och har hittat snarlika beteende men ingen exakt träff. Därför gör jag ett försök på detta forum.

Symtom/observationer:

Bilen startar alltid bra!

Vid körning tvekar bilen. Upp till ca10% gaspådrag är allt frid och fröjd men ökar jag gaspådraget till 50%, tappar den kraften fullständigt. Håller jag kvar gasen vid 50% hämtar sig bilen efter ca 3-4 sekunder och börja dra iväg normalt. Jag har också noterat att bilen hickar till ibland. Ibland så ofta som vart 20 sekund. I bland är den lugn och gör det 1 gång i kvarten.
Oftast går bilen skapligt på tomgång men i bland (1 av 10) är den på gränsen till att stanna och Lamdalampan blinkar till.
Det skumma är att ovanstående fenomen inträffar med olika intensitet för varje gång jag använder bilen. Det händer i bland att bilen är i stort sett symtomfri. (ca 1 av 10 gånger)

Diagnosuttaget säger

Läge 2: 2-3-1 som tydligen indikerar att den adaptiva inte klarar av sitt jobb.
Läge 6: 1-1-1 : Inga problem med tändningen.

Vid besiktningen gick bilen igenom utan anmärkning (till min stora förvåning)

Värdena var enligt följande:
CO/K-värde: 0.1
CO 2500: 0.3
HC: 92
Lambda: 1.02

Följande är bytt på bilen:

Bränslepump
bränslepumpsrelä
LMM
Datorbox för motarstyrning
Rotor, Fördelare, tändkablar och stift.
Lamdasond
Spjällhusgivare
Tempgivare för motorstyrningen.

En polare som har en verkstad lade ett par timmar på felsökning utan att finna felet.
Han kunde dock konstatera följande
Bränsletrycket är OK, ca 3 bar med en halv bars ökning vid gaspådrag
Han hade ett diagnosinstrument som kopplades in vid styrboxen till motorn. Där kunde han konstatera att jordpunkterna var OK, alla värden såg rimliga ut, Lambda regleringen verkade till en början vara frusen men släppte efter en stund och började reglera. ( MEN det hör till saken att när han tittade på bilen hade den en av sina bättre perioder)
Det enda skumma var att insprutningstiderna visade 0ms. Eftersom motorn faktiskt var i gång så misstänkte han att det var något fel på diagnosinstrumentet.

Vidar har jag gått över alla slangar med startgas för att hitta läckor, dock utan resultat.
Kompressionen är utmärkt: 13bar på tre cylindrar och 12,5 på den fjärde.

Mina egna misstankar.

Kan det vara kallstartsventilen som bråkar /läcker?
Kan det vara skit i reglerventilen för bränsletrycket som göra att den tappar konceptet i bland?

Det är egentligen ganska oförsvarbart att lägga så mycket tid och pengar på en gammal bil men nu har det blivit en principsak. Jag ska banne mig hitta felet även om jag ska köpa mig en fungerande 240 och byta vart enda skruv och bricka. För övrigt är jag väldigt förtjust i bilen.

Är det någon som känner igen sig i felbeskrivningen eller har några idéer hur man går vidare är jag väldigt tacksam. Just nu känns det som jag famnar i blindo.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Du har ju 2 boxar, vilken bytte du? Om du låter motorn jobba på lite högre varv märker du då att den tappar kraft ungefär som om du hade en varvspärr? Är bränslefilter och luftfilter bytta? Om du låter motorn gå på tomgång, börjar problemen möjligen när motorn börjar bli varm.

Mvh GK
av Baikal
Hej GK

Jag bytte bara den som har med insprutningen att göra. Den satt på högersidan vid benutrymmet på passagerarsidan.
Den andra boxen, som sitter rakt fram vid benutrymmet på passagerarsidan har att göra med tändningen att göra har jag fått förklarat för mig.

Kan inte påstå att det känns som något varvtalsbegränsning. Snarare tvärt om, att den går bättre på höga varv.

Jag har provat att låta bilen stå på tomgång vid några tillfällen i veckan då det har varit frost ute. Som sagt bilen startar bra och i de allra flesta fall går den stabilt på tomgången. Varm som Kall.

Bränslefiltret byttes för ett år sedan. Visserligen ett från biltema men ett bränslefilter bör de klara av.

Ytterligare en observation som jag glömde att nämna var att när jag testar med diagnosboxen med sladden i utgång 6 så ser jag att dioden glöder lite.
När jag trycket på knappen så blinkar den fram 3 ettor ljust och fint. Jag misstänker att det kan vara någon jordström som får dioden att glöda lite.

Mvh Peter
av Baikal
Hej igen,

För att säkerställa att det inte var något problem med bränslefiltret gick jag ut och mätte upp bensinmängden som kom ut efter bränsleregulatorn.
Det flödade ut ca 1 liter på 15sekunder. Så bränslefiltret kan nog uteslutas.

Även luftfiltret är Ok. Jag testade att köra utan filter utan tillstymmelse till förbättring.

Mvh Baikal
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Att lambdan inte reglerar direkt är normalt, den väntar ett antal minuter tills förvärmningen gjort sitt.
Har du problemen under de första fem minuterna eller under hela turen.

Mvh GK
av Baikal
Hej GK
Ok det förklarar att lamdan var "frusen" när vi startade testen.

Problemen håller i sig hela turen.
Men som tidigare nämnt händer det att den går tämligen bra ( alltså svara rätt på gasen oavsett spjäll-läge)

Mvh Baikal
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Låt oss leka med tanken att förvärmningen ej fungerar och systemet går in i limp home-läge. Kontrollera att förvärmningen funkar, det är dom 2 vita kablarna till lambdan.

Mvh GK
av Baikal
Hej Igen

Jag skyndade ut och mätte.
Jag har 13.2 volt på de vita kablarna. ( visste förresten inte att detta var förvärming )
Det där med Limp-home mode är något som jag funderat på också. Det är något, förmodligen litet elände som stör hela systemet.

Du tror inte att det kan vara kallstartsventilen som läcker, eller är det långsökt?

Mvh Baikal
av umekille
snabbögna denna tråden ...har du krångel med tändningen
kan dylika fel uppstå... kompis bytte hallgivaren efter många
timmars felsök o skruvning...sen går bilen utan problem.
av Baikal
Jag trodde att hallgivaren var lite mer digital i sina felfall. Antingen funkar den eller inte.
Hur som helst, jag har kommit så långt så att ingenting kan uteslutas.

I morgon åker jag förbi skroten för att plocka upp en hall-givare.

Mvh Baikal
Vi som beställt nya V60

Nu finns min nya V60 hos handlaren: - 11 april bes[…]

Det varierar med årsmodeller och n&aum[…]

Volvo 240 klocka

Har varvräknare i kombinationsinstrumentet oc[…]

Du säger ju själv att du får b&aum[…]