Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Maccie
#611527
XC70 D5 AWD Automat -11 med Polestar (225 hk).

Kör ca 1/3 vardera av stad, landsväg, motorväg.

Blandad förbrukning mätt vid pump är 0,81.
Användarvisningsbild
av MartinS
#611533
alex79 skrev:Fan, jag måste köra som en kärring, färddatorn visar 0,58 och räknat vid pump så är det 0,7 ungefär, iofs med 205/60-16 dubbdäck som kanske inte är riktigt samma rullomkrets som orginal 235/55-17, och jag gnäller ibland på jobbet att bilen drar för mycket, förra tankningen var det 0,75 vid pump och då var det mycket körning till jobbet och dagis, korta sträckor.

Bilen är en xc 70 II d5 manuell 2008.
Betänk att du med den däckstorleksskillnaden inte har kört så långt som trippmätaren visar, alltså blir dina siffror lite för positiva.

/Martin
av Mccartney
#611541
Maccie skrev:XC70 D5 AWD Automat -11 med Polestar (225 hk).

Kör ca 1/3 vardera av stad, landsväg, motorväg.

Blandad förbrukning mätt vid pump är 0,81.
Jag har en XC70 D5 AWD MY12 med polestar men jag har 230hk, skiljer det mellan MY11 och MY12 när det gäller motorn?
av Maccie
#611556
@McCartney:

Jepp, MY12 har i grunden samma D5-motor som MY11 men den är i original "vässad" lite till från 205 till 215 hk (och bränsleförbrukningen reducerad från blandad 0,72 till 0,68, för automat, trots det!).

Sedan får du å andra sidan +20 hk av Polestar på en MY11 men bara +15 hk på en MY12, så skillnaden totalt krymper till 5 hk.
Användarvisningsbild
av kave
#611669
Min XC70 drog 0,8L/mil sista 3000 milen sista året. Den var manuell 2009 med Polestar, vilket faktiskt minskade förbrukningen.
Min nuvarande BMW 520D 2012 Automat drar 0,77 samma typ av körning. Volvon hade 235 17" däck och BMWn 225 17".
Jag tycker Volvobilarna ligger väldigt bra till förbrukning. BMW är extremt duktiga på att få ner sina värden i EU körcykeln, men i verkligheten ligger man rekordlångt ifrån.
av Maccie
#611716
Precis vad många säger (och Vi Bilägare mfl bekräftar i tester), Volvos uppgivna förbrukning är betydligt "ärligare" i förhållande till verklig förbrukning än många andra märken, särskilt många tyska premiummärken...
Användarvisningsbild
av OFFO
#611718
XC70 Drive MY12. Gått lite över 600mil. 0,55 på färddatorn och 0,62-0,63 vid pump. Med dubbdäck och i de flesta fall är jag ensam i bilen.
1,5km grus+30km dålig 70väg+48km 1+2väg+10km stad. Så ser oftast en dag ut (tor). Elmotorvärmare på morgonen och lite bränslevärmare på tidur efter jobbet. Min gamla S60 D5 163hk manuell. Tog med samma körning 0,45 på färddatorn och 0,55-0,58 vid pump.
av Mccartney
#611769
OFFO skrev:XC70 Drive MY12. Gått lite över 600mil. 0,55 på färddatorn och 0,62-0,63 vid pump. Med dubbdäck och i de flesta fall är jag ensam i bilen.
1,5km grus+30km dålig 70väg+48km 1+2väg+10km stad. Så ser oftast en dag ut (tor). Elmotorvärmare på morgonen och lite bränslevärmare på tidur efter jobbet. Min gamla S60 D5 163hk manuell. Tog med samma körning 0,45 på färddatorn och 0,55-0,58 vid pump.
Hur tycker du Drive motorn fungerar i en xc70?
av alex79
#611813
MartinS skrev:
alex79 skrev:Fan, jag måste köra som en kärring, färddatorn visar 0,58 och räknat vid pump så är det 0,7 ungefär, iofs med 205/60-16 dubbdäck som kanske inte är riktigt samma rullomkrets som orginal 235/55-17, och jag gnäller ibland på jobbet att bilen drar för mycket, förra tankningen var det 0,75 vid pump och då var det mycket körning till jobbet och dagis, korta sträckor.

Bilen är en xc 70 II d5 manuell 2008.
Betänk att du med den däckstorleksskillnaden inte har kört så långt som trippmätaren visar, alltså blir dina siffror lite för positiva.

/Martin
Men hur mäts milen då, borde det inte ha rullat fler mil eftersom däcket rullar fler varv nu, det skiljer nästan 6% på rullomkretsen och då stämmer det bättre med färddatorn, ungefär 1 dl mer än vad den visar och det verkar mer rimligt.
Användarvisningsbild
av OFFO
#611932
Hur tycker du Drive motorn fungerar i en xc70?[/quote]

Det är ju samma som i V70 D3. Jag tycker de passar mycket bra ihop. Jag har kört en del D5 från -10. Men med min körning så
behövde jag varken D5 eller AWD. Så de ca10tusen XC blev dyrare än V. Var väl investerat tycker jag. Prövade med aut. men Volvos är inget vidare tycker jag.
Och nu när varvtalet höjs lite vid dragläge på ettan och backen så är det nästintill omöjligt att få motorstopp.
ABS ring/sensorring

Jo felkoden sa (glömde skicka med) Right rear[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har du tändstift med en elektråd kan du[…]

Eller en fördel? Då är det ju led[…]

Jag kopplade in å körde testen för[…]