Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Nu har jag spenderat runt 30 min i bilen trixandes med EQn och lyssnade mellan fram och bak. Men jag blir inte klok på dessa högtalare...

Själva EQn är det inget fel på, den gör helt klart skillnad, men performance högtalarna fram spelar fan bättre en high performance bak!!
Det är en klar skillnad, nu vill jag knappt bytta till HP fram. :(

Kan det vara så att HP högtalarna är defekta? Dom är köpta begagnade men ser väldigt fräscha ut.
Är det någon som har HP högtalarna som kan testa om era bak högtalare spelar lika "tungt" som era fram högtalare gör? Om ni använder er av FADER mellan fram/bak borde ni höra om dom låter lika.

Tycker också som fler medlemmar sagt i andra trådar, diskanterna bak stör ljudbilden. Speciellt om man spelar lite högre, blir nästan jobbigt att sitta i baksätet då. Så dem ska jag testa att ta bort.
niborZ skrev:Visst, jag har fortfarande kvar högtalarna i framdörrarna som ska byttas till high performance. Men jag tycker att jag redan nu borde höra skillnad i ljudet?
Nej, High perfromance lät inte ett skit bättre än vanliga bak i min förra V70N

Fram däremot var HP grymt mycket bättre än vanliga högtalarna.

Så byt fram nu så blir det lyft.

Åh vad härligt det var att läsa ditt inlägg! :D
Då ska jag försöka bytta dem i helgen, tappade verkligen lusten efter att jag bytt bakhögtalarna.

You made my day!
niborZ skrev:

Åh vad härligt det var att läsa ditt inlägg! :D
Då ska jag försöka bytta dem i helgen, tappade verkligen lusten efter att jag bytt bakhögtalarna.

You made my day!
Lycka till, Det var en V70 -06 med HP jag hade. Vred man över till bara bakdörrarna så lät det verkligen öken-dåligt. Rena skämtet faktiskt.

Fram lät HP helt ok, bra mycket bättre än performance. Klarare mellan och diskant dock ingen djupbas, det fick subben ta hand om.
Jag tror jag håller på att bli tokig och måste ta något stärkande snart :-/O/

1.) Levererades High performance paketen alltid med subwoofern?

Innan jag börja borra ut nitarna för att bytta framhögtalarna testade jag att koppla in en HP högtalare i vänsterdörr. (visst, det blir inte rättvist att jämföra med en monterad högtalare i andra dörren)
Men fortfarande spelar performance mer kraftfullt på basen! Nu är det inte så att jag är värsta "dunka dunka" token men HP borde väll åtminstone spela lika bra på bas registret som performance?!

Då beslutade jag att avvakta lite till med bytet och kopplade in vanliga högtalarn igen. MEN då börjar den helt plötsligt spela sämre! Så den enda högtalaren i bilen som levererar "kraftig" bas är nu höger fram, som är orörd.

2.) Kan det bli problem när man "blandat" HP och performance?

3.) Kan jag ha förstört något under monteringen? Mitt PA200 har ju funkat bra tidigare så tycker att den inte borde vara boven. Men min HU-603 kanske kan ställa till det?

Ps. Alla ingrep har gjorts med batteriet inkopplat. Jag spelade även in en film på mitt problem, dock svårt att bedöma utifrån den. Får se om jag får upp den här senare.
Nej Subben var tillägg till HP för 3-4000 kr.

Det stora lyftet med HP var att de var klarare och orkade mera tryck i mellan och diskant mot P. (Är det ens med en separat diskant i P, den finns väl bara i HP eller minns jag fel)

Bas i framdörrarna spelar nog ingen roll om man klämmer i megahögtalare för dörrlådan är ju bara tunn plast som vibrerar med utan att det blir någon bas. I så fall får man förstärka dörrsidan med glasfiber/dämpning om det ska vara ide att försöka få bas från dörrarna.

Fick du fast din gamla P högtalare ordentligt när du monterade tillbaka den ?
Jag håller med dig till fullo att HP spelar ett klarare ljud! Vilket jag är nöjd över. Men lite besviken på basen vart jag allt, den saknade det där "trycket" i vissa frekvenser. Som enligt mig faktiskt P hade mer utav.
Sen är det separata diskanter i P framtill -04 efter det sitter det bara "dumys" i P.
Diskanterna i bilen var lika som dem jag fick med HP paketet, så dem byttes ej + att bakre diskanterna kopplades bort.

Hur som helst har jag gjort en tillfällig lösning tills jag lyckas få tag på en subwoofer.
Den ser ut som så: HP i alla dörrar utom höger fram, där fick P vara kvar som en subwoofer "light". (Kalla mig konstig, men vart hyfsat nöjd)
Satte faktiskt in dämpning i framdörrarna, då det slog lite i plåten tidigare men nu är det tyst.
Jag noterade också att mina P högtalare var på 8 ohm men vad jag har läst borde dem vart på 4 ohm? Lustigt.

Sen ang. bakhögtalarna så lysande jag på en gammal polares v70 högtalare och dem lätt lika dåligt! Så dem är ju rena skämtet..

Tips: Om någon skall bytta högtalare så köp en bra borr, dessa nitar var för j*vla tuffa att borra ur!
niborZ skrev:Sen är det separata diskanter i P framtill -04 efter det sitter det bara "dumys" i P.
Ja på en -06 låter ju P riktigt riktigt kass då dikanter saknas helt. Där gör verkligen P -> HP skillnad
230fk går snålt

Skulle tro det är 984 box jag har Ok, jag t[…]

Går ryckigt vid jämn lite gas

Hej! Har en Volvo V70 2009 med D4204T som har g&ar[…]

Nope, tar man BE nu så är högst[…]

Kolla på insidan av fälgen om där […]