NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

pompe90 skrev:Låter mycket bra timebandit :)!

Hur mycket drar bilen nu ?
Ska byta partikelfiltret om någon månad eller så. Ska test köra den ett tag nu efter servicen så får vi se hur mycket friskare min bil blev :)
Första 10 milen drog den 0.48
Dem andra 10 milen drog den 0.54
Blev lite högre där pga en regenerering samt lite extra korta sträckor.
Siffrorna är från senaste tankningen, har kört 33mil innan dess men vill kolla den faktiska förbrukningen.

Skall bli intressant å se vad det hamnar på vid tankning nästa gång.
Dessa jäkla partikelfilter :)
Gör en liten uppdatering idag, vågar nog fasen påstå att hela regenereringsproblemet är helt borta... Har minskat förbrukningen med lätt 1.5dl per mil i snitt.
Bilen har fortfarande bara regenererat 1 gång sedan jag bytte partikelfiltret. Jämfört med kanske ca 20ggr per tank tidigare
Har ännu inte kört upp tanken men jag har nollat färddatorn efter varje 10e mil och noterat snittet som har blivit:

0,48
0,54
0,50
0,58
0,52

Dessa siffror är efter varje 10e mil och hittils kört 54mil. Funderar på att åka och tanka upp bilen och se vad det egentliga snittet hamnar på.
Kör ofta bara korta sträckor så jag anser att färddatorns siffror är väldigt bra och är jätte nöjd om jag hamnar runt 0.6 i snitt.
Har bara 25km till jobbet å 25km hem. Sedan kör jag ofta och hämtar frugan och det blir totalt 10km till per dag. Sedan småhandlar å veckohandlar vi och det blir några km till då och då.

Tidigare så låg verklig förbrukning allt från 0.65 till 0.8 beroende på att bilen hade ibland bättre dagar och sämre.

När jag tankat upp bilen och fått den verkliga förbrukningen så återkommer jag =)

Edit:

Hämtade precis upp frugan och åkte å tankade, kunde inte hålla mig.

Exakt förbrukning mätt efter tankning blev: 0,5933216

Hamnade alltså på 0.6 som jag så gärna ville =) Yay!
Ser ju bra ut med 0,59. Min bil ligger ofta runt 0,7-0,75 i snitt på vintern mätt med trippmätare och full tankning så man får med värmarens förbrukning. Vi kör dock nästan alltid värmaren minst 20-30 minuter innan vi åker om det är kallare än -5. På sommaren kommer jag ibland ner till runt 0.5 vid längre landsvägskörning. Vår normala körning ligger ofta runt 0.56 sommartid.

Då vet man vad som kan göras utan att blanda in Volvo när bilen börjar regenerera oftare. Det mest intressanta vore ju att se om det blir bättre av enbart filter rengöring. Håller tummarna att det är löst nu!
När bilen har regenererat en gång till (bara för att veta att ECM är OK) så skall det försökas att reklamera det förra partikelfiltret då det inte ens höll halva tiden. Vill dem inte göra nått med detta så behåller jag filtret och provar att rengöra det och ha som reserv.
Tror att ett rengjort filter blir kanon om man gör det med omsorg men jag behöver bilen varje dag så jag hade inte tid å plats att vänta tills filtret torkat.

0.59 är med snålkörning och endast ca 2 omkörningar per dag. Värmaren har jag slarvat med att köra pga att jag jobbar oregelbundna tider så det är svårt att ställa in korrekt tid så jag låter det oftast vara av.

Landsvägskörning upp till 80-90km/h så ligger färddatorn på runt 0.4, det är hastigheterna över 90-100 som ökar förbrukningen samt alla dessa korta sträckor och många bilstarter.
Hämtar tex upp hunden varje dag för att sedan starta och köra 700m till =)
Skall bli kul att göra en långkörning till sommaren och se vad bilen drar då men runt 0.6 så skall jag vara glad.

Har minskat förbrukningen med 0.3dl per mil bara att gå från gammal V70 till V50 :)
Ligger också preci innan 0.6 pch detta är efter 12mila servicen utan att byta partikelfiltret(byter alt tvättar det när det behövs)

Kör ofta 100km/h+ med pilotmode, många omkörningar, alltid full bagageutrymme(2x12sublåda)

Har ej någon slags värmare inbyggd förutom kupevärme. Så kallstart blire tråkigt nog men nöjd iaf.

Bilen i sig är faktiskt väldigt trevlig. Inga andra problem har uppkommit, har lite missljud från kopplings lager tror jag men de ska vara en ingående(som låter men ej går sönder)

Och jo en sak till, värmen sjunker fort vid stillastående och max värme på. Får nog sätta en pappskiva framför kylaren.
Det låter ju skitbra :)

Tankade bilen idag igen och mätt efter hur mycket som kunde fyllas mot vad jag kört så landade jag på: 0.642978

Detta är väldigt bra för mig med tanke på alla korta sträckor samt att jag börjat köra "normalt", dvs hålla rätt hastighet och ibland 10km för fort. Omkörningar när det behövts och snabba accelerationer.

Är väldigt nöjd!
pompe90 skrev:
Och jo en sak till, värmen sjunker fort vid stillastående och max värme på. Får nog sätta en pappskiva framför kylaren.
Det kommer du aldrig ifrån när du har en diesel oavsett bilmärke
mobe skrev:
pompe90 skrev:
Värmen sjunker på min S60 D5 Classic vid stillastående. När värmen sjunker för lågt så startar dieselvärmaren. En pappskiva hjälper kanske inte vid stillastående men vid körning så borde värmen bli något bättre.
mobe skrev:
pompe90 skrev:
Misstänkte detta :p

Åkt över 60 mil på 2 dagar och bilen drog bara mindre och mindre (medel hastighet på 109km/h.)

0.57 och sjunker fortfarande.
Hej, jag ska försöka mig på att lösa vad jag tror är samma problem som timebandit har haft (då jag har samma symptom, eller ja, bilen har samma symptom) och tänkte börja med att undersöka trycksensorn (billigast att börja i den änden..)
Är det någon som har några data på hur många volt som sensorn borde ge som utsignal under normala förhållanden och vart gränsen går för att den ska starta regenerering? Hoppas kunna mäta detta med multimeter på samma sätt som visats i ett youtube-klipp tidigare i tråden då jag inte har tillgång till VIDA.

// Jacob
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju v[…]

Visa din semesterbil(d)

Då har ekipaget kommit till västkusten […]

S40 1.8f ac problem