Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena!
Som rubriken lyder så är det dags för service eller rättare sagt byte av bromssystemet fram på min V70. Jag har belägg från Autoexperten, var meningen att jag skulle byta endast de från början men när vi kom till kritan upptäckte jag och min kompis att bromsslangen hade en spricka i sig samt att oket är slut, packningen där hade torkat och spruckit. så nu tänkte jag att jag byter allt där, på båda sidor fram såklart så slipper jag förhoppningsvis bry mig om det nåt mer. Men hur är Biltemas OK och skivor? Funkar de? Livslängd samt kvalite? Eftersom det kostar en del, har kollat runt överrallt och Biltema är ju avsevärt billigare. De kan ju inte bara sälja skit, men är ändå lite nyfiken på kvaliten, har 2 barn samt sambo som åker med ibland.

Någon som har erfarenhet eller andra tankar. Svara gärna.

Mvh/ Andreas
Många säger att skivorna är bra medans en del säger att dom slår sig snabbt vid hård körning men som sagt visst är det billigt men du får ju det du betalar för.
Livslängden är ju beroende på körsätt mm.
Oken funkar bra efter vad jag hört från andra.
av *pettson*
Eftersom information inte är dom flestas starka sida att varesej ge, eller läsa in då allt som ska läsas in är omanligt innan man testat ( se hur många som läser ikeas beskrivning INNAN monteringen), så är det väldigt ofta fel på sakerna. När det i själva verket är ibland felmonterat eller annars felbehandlat. Sist i högen bland reklamationer brukar äkta fabrikationsfel komma.

Slår dom sej eller inte från biltema. Svaret är nej inte ett dugg mer än andras.. inte om dom körs in korrekt och har monterats korrekt.
Har man inte gjort nåt av det så lär dom slå sej fort och tillverkarna av billiga skivor oavsett återförsäljare har fått ännu en antagonist i samlingen.
Frågar jag härinne hur en bromsskiva ska monteras så vet nog 95% det.
Skulle vi ta och låta var och en i lugn och ro skriva ned EXAKT hur han eller hon gör så lär det förmodligen bli lika många olika monteringar som det finns svaranden. Trots att bara EN typ av montering är den som gäller och är rätt oavsett hur många vi är.

Skivor är olika känsliga för första upphettningen.
Förbakta skivor är upphettade och sen eftersvarvade. Dom ska köras in och slår sej inte så lätt, men kan göra det ändå om man gör fel vid monteringen.
Nästa variant är dom som inte är förbakade utan är färdigtillverkade direkt. Dom ska köras in enligt anvisning är billigare och kan slå sej lätt vid felbehandling under monteringen och inkörningen.

Byter man en skiva och följer dom regler som finns vid bytet så är inte billiga skivor nåt problem alls med andra ord.

Livslängd, som att fråga hur långt ett rep är. Beror på hur mycket man bromsar, hur hårt man bromsar, med vilken typ av belägg man använder. Med andra ord svårt att svara på i miltal eller årtal. Men är normal livslängd på dom billiga liksom dom dyra.
Med andra ord inget onormalt slitage på dom.

Huruvida man får vad man betalar för är en bra fråga. När bromsskivor kostar runt 40kronor stycket så är vi inne på att man får vad man betalar för oavsett till vilken bil man handlar. Tills dess får man vad nån tycker du ska ha för det pris man vill sälja dom för. Precis som med oljor och annat. Det finns inget i volvos produktion i bland annat kina som gör att man måste ta runt låt säga 700 kronor för en bromsskiva som kostar drygt hälften i en vanlig butik. Då har butiken ändå 30% på det och naturligtvis har hans leverantör 30% eller mer på det. Ser vi till mervärdet för kontroll och egen spec osv så skulle orginalskivorna vara drygt 20kronor dyrare än i vanlig butik.
Lägger vi till branding, alltså märket.. ja då borde skivorna kosta 900 istället och har därmed en fin *rabatt* på 200spänn från sitt rätta marknadsvärde. Då blev dom *billiga* istället..
Nej.. att få vad man betalar för är att få bra funktion och hållbarhet billigt, där spelar inte märke nån roll alls.
För att man ska få en liten bild av produktionskostnader/ kundpris så jobbade jag en period på en fabrik som tillverkade AC rör. Ett specifikt urjävligt rör med mycket olika tillverkningsmoment inkl ytning, som fabriken fick *bra* betalt för gick till beställaren för priset av 192 riksdaler stycket inkl leverans till kundens huvudlager, vi gjorde dom i serier om 1000 rör i taget endast.. Kundpris? 3775 riksdaler stycket.. Känns inte som att man fick vad man betalade för..
Yes! Fick ett svar från Pettson, hade iofs kunnat pma dig men ville även höra lite andra åsikter. Men då blir det biltema ok skivor och slangar. Fan va kul och ta tag i detta. O ja, jag är allvarlig. Tycker om att lära mig meka lite. Det är fan lite manligt. :)
Jag kör med biltema ok,skivor, klossar runt om fungerar hur bra som hellst .Slangar har jag ej biltemas utan stålomspunna 8)
Har sport skivor fram som kördes in sakta men säkert.
Nu har de fått smaka på hårda inbromsningar så klossarna rök friskt men ändå så tar bromsarna bra och skivorna är raka och fina.
Jo jag vet men det var kul gasa :lol:
SubMarine skrev:
Alfredo skrev:Biltema har ju även de som är ventilerade, lite dyrare men kanske bättre?
Alla skivor fram på 850/X70 är väl ventilerade?
Okej. Jag menade dom som är genomborrade med ett antal hål, har läst att flera är mycket nöjda med dom.
har haft biltema ok på min 940, var inget fel på dom. Var bara försiktigt när du gängar i slangarna så du inte drar snett :) Skivorna är okej sålänge du inte pressar dom. Håller för vardagsbruk men tycker inte om en pallnit från 200km/h. Har hört att biltemas belägg slits ut fort då dom skitar ner fälgarna fort.

Kolen i generatorn kan vara slut. Inte säkert[…]

Råd vid punktering

Verkstäderna är skyldiga att ta av d&a[…]

Fick underkänt på fästet för […]

EX60

Jag har byggt flera stycken. Det stör mig at[…]