Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Beson
I går kom plötsligt från ingenstans ett skrapande ljud som låter som när man bromsar med tolalt nerslitna klossar, men kraftigare...Det kommer i några minuter och försvinner tvärt igen. Hittills bara i låg fart. Det är inte när jag bromsar som det kommer och klossarna är inte nedslitna. Tänkte först på en sten som kilat fast sig någonstans men då borde det ju inte komma och gå. Ett hjullager har "jummat" lite ett tag, kan ett lager som tänker skära låta så?? Borde väl vara konstant isf?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Ett defekt hjullager kan uppföra sig på det sättet.

Mvh GK
av Beson
White skrev:Kolven i bromsoket kan ju ha satt sig så att den och klotsen inte släpps fri från skivan efter inbromsning utan ligger an och blir varmt
så det skrapar i. Har själv varit ute för det ett flertal gånger på både 200/700/900.
Jo, men kan det skrapa så bara av värmen?? Klotsarna är inte nedslitna...
av Beson
Hilmer skrev:Jag tippar på att det är vattenpumpen som håller på att ge upp, kan ge ett riktigt hjärtskärande ljud så där ibland. Men frågan är ju i vilket ände på bilen du hör detta ljud?
Vilken ände är inte lätt att avgöra...men det slutar när jag svänger upptäckte jag igår, så hjullagret ligger väl närmast till hands då?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Om det låter så mycket som jag förstått så bör det bytas per omgående och bilen bör inte köras i daglig trafik förrän det är åtgärdat

Mvh GK
Användarvisningsbild
av White
Beson skrev:
White skrev:Kolven i bromsoket kan ju ha satt sig så att den och klotsen inte släpps fri från skivan efter inbromsning utan ligger an och blir varmt
så det skrapar i. Har själv varit ute för det ett flertal gånger på både 200/700/900.
Jo, men kan det skrapa så bara av värmen?? Klotsarna är inte nedslitna...
BÖR inte göra det om inte någon av klotsarna är nerslitna, men kanske värt att kolla ändå?
av Beson
gnestakalle skrev:Om det låter så mycket som jag förstått så bör det bytas per omgående och bilen bör inte köras i daglig trafik förrän det är åtgärdat

Mvh GK
Jo jag vet men tack för varningen, blir att åka Saab ett tag :???: Tack ni andra för svaren oxå!
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]