Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oldtimersmc
Samma råd gäller LMM problem som till Gaspjäll dvs börja alltid med att rengöra först, brukar hjälpa.
Sen så är det uppenbart att ex-ljusen skapar en spänningsdipp som stör styrsystemet
av lipton
Anledning till att jag byter Lmm är att ,emissioner service erfodras kom upp,,och att motorlampan tändes..,efter rengöring av givaren dök det upp motorservice erfodras,,+ att orange triangel tändes,,,så nu får jag köra med den nya men icke använda helljusen,,,kan nämna att jag bor
i Köping ifall det finns någon vänlig skäl där ute som kan tänka sig att låna ut sin orginalgivare..
av lipton
Har bokat tid på verkstan..förhoppningsvis så ser man var i felet ligger..har tappat lusten o hålla på o mecka...iofs inget stort jobb hittils..men men
återkommer med provresultat...tack för all support här på forumet... :)
av lipton
Har forskat lite i mitt problem...kan det vara så att den nya LMM:n som jag monterade måste uppgraderas i ETM , VIDA eller någonting dylikt.?
Tänkte ifall bilens datasystem inte vet vad man monterar,,kan även berätta att jag har låtit mäta upp den nya LMM:n och den låg inom tolerans
för luftmassemängd . Toleransen ligger mellan 22-32 någonting och min givare landade på 26.4 , alltså inom tolerans, kanske den ska ligga mer mot 32?..Kan även berätta att bilen går nästintill klockrent med den gamla givaren trots att den ej visar några värden.. ?:-/
Har beställt en orginal Bosch luftmassemätare,,till en kostnad av 2054:- riksdaler,,hoppas att det hjälper.. :roll:
av lipton
Bilen går nu som den ska .... :D :D ....monterade en orginal Bosch ,fast billigare än volvo orginal...så nu är det bara hålla tummarna
att man kan köra ett tag utan att något annat inträffar...Tack för all hjälp på forumet... :D

Filtret byttes av förra ägaren är f[…]

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Det låter som ett klassiskt problem med minn[…]

Jämfört olika försäkringsbola[…]