Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jagrullar71
Hejsan!

Idag då jag var ute och åkte med min V70-97 så la plötsligt kopplingen av utan förvarning (vill inte dra)... Problemet tidigare har varit att då jag släpper upp kopplingspedalen så har jag hört ett tjutande ljud som försvinner då pedalen är uppe/nere igen... Kanske tyder på lamellerna? Mina frågor lyder egentligen som så här: Vad händer om slavcylindern nere på växellådan skulle haverera? Har man plötsligt ingen koppling då? Hur kontrollerar man att inte någon av cylindrarna är defekta? Är det bara läckage som avslöjar detta? Annars känns kopplingspedalen stum och fin precis som vanligt... Någon som kan ha något bra svar eller tips?

Mvh Kai
En väldigt bra början... Tack så mycket!
Följdfrågan lyder: Är det svårt att byta slavcylindern och prova med en som är hel? Kanske inte skadar om det är en enkel operation? Bara så man inte börjar plocka isär utan att veta vad som är fel...
Hydraliska kopplingar...mums. Min vägrade koppla ur. Byte både slaven o huvdkopplingscylindern. Men i slutändan var det slangen därimellan som var kass. bara ett tips ifall det inte hjälper att byta slav/huvud -cylinder. Dock var detta på 525 tds. Men volvo bör ju ha likadant system tycker man.
Rekommenderat är att byta både huvudcylinder och slav samtidigt. Kostsamt ja men troligen får du annars byta den andra efter ett par månader. Dock är det ju inte helt säkert att det är hydrualiken utan det kan ju vara något fel i kopplingshuset.

Mvh GK
Hej igen!
Helt plötsligt börjar min bill att dra igen... Jag kan nu utesluta direkta "fysiska" orsaker som växellåda, lameller och drivknutar trots allt. Men kan det vara så enkelt att oljan i slavcylindern eller huvudcylindern har frusit? När jag hade med mig en person som frikopplade så såg jag att slavcylindern gick ut så att säga... Vad kan det vara annars? Vågar ju inte köra i det skicket de när just nu... Kan hända igen! Vad har ni för tankar kring det här?
Hydrualvätska drar åt sig vatten och kan då kanske orsaka att det fryser eller rent allmänt orsaka dålig funktion. Vätskan bör bytas när den blir dålig. Lämpligt verktyg nedan för att bestämma tillståndet på vätskan. Bromsar och koppling använder samma vätska.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... re-37201/#

Mvh GK
Som GK skriver kan det vara en ide att lufta det enligt konstens regler :) I annat fall har väll kolvpackning sagt upp sig i någon utav cylindrarna :) När min slang emellan dom var kass så fick jag följande symptom: Jag trycker ner kopplingen i neutral i neutral. Försöker lägga i ettans växel, det är stört omöjligt utan våld. VÄntade en minut, då kunde jag få i den utan större bekymmer. Inte säkert att den syns att slangen är trasig utifrån!

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]