Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Min V70 har från fabrik en HU-603 med performance högtalarna. Jag tycker dessa 40w högtalare gör ett bra jobb men mycket vill ha mer, så jag köpte mig en PA200 förstärkare samt high performance högtalarna.

Det jag har gjort är att monterat PA200 samt high performance högtalarna i bakdörrarna men jag är besviken över ljudet just nu. Visst, jag har fortfarande kvar högtalarna i framdörrarna som ska byttas till high performance. Men jag tycker att jag redan nu borde höra skillnad i ljudet?
Det jag hade förväntat mig är lite mera bas tryck i 75w högtalarna, men jag tycker dom spelar som performance högtalarna.

Jag har inte uppdaterat mjukvaran för PA200 steget, men kan detta ha så stor betydelse för ljudbilden? Eller ska jag behöva köpa ett PA300 steg för att få mer kraft?

Ska självklart montera in framhögtalarna också, men är lite besviken så här långt.
mmhm, jag är dock lite kluven i frågan om mjukvaran. Tycker nästan att det är 50/50 om man behöver mjukvaran eller inte här på forumet. Många av trådarna jag läst i har visserligen några år på nacken.
Pratade även med min Volvoverkstad idag, men han kunde inte riktigt förklara vad uppdateringen gör.

Känns lite surt att betala ~ 700kr för mjukvaran och inte få något resultat.
Mjukvaran gör så att förstärkaren "läses" in i bilkonfigurationen, som om den suttit där från början. Dessutom ställs equalizern i stereon om.
Alltså inget livsnödvändigt.
Har du en gammal HU-603 kan du göra ljudändringen själv genom den dolda menyn. Sök på forumet, "dold meny" eller liknande.
Mig veterligen togs dolda menyn bort på dom nyare ljudanläggningarna. Jag har en -01:a med HU-603 och den har dold meny. Satte in ett PA-300 och HP-högtalare för ett antal år sedan, ändrade själv i equalizern, har inte laddat mjukvara. Funkar bra.
Det var nog den här länken som fanns i en gammal tråd:

http://www.mmsean.com/volvo/audio/Audio ... nMenus.pdf

Se sidan 3 i dokumentet för equalizer.

Man går in genom att ha avslagen stereo, tryck in och HÅLL KVAR högraste runda ratten (Source), tryck kort på ON, och vänta 5 sek så ska menyn dyka upp. Sedan kan man släppa högra ratten. Nu är man inne i Band 1 för fronthögtalarna. Ändra genom att vrida Source (0-6) och gå till nästa band genom att trycka kort på Source. 4 band fram och 3 band bak. När du ändrat klart trycker du bara på On (stänger av).
Slå på som vanligt och det är sparat.

Jag plockade bort plastskydden för trösk[…]

Acproblem Volvo 940 -98

Funderar lite på risker med att åka r[…]

Har tyvärr ingen multimeter.

Fel centerhögtalare?

Någon som kan bekräfta om det bara &[…]