Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Biltoken
Stämmer att det är min första diesel! Troligen också min sista!

Ser faktiskt inte fördelen med diesel.

Min bil 163Hk man drar efter ca 1500 mil ungefär 0,8l/mil vid lugn och sävlig körning. Det är ca 0,2l/milen mer än deklarerat. Dessutom har jag använt värmaren ytterst sparsamt.

Körde tidigare en A6 bensin 2,0T som efter 7500 mil hade dragit 0,81l/milen, 0,01l/mil LÄGRE än deklarerat. Då körde jag den bilen betydligt "aktivare" pga av roligare och snabbare motor.

Jag har förstått att dieseln verkliga förbrukning ger större negativ skillnad jämfört med en bensinmotor!?
av moffe
hmm... sätt en bensin i XC60 så tror jag att förbrukningen kommer vara betydligt högre än en diesel.
2.0 tdi i A6 drar den vid blandad 0,5l/mil. Så det är nog en skillnad.
Man bör inte jämföra olika sorters bilar med varandra, utan mera jämlika. som XC60/Q5/X3 osv.
av Biltoken
moffe skrev:hmm... sätt en bensin i XC60 så tror jag att förbrukningen kommer vara betydligt högre än en diesel.
Man bör inte jämföra olika sorters bilar med varandra, utan mera jämlika. som XC60/Q5/X3 osv.
Håller med till 100%. Men Volvos motorer ligger efter de bästa konkurrenterna. Till XC60 saknar man en T5, dvs en turboladdad 2-liters motor på strax under 200 hk. T6 är ju fantastisk att köra har jag förstått men en dinosaurie vad gäller förbrukning.

Om man jämför t ex Q5s motorer så skiljer det 2 dl bl körning mellan TDI170 och 2.0t 180(0,62 VS 0,82), dvs kanske bara 1 dl/mil i verklighet. Kör man som jag 2000 mil/år blir merkostnaden för bensinaren 3000 kr/år. Med tanke på fordonsskatten blir det hela skrattretande. Dessutom hävdade säljaren på Audi att bensinvarianten var mycket roligare och mer harmonisk än dieselsyskonet.

Nu ska alla ha diesel i Sverige och jag tror att det beror på vår rädsla att vara avvikande.

Valde för övrigt mellan Q5 och XC60 men hade aldrig kunnat leva med en "naken" Q5:a så jag är nöjd med mitt val av en helt ok utrustad XC60.

Något off-topic kanske. :D
Användarvisningsbild
av MartinS
moffe skrev:hmm... sätt en bensin i XC60 så tror jag att förbrukningen kommer vara betydligt högre än en diesel.
Jag snittar 1,15 ungefär med lite blandad körning (blandad "på landet") med min bensinare. cW värde som en ladugårdsvägg och över två ton i tjänstevikt kostar bränsle, så är det bara, naturlagar...

/Martin
av RFL
Vi är lite off-topic, men de siffror som tillverkarna anger ger jag inte mycket för. De optimerar motorerna enligt körcykler som har väldigt lite med verkligheten att göra.
av Biltoken
RFL skrev:Vi är lite off-topic, men de siffror som tillverkarna anger ger jag inte mycket för. De optimerar motorerna enligt körcykler som har väldigt lite med verkligheten att göra.
Helt enig!

Men för att återgå till topic: Det går att luras mer i körcykeln, jmfrt med verkligen, med en diesel. Därför saknar jag en stark och snål (=modern) bensinmotor till XC60.
Jag körde den förra bilen jag köpte ny i 18 år, innan jag köpte den XC70 jag har nu. Därför är förstås utvecklingen däremellan inte oväsentlig. Men jag är nöjd med att min XC70, med ungefär samma effekt, 400 kg högre tjänstevikt, högre kaross, fyrhjulsdrift och automatlåda tar någon deciliter mindre diesel än vad min manuellt växlade 854 Turbo ville ha bensin.
av perhall
Biltoken skrev:Stämmer att det är min första diesel! Troligen också min sista!

Ser faktiskt inte fördelen med diesel.

Min bil 163Hk man drar efter ca 1500 mil ungefär 0,8l/mil vid lugn och sävlig körning. Det är ca 0,2l/milen mer än deklarerat. Dessutom har jag använt värmaren ytterst sparsamt.

Körde tidigare en A6 bensin 2,0T som efter 7500 mil hade dragit 0,81l/milen, 0,01l/mil LÄGRE än deklarerat. Då körde jag den bilen betydligt "aktivare" pga av roligare och snabbare motor.

Jag har förstått att dieseln verkliga förbrukning ger större negativ skillnad jämfört med en bensinmotor!?
Fast skulle du köpa t ex en ny A6 2,8 q multitronic så har den ca 7,6 i EU-mix, eller en A6 2,0TFSI man med 6,6, kör du de knappast heller lägre än EU-mix. Så dels har du rätt ang. uppgiven förbrukning och diesel vs. bensin, men det är också så att de senaste åren (sen din A6 2,0T från typ 07 eller nåt sånt) har EU-mixen sjunkit klart snabbare än verklig förbrukning.../PH
av Steff 99
Flera klagar på Volvos Dieselmotorer, jag anser inte att det är fel på motorn, men däremot så är utväxlingen lägre i en Volvo än i exv. en BMW diesel.
Jämför att köra en Volvo diesel exv en XC 60 på jämn fart vid 1800varv och en jämförbar Q5/X3 vid samma varvtal så tror jag skillnaden är ganska minimal i förbrukning.
Varför Volvo valt den utväxling där man ligger på 2000varv redan under 100kmh där andra ligger på exv 1700varvvid samma hastighet kan man fundera över.
Jag har skrivit tidigare att passerar man 2000varv på de flesta dieslar så ökar förbrukningen markant.
Mao är det föraren som avgör vilken flörbrukning man får
Som en parantes i det hela så har jag svårt att förstå att man köper en högbyggd SUV och sedan sitter o räknar på centilitrer som den förbrukar ...köp en VW Polo istället då kan ni åka billigt, den drar 0,37l/milen.
av Biltoken
Steff 99 skrev:Som en parantes i det hela så har jag svårt att förstå att man köper en högbyggd SUV och sedan sitter o räknar på centilitrer som den förbrukar ...köp en VW Polo istället då kan ni åka billigt, den drar 0,37l/milen.
Det är inte soppan som kostar på en ny bil idag. Därför förstår jag inte dieselhysterin som råder i Sverige. Till viss del har Volvo "skuld" i denna utveckling eftersom man inte kan erbjuda en bränslesnål bensinmotor till XC60/XC70. Det kommer inom några år eftersom konkurrenterna redan utvecklat detta.

Dieselmotorerna är faktiskt ganska tråkiga, även om vridmomentet är fantastiskt. Misstänker dock att om man utnyttjar vridet så dricker dieseln kopiöst med bränsle

Jag tror att inom 3 år har trenden svängt tillbaka till bensin. El och gas kommer att dröja minst 10 år innan det tar fart.

Har faktiskt också en Polo bensin och självklart går den inte att jämföra med XC60n, den väger ju t ex bara hälften (0,45l/mil vid konstant 90 km/h).

XC60 är en succé på Volvos samtliga marknader och i Sverige ligger den snart på topp-5 och tar över förare från främst Audi och BMW.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]

Smart energifördelning hybrid

Dom har inte riktigt lyckats med den funktionen ha[…]