NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Siavash
Hej,

Vet att det är en gammal tråd men den känns mest aktuell för min fråga.

Jag har precis köpt en V50 1,8F -09 och upplever samma problem som beskrivs i denna tråd. Då garantier och produktgarantier m.m. precis gått ut på min bil så antar jag att jag måste betala för att få den nya uppdateringen till motorstyrdonet? Eller tror ni att jag skulle kunna "kräva" att de laddar in den gratis då det är ett vedertaget fel som de har en simpel lösning på?

Tacksam för svar!

/Siavash
Användarvisningsbild
av ThomasT
Siavash skrev:Hej,

Vet att det är en gammal tråd men den känns mest aktuell för min fråga.

Jag har precis köpt en V50 1,8F -09 och upplever samma problem som beskrivs i denna tråd. Då garantier och produktgarantier m.m. precis gått ut på min bil så antar jag att jag måste betala för att få den nya uppdateringen till motorstyrdonet? Eller tror ni att jag skulle kunna "kräva" att de laddar in den gratis då det är ett vedertaget fel som de har en simpel lösning på?

Tacksam för svar!

/Siavash
Den borde ha uppdaterats vid service 2.0, så kolla med dem om det inte är så att att du redan har den senaste programvaran?
av Siavash
Den var inne på service för bara några dagar sedan, och de uppdaterade mjukvaran enligt serviceprotokollet, men jag vet inte om de uppdaterade just denna mjukvaran till motorstyrdonet. Jag upplever samma problem nu efter servicen så jag betvivlar det. Dessutom kanske man måste säga till om just den grejen, då alla inte upplever problemet. Nu dör aldrig min bil el dyl., tomgången är bara jävligt svajig.

Får kolla med Rejmes då, och hoppas på att de bussar på det här.
av DavidC
Är det olika uppdateringar till olika delar i bilen?
Har samma problem som beskrivs ovan (V50 1,8F -08). Tidigare dog den när jag kopplade ur och bromsade in vid tex rödljus. Efter rengörning av själlhus på Bilia Nacka dör inte bilen längre, men så fort jag kopplar ur och rullar sista metrarna fram till tex rödljud går tomgången ner till 200-400, efter det upp till 1200 för att sen lägga sig och småsvaja vid 800. Bättre, men inte bra med andra ord. Gjorde 4000-milaservice på Upplands Motorforum i november, men har inte märkt någon skillnad.
Har ni andra kvar problemen?
Användarvisningsbild
av ThomasT
DavidC skrev:Gjorde 4000-milaservice på Upplands Motorforum i november, men har inte märkt någon skillnad.
Har ni andra kvar problemen?
Om du servar på icke Volvo verkstad så får du inga uppdateringar till motorn...

Dock så tror jag inte en uppdatering löser svajjet, men kanske minskar det lite.

.
av Omek
Sånt här får man lära sig att leva med om man har en flexifuel (Duratec).

Det har varit strul från början..

Mjukvara och ny olja kan hjälpa till en början men faktum kvarstår.
Dessa motorer är lynniga vid kallstarter och allmänt benägna att protestera med kärrningstopp när motorvarvet blir lågt.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Iom att jag sedan någon tank tillbaka kör bensin för att rensa spridarna så har problemet med kallstarter kommit tillbaka.

Bilen startar direkt, men dör även direkt... sedan går den igång på andra försöket.

Hoppas de är stolta över sin produkt och att de skiter i sina kunder som har problem...
av Omek
ThomasT skrev:Iom att jag sedan någon tank tillbaka kör bensin för att rensa spridarna så har problemet med kallstarter kommit tillbaka.

Bilen startar direkt, men dör även direkt... sedan går den igång på andra försöket.

Hoppas de är stolta över sin produkt och att de skiter i sina kunder som har problem...

Jag hade varit tokig och levt fan.

Men tyvärr är det ganska komplext alltihopa..

Ta kontakt med Volvo för att ventilera lite.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Omek skrev:
ThomasT skrev:Iom att jag sedan någon tank tillbaka kör bensin för att rensa spridarna så har problemet med kallstarter kommit tillbaka.

Jag hade varit tokig och levt fan.

Men tyvärr är det ganska komplext alltihopa..

Ta kontakt med Volvo för att ventilera lite.
Jag och min bil är vid detta lag kända hos Volvo Personbilar men de bryr sig inte. Det är ju lite synd att den alltid startar på andra försöket, annars så hade de varit tvingade att agera. Verkstadspersonalen är inte jätte imponerade av etanolbilarna....

.
av Omek
Det finns tyvärr inget dom kan göra.

Rekommendationen jag kan ge är att KÖRA och GASA som en "RALLYGUBBE"..

Kör inte runt som en fjolla...

Och tanka V-Power på shell.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
Optimering

Jävligt kreativt att kalla en signal-maniplul[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]

V60 T4F ryckig gång och klen.