Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av akterspegel
Jag har också bytt alla utom blinkers.
Angående dimljus så använder jag dom nu som DRL lampor då dom bara drar någon watt.
Har problem med ena huvudstrålkastaren ibland då positionslusen inte alltit tänds och då får jag varningsmeddelande om detta så dom är övervakade men har en generöst inställd strömgräns.
Andagligen är det pga dioderna drar så lite att det blir problem i kontakten bakom strålkastaren, ska spraya den när lusten faller på..
av Desmodue
Racetwin2 skrev:Tills nyligen har det enbart varit en utseendefråga: Det ser mycket bättre ut när alla ljus har xenonfärg. Nu finns dock såpass staka dimljus att de fullt ut motsvarar original.
Det är förbjudet och väldigt irriterande när man möter någon med dimljus och halvljus.
av Desmodue
akterspegel skrev:Jag har också bytt alla utom blinkers.
Angående dimljus så använder jag dom nu som DRL lampor då dom bara drar någon watt.
Har problem med ena huvudstrålkastaren ibland då positionslusen inte alltit tänds och då får jag varningsmeddelande om detta så dom är övervakade men har en generöst inställd strömgräns.
Andagligen är det pga dioderna drar så lite att det blir problem i kontakten bakom strålkastaren, ska spraya den när lusten faller på..
Har du lyckats med att inte behöva vrida på ljuskontakten varje gång du skall starta bilen så att inte halvljuset går igång utan att dina dimljus/drl tänds automatiskt i stället?
Användarvisningsbild
av akterspegel
Nej det har jag inte ens funderat på, tycker inte att det är ett tillräkligt stort problem för mig.
Men finns det en lösning så vore det klart intressant.
Körde en ny mercedes E-klass och det var väldigt smidigt när den bytte lampor efter hur ljust det var, åkte in i garage eller tunnel så slogs halvljus på automatiskt..
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Desmodue skrev:
Racetwin2 skrev:Tills nyligen har det enbart varit en utseendefråga: Det ser mycket bättre ut när alla ljus har xenonfärg. Nu finns dock såpass staka dimljus att de fullt ut motsvarar original.
Det är förbjudet och väldigt irriterande när man möter någon med dimljus och halvljus.
Jag kör aldrig med halljuds och dimljus. Alltid endast med bara dim + position (som på min avatar) eller vanligt halvljus och positionsljus men det är där jag menar att du ser skillnad om man inte byter allt. Det ser trist ut med "gula" positionsljus ihop med xenonljusen. På samma sätt om du har LED i positionsljusen men halogen i dimljusen och bara kör med dessa på.
Användarvisningsbild
av Bjørn
Desmodue skrev:
akterspegel skrev:Jag har också bytt alla utom blinkers.
Har du lyckats med att inte behöva vrida på ljuskontakten varje gång du skall starta bilen så att inte halvljuset går igång utan att dina dimljus/drl tänds automatiskt i stället?
Er det mulig å få det programmert slik at parklys og dim kommer på som drl når lysbryter står i pos 0?
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Har C5W Canbus LED i skyltbelysningen, funkar bra, billigt från tradera.

W5W LED i positionsljus fram fungerar även det utan varningar.

Dimljus som sagt H8 men där kör jag med Philips Diamond vision halogen men lyser lika blåaktigt som xenon, och ljusstyrkan är bättre än LED.

Brukar köra med Dimljus+halvljus om framförvarande bil kör med dimbakljuset tänt så det bländar mig :wink:

/Kalle
av umekille
Glödtrådslampor blir varma och håller bort fukt och med det
fuktrelaterade problem...en diodlampa behöver mer tid för att
lysa fullt ut än en glödlampa.
Användarvisningsbild
av Camel
Desmodue skrev:Har du lyckats med att inte behöva vrida på ljuskontakten varje gång du skall starta bilen så att inte halvljuset går igång utan att dina dimljus/drl tänds automatiskt i stället?
Bjørn skrev:Er det mulig å få det programmert slik at parklys og dim kommer på som drl når lysbryter står i pos 0?
Här är en tråd i ämnet ljusomkopplare och dimljus:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 40#p528470

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]

Hjälp med Vida

Skönt att du löste problemet! (Ett s&au[…]

Har en XC60 T8 2019 och har upplevt motsvarande. S[…]

Var du hittar infon kvittar men du har ju lär[…]