Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikaoj
Hej allesammans.

jag är ny här på forumet.

har lite frågor angående vilka lampsocklar jag ska ha?

parkeringsljus?
skyltbelysning?
dimljus?

jag tänkte byta utt dessa lampor mod diod/led .

jag ska hämta min v70 2,0d momentum -09 på fredag så därför jag frågar.

mvh
av oldtimersmc
Kolla i instruktionsboken så ser du vilka lampor som sitter på respektive ställe, sen så handlar du motsvarande LED.
av corzair
Att tänkta på är väl att bilen kommer varna för trasiga lampor, om du inte löder på ettt motstånd i varje krets.
av mikaoj
corzair skrev:Att tänkta på är väl att bilen kommer varna för trasiga lampor, om du inte löder på ettt motstånd i varje krets.

Det måste ju finnas lampor av canbus modell. det har jag hafft till tidigar bilar med ljusövervakning

Ingen som vet vad det ska vara för lampa till dimljuset?
av umekille
H1 eller H3 iaf den som har en inbyggd kabelstump'
Laborerat lite med blinkers av diodlampa och
anpassat relä men den lyser inte fullt ut vid blink
bara ca:40%.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
corzair skrev:Att tänkta på är väl att bilen kommer varna för trasiga lampor, om du inte löder på ettt motstånd i varje krets.
Nej V70 II har ingen ljus-övervakning på dessa ljus. Jag har på mina två senaste V70 II (MY10 och MY12) bytt både dim, positions och skyltljus utan att få varningar. Har fungerat att bara byta rakt av utan att köpa LED med inbyggt motstånd.

Vet dock att vissa haft problem med läckström och att diodljusen lyser även om bilen är stängd och låst
Användarvisningsbild
av Racetwin2
mikaoj skrev:

Det måste ju finnas lampor av canbus modell. det har jag hafft till tidigar bilar med ljusövervakning

Ingen som vet vad det ska vara för lampa till dimljuset?
Till dimluset fungerar både H8 och H11 har jag för mig. Det är samma sockel men olika längd på dem. Jag har H11-LED i mina dimljus.
av Desmodue
Racetwin2 skrev:
Nej V70 II har ingen ljus-övervakning på dessa ljus. Jag har på mina två senaste V70 II (MY10 och MY12) bytt både dim, positions och skyltljus utan att få varningar. Har fungerat att bara byta rakt av utan att köpa LED med inbyggt motstånd.

Vet dock att vissa haft problem med läckström och att diodljusen lyser även om bilen är stängd och låst
Det stämmer, jag bytte positionsljus och skyltbelysning på min och inget varnar.
Dimljuset är ju bara löjligt, varför skall man ha dem?
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Tills nyligen har det enbart varit en utseendefråga: Det ser mycket bättre ut när alla ljus har xenonfärg. Nu finns dock såpass staka dimljus att de fullt ut motsvarar original.
meddelande

Hur raderar jag gamla meddelande i centerdisplayen[…]

Hej! Har en S60 2008 Helt plötsligt tycker ja[…]

Du har fel. Det är som jag skrev. Googla och […]

Varvtalsmätare Volvo 240 -88

Nu är problemet löst. Varvräknaren […]